”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen.

Master's thesis in Special education Det meste av forskning på temaet mobbing blant barn, har vært utført i en skolekontekst. Dette gjenspeiles både i norsk og internasjonal forskning. Mobbing blant barn i barnehagen, er et relativt nytt, og omdiskutert fenomen. Flere forskningsprosjekt stadfes...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marthinsen, Brit Haua
Other Authors: Plischewski, Henning
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: University of Stavanger, Norway 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2508268
Description
Summary:Master's thesis in Special education Det meste av forskning på temaet mobbing blant barn, har vært utført i en skolekontekst. Dette gjenspeiles både i norsk og internasjonal forskning. Mobbing blant barn i barnehagen, er et relativt nytt, og omdiskutert fenomen. Flere forskningsprosjekt stadfester midlertidig at fenomenet finnes, og funn viser at barn bekymrer seg for å bli utestengt fra lek. Tema for denne masteroppgaven, er knyttet opp til den forståelse barna har av begrepet mobbing, som utestenging i barnehagen. Studien har en fenologisk tilnærming, og følgende problemstilling belyses: Hva er barns erfaringer og opplevelser omkring utestengelse fra lek i barnehagen? I prosjektet var jeg på jakt etter informantenes oppfattelse av et fenomen, det ble derfor benyttet kvalitativ forskningsmetode. For innhenting av empiri, ble det gjennomført semistrukturert intervju, og utvalget i studien besto av syv førskolebarn. Studien viser at informantenes utsagn, kan tolkes i retning av at deres tanker og erfaringer om mobbing, handler om utestengelse fra lek i barnehagen, som er en indirekte form for mobbing. Informantene i studien brukte beskrivelsene utestenging og erting i sine beskrivelser av negative handlinger. Beskrivelense viser til en subjektorientert forståelse av mobbing som kan relateres til Lund, Godtfredsen, Helgeland, Nome, Kovac & Cameron (2015) definisjon på mobbing, som er tilpasset en barnehagekontekst.