Nødstrømberedskap i Norge: Tilfredsstillende eller utilstrekkelig hos 110-sentraler i et samfunnssikkerhetsperspektiv?

Master's thesis in Risk management and societal safety Dette er en kvalitativ studie som undersøker hvordan 110-sentraler ivaretar elektronisk kommunikasjon under strømbrudd. Studien fokuserer på hvordan alternative løsninger for strømforsyning er implementert, og hvilke vurderinger som ligger...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bostad, Rachel Bjørkmo
Other Authors: Staupe-Delgado, Reidar
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: University of Stavanger, Norway 2019
Subjects:
Bak
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2628240
Description
Summary:Master's thesis in Risk management and societal safety Dette er en kvalitativ studie som undersøker hvordan 110-sentraler ivaretar elektronisk kommunikasjon under strømbrudd. Studien fokuserer på hvordan alternative løsninger for strømforsyning er implementert, og hvilke vurderinger som ligger bak den organisatoriske og praktiske delen av beredskapen. En målsetting med studiet er å se om de vil være i stand til å håndtere et massivt strømbrudd. 110-sentraler er en del av samfunnets beredskap, og er ofte involvert i hendelser, og er derfor en del av den helhetlige samfunnsberedskapen. I en mer moderne verden med mer klimatiske utfordringer som ekstremvær, har egenberedskap fått mer oppmerksomhet. Det er viktig at 110-sentraler har etablert alternative systemer som kan sikre tilførsel av strøm som ivaretar ekom-tjenester. Studiet fordyper seg på to ulike sentraler gjennom dybdeintervjuer, sentralen i Trondheim og sentralen i Tromsø. Disse aktørene har et ansvar for to svært ulike geografiske områder med ulike utfordringer. Beredskapen er bygd på et likt fundament, men deres synspunkter og kontinuerlige tilnærming til trusselen er noe ulik. Problemstillingen vil belyses ved hjelp av teoretiske perspektiver som; krisedefinisjoner for tolkning, beredskapstypologier, risikosamfunnet og moderne risikoer, redundans som skal kunne sikre funksjon, beslutninger basert på antakelser, og til slutt læring og svikt. Resultatene viser at 110-sentralene i Tromsø og Trondheim har ulik tankegang og dimensjonering, som også varierer avhengig av erfaring og tilgjengelig kunnskap. Kunnskap viser seg å være et moment som både kan legge føringer for videre drift, i tillegg til å sette begrensninger for utvikling. Et strømbrudd med bortfall av ekom-tjenester vil være avhengig av en tilstrekkelig nødstrømberedskap. Sentralene har dimensjonert beredskapen ulikt, og tilgjengelige ressurser prioriteres på forskjellige måter. Aktørenes krisedefinisjoner varierer og begge poengterer at et strømbrudd ikke vil være en krise for sentralene. ...