Bærekraftig destinasjonsutvikling : et aksjonsstudie på Nordkapp

Bakgrunn: Nordkapp Kommune er en av Norges nordligste kommuner og ligger forholdsvis adskilt til med dårlig infrastruktur. På internasjonal basis er Nordkapp en av de største turistattraksjonene i Nord-Norge, og er i dag hovedsakelig tilrettelagt masseturisme gjennom cruisevirksomheter. En kan derfo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bærulfsen, Emilie, Ulleberg, Cassandra
Other Authors: Kubberød, Elin, Grønning, Marius
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norwegian University of Life Sciences, Ås 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2787456
Description
Summary:Bakgrunn: Nordkapp Kommune er en av Norges nordligste kommuner og ligger forholdsvis adskilt til med dårlig infrastruktur. På internasjonal basis er Nordkapp en av de største turistattraksjonene i Nord-Norge, og er i dag hovedsakelig tilrettelagt masseturisme gjennom cruisevirksomheter. En kan derfor se på reiselivet i Nordkapp som en særdeles viktig bidragsyter til opprettholdelse av bosetting, lokal verdiskapning og arbeidsplasser for samfunnet. Som en påvirkning av den globale pandemien har Nordkapp Kommune blitt hardt rammet med lite tilstrømninger av internasjonal turisme. Vi ønsker med dette å se på hva som skal til for at flere nordmenn ønsker å feriere til Nordkapp, for derigjennom å bidra til en destinasjon som er mer bærekraftig i fremtiden. Hensikt: Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvorvidt Vesentlighetsanalyse og Design Thinking kan integreres som et rammeverk for bærekraftsrettet innovasjon, og hvilket bidrag denne metodekombinasjonen kan ha i utvikling av en mer bærekraftig destinasjon. For å kunne svare på dette har vi utformet følgende problemstilling: Hvordan kan Nordkapp lykkes med destinasjonsutvikling gjennom bærekraftsrettet innovasjon? Metode: For at en skal kunne besvare problemstillingen har vi valgt å benytte oss av aksjonsforskning som metodetilnærming. Videre har det blitt gjennomført en fullverdig Design Thinking-prosess bestående av tre faser, hvorav den første innsiktsfasen integrerer Vesentlighetsanalysen og dens tre steg. Gjennom den påfølgende idé- og testfasen av Design Thinking-prosessen har vi valgt å implementere de vesentlige innsiktene fra Vesentlighetsanalysen som designprinsipper for en helhetlig innovasjonsprosess. Kvalitative datainnsamlingsmetoder har stått sentralt gjennom studien, eksempelvis workshop og samtaler. I tråd med prinsipper for bærekraftsrettet innovasjon har vi benyttet oss av et bredt brukerperspektiv, bestående av interessenter fra tre paneler: aktører, turister og innbyggere. Disse tas med som premissgivere for innovasjon gjennom hele oppgaven. Funn og implikasjoner: Studien har integrert to metodeverktøy som ikke har blitt benyttet tidligere til bærekraftsrettet innovasjonsformål. Implementering av en ny metodikk er en krevende og kompleks oppgave, som krever innsats og motivasjon. Prosessen utført gjennom studien gav gode implikasjoner for at den integrerte metodikken kan bidra til bærekraftsrettet innovasjon for en destinasjon, og har bidratt med verdifull innsikt over de mest vesentlige bærekraftige utfordringene destinasjonen står ovenfor gjennom fokus på brukerbehov. Vi håper studien vil motivere reiselivsaktører til å implementere metodikken for å fremme bærekraftsrettet innovasjon. Background: Nordkapp is one of Norway's northernmost municipalities and is relatively separated by poor infrastructure. On an international basis Nordkapp is one of the largest tourist attractions in northern Norway and is of today mainly adapted for mass tourism through cruises. Therfore, one can look at tourism in Nordakpp as a particularly important contributor to the maintenance of settlement, local value creation, and jobs. As an impact of the global pandemic, Nordkapp Municipality has been hit hard with little influx of international tourism. With this, we want to look at the possibilities for an increased amount of Norwegian tourism to Nordkapp, in order to contribute to a destination that is more sustainable in the future. Purpose: The purpose of this study has been to investigate whether Materiality Analysis and Design Thinking can be integrated into a framework for sustainability-oriented innovation, and what contribution this combination of methods can have in the development of a more sustainable destination. In order to be able to answer this, we have formulated the following thesis statement: How can Nordkapp succeed with destination development through sustainability-oriented innovation? Method: In order to be able to answer the problem definition, we have chosen to use action research as a methodological approach. Furthermore, a full-fledged Design Thinking process consisting of three phases has been carried out, of which the first insight phase integrates the Materiality Analysis and its three steps. Through the subsequent idea and test phase of the Design Thinking process, we have chosen to implement the essential insights from the Materiality Analysis as design principles for a holistic innovation process. Qualitative data collection methods have been central throughout the study, such as workshops and interviews. In line with the principles of sustainability-oriented innovation, we have used a broad user perspective, consisting of stakeholders from three panels: actors in the tourist industry, tourism, and citizens og Nordkapp. These are included as premise providers for innovation throughout the thesis. Findings and implications: The study has integrated two methodology-tools that have not been used previously for sustainability-oriented innovation purposes. Implementing a new methodology is a challenging and complex task, which requires both effort and motivation. The process carried out through the study gave good implications that the integrated methodology can contribute to sustainability-oriented innovation for a destination and has contributed valuable insight into the most significant sustainable challenges the destination faces through a focus on User Needs. We hope the study will motivate actors in the tourist industry to implement the methodology to promote sustainability-oriented innovation. M-EI