”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.

Master's thesis in Special education Det meste av forskning på temaet mobbing blant barn, har vært utført i en skolekontekst. Dette gjenspeiles både i norsk og internasjonal forskning. Mobbing blant barn i barnehagen, er et relativt nytt, og omdiskutert fenomen. Flere forskningsprosjekt stadfes...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marthinsen, Brit Haua
Other Authors: Plischewski, Henning
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: University of Stavanger, Norway 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2508268
id ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2508268
record_format openpolar
spelling ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2508268 2023-06-11T04:12:28+02:00 ”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen. Marthinsen, Brit Haua Plischewski, Henning 2018-06 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2508268 nob nob University of Stavanger, Norway Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; http://hdl.handle.net/11250/2508268 97 mobbing utestengelse erting barnehage sosialkompetanse spesialpedagogikk utdanningsvitenskap vennskap VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2018 ftunivstavanger 2023-05-29T16:02:20Z Master's thesis in Special education Det meste av forskning på temaet mobbing blant barn, har vært utført i en skolekontekst. Dette gjenspeiles både i norsk og internasjonal forskning. Mobbing blant barn i barnehagen, er et relativt nytt, og omdiskutert fenomen. Flere forskningsprosjekt stadfester midlertidig at fenomenet finnes, og funn viser at barn bekymrer seg for å bli utestengt fra lek. Tema for denne masteroppgaven, er knyttet opp til den forståelse barna har av begrepet mobbing, som utestenging i barnehagen. Studien har en fenologisk tilnærming, og følgende problemstilling belyses: Hva er barns erfaringer og opplevelser omkring utestengelse fra lek i barnehagen? I prosjektet var jeg på jakt etter informantenes oppfattelse av et fenomen, det ble derfor benyttet kvalitativ forskningsmetode. For innhenting av empiri, ble det gjennomført semistrukturert intervju, og utvalget i studien besto av syv førskolebarn. Studien viser at informantenes utsagn, kan tolkes i retning av at deres tanker og erfaringer om mobbing, handler om utestengelse fra lek i barnehagen, som er en indirekte form for mobbing. Informantene i studien brukte beskrivelsene utestenging og erting i sine beskrivelser av negative handlinger. Beskrivelense viser til en subjektorientert forståelse av mobbing som kan relateres til Lund, Godtfredsen, Helgeland, Nome, Kovac & Cameron (2015) definisjon på mobbing, som er tilpasset en barnehagekontekst. Master Thesis Helgeland University of Stavanger: UiS Brage Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Helgeland
institution Open Polar
collection University of Stavanger: UiS Brage
op_collection_id ftunivstavanger
language Norwegian Bokmål
topic mobbing
utestengelse
erting
barnehage
sosialkompetanse
spesialpedagogikk
utdanningsvitenskap
vennskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
spellingShingle mobbing
utestengelse
erting
barnehage
sosialkompetanse
spesialpedagogikk
utdanningsvitenskap
vennskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Marthinsen, Brit Haua
”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.
topic_facet mobbing
utestengelse
erting
barnehage
sosialkompetanse
spesialpedagogikk
utdanningsvitenskap
vennskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
description Master's thesis in Special education Det meste av forskning på temaet mobbing blant barn, har vært utført i en skolekontekst. Dette gjenspeiles både i norsk og internasjonal forskning. Mobbing blant barn i barnehagen, er et relativt nytt, og omdiskutert fenomen. Flere forskningsprosjekt stadfester midlertidig at fenomenet finnes, og funn viser at barn bekymrer seg for å bli utestengt fra lek. Tema for denne masteroppgaven, er knyttet opp til den forståelse barna har av begrepet mobbing, som utestenging i barnehagen. Studien har en fenologisk tilnærming, og følgende problemstilling belyses: Hva er barns erfaringer og opplevelser omkring utestengelse fra lek i barnehagen? I prosjektet var jeg på jakt etter informantenes oppfattelse av et fenomen, det ble derfor benyttet kvalitativ forskningsmetode. For innhenting av empiri, ble det gjennomført semistrukturert intervju, og utvalget i studien besto av syv førskolebarn. Studien viser at informantenes utsagn, kan tolkes i retning av at deres tanker og erfaringer om mobbing, handler om utestengelse fra lek i barnehagen, som er en indirekte form for mobbing. Informantene i studien brukte beskrivelsene utestenging og erting i sine beskrivelser av negative handlinger. Beskrivelense viser til en subjektorientert forståelse av mobbing som kan relateres til Lund, Godtfredsen, Helgeland, Nome, Kovac & Cameron (2015) definisjon på mobbing, som er tilpasset en barnehagekontekst.
author2 Plischewski, Henning
format Master Thesis
author Marthinsen, Brit Haua
author_facet Marthinsen, Brit Haua
author_sort Marthinsen, Brit Haua
title ”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.
title_short ”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.
title_full ”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.
title_fullStr ”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.
title_full_unstemmed ”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.
title_sort ”adle skal jo lega med adle”. en kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.
publisher University of Stavanger, Norway
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11250/2508268
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Finnes
Helgeland
geographic_facet Finnes
Helgeland
genre Helgeland
genre_facet Helgeland
op_source 97
op_relation Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
http://hdl.handle.net/11250/2508268
_version_ 1768388345720733696