Tidlig involvering av leverandører i offentlige anskaffelser : muligheter, utfordringer og effekter av dialog

I offentlig sektor gjennomføres det i Norge innkjøp for over 500 milliarder kroner årlig, og i stortingsmelding «Smartere innkjøp – effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser» legges det fram at det er stort potensiale for besparelser ved å forbedre anskaffelsespolitikken. Statens vegvesen,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ulimoen, Ola Collett, Evensen, Joachim André Heiestad
Other Authors: Shiferaw, Asmamaw Tadege
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norwegian University of Life Sciences, Ås 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2673099
Description
Summary:I offentlig sektor gjennomføres det i Norge innkjøp for over 500 milliarder kroner årlig, og i stortingsmelding «Smartere innkjøp – effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser» legges det fram at det er stort potensiale for besparelser ved å forbedre anskaffelsespolitikken. Statens vegvesen, som en stor offentlig byggherre, har i den sammenheng beskrevet økt bruk av totalentrepriser og tidlig involvering av leverandører i anskaffelsen, som et kostnadsreduserende tiltak. Denne oppgaven skal utforske hvilke muligheter og utfordringer Statens vegvesen får ved tidlig involvering av leverandører i anskaffelsen, og på hvilken måte dialog i anskaffelsen bidrar til et bedre prosjekt. Det besvares gjennom et kvalitativt litteraturstudium og et casestudium av prosjektene E6 Helgeland Sør og rv.3 / rv.25 Løten – Elverum. Data i casestudiet er hentet fra intervjuer med blant annet oppdragsgivere og leverandører, i tillegg til dokumentasjon fra prosjektene. Studien er avgrenset til tidlig involvering gjennom anskaffelsesprosedyrene konkurransepreget dialog og konkurranse med forhandling. Det teoretiske rammeverket fra litteraturstudiet, setter basis for studien, og brukes til å belyse resultatene i sammenheng med tidligere forskning på temaet. Resultatene i studien identifiserer at Statens vegvesen får mulighet til å benytte leverandørenes kompetanse, og tilpasse anskaffelsen underveis, slik at prosjektets behov oppfylles. Videre får Statens vegvesen mulighet til å være åpen om risiko og ansvarsfordeling, og utvikle relasjoner med leverandørene, tidlig i prosjektet. Studien avdekker at tidlig involvering av leverandører er ressurskrevende og begrenset av overordnede forutsetninger. Andre utfordringer for oppdragsgiver er å ikke sette for detaljerte rammer, ha rett informasjon tilgjengelig og kompetanse til gjennomføring. Studien identifiserer at dialog gir god kjennskap til prosjektet, bedre samarbeid mellom oppdragsgiver og leverandør, og færre endringer og tillegg. Oppgaven konkluderer med at tidlig involvering av ...