Universell utforming - fra mål til resultat. Evaluering av tre veiprosjekter i Troms fylke

Regjeringen har i de senere årene satt fokus på en bedret tilgjengelighet i Norge. Dette har de fulgt opp gjennom strategier, målsettinger, og et styrket lovverk for den universelle utformingen. For å belyse om disse overordnede føringene kommer til utrykk i det daglige planleggingsarbeidet, er det...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Undheim, Ingrid
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/188103
id ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/188103
record_format openpolar
spelling ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/188103 2023-05-15T16:58:08+02:00 Universell utforming - fra mål til resultat. Evaluering av tre veiprosjekter i Troms fylke Universal design - From goal to result. Evaluation of three road projects in Troms County Undheim, Ingrid 2010-11-30T12:06:25Z application/pdf http://hdl.handle.net/11250/188103 nob nob http://hdl.handle.net/11250/188103 Universell utforming Synshemmede Bevegelseshemmede Tilgjengelighet Casestudie VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial territorial planning: 238 Master thesis 2010 ftunivmob 2021-09-23T20:15:07Z Regjeringen har i de senere årene satt fokus på en bedret tilgjengelighet i Norge. Dette har de fulgt opp gjennom strategier, målsettinger, og et styrket lovverk for den universelle utformingen. For å belyse om disse overordnede føringene kommer til utrykk i det daglige planleggingsarbeidet, er det foretatt en casestudie av tre vei prosjekter: Kvaløysletta bussterminal, Kaldfjordeidet bussterminal og Setermoen sentrum. Casestudiene er basert på en god tilgjengelighet for syns- og bevegelseshemmede. Da ut fra krav og anbefalinger som fremkommer i Statens vegvesens håndbok 278 og Norsk standard. Gjennom samtaler og evaluering av anleggene, fremkommer det i hvilken grad prosjektets resultat samsvarer med de mål og ønsker som foreligger for den universelle utformingen igjennom planleggingsprosessen. Resultatet viser at integreringen av universell utforming er varierende. Grunner til dette er faktorer som økonomi, manglende kunnskap og koordinering mellom de ulike aktørene. Abstract During the last few years the government has been focusing on a better accessibility in Norway, through strategies, aims, and a more straight legal system. To elucidate if these aims are grounded in the daily planning process, a case study of three road project has been undertaken: Kvaløysletta bus terminal, Kaldfjordeidet bus terminal and Setermoen centre. These places are all located in Troms County and Statens vegvesen has been on participant. The case studies are based on a good accessibility for bout physically impaired people and people with impaired sight. The reason for this is that these two groups give buildings dimensions for the surroundings that increase the accessibility for a larger number of people. Truth conversation and project evaluations it has become evident in what degree universal design has been integrated in each of the three projects. The result shows that the accessibility for both physically impaired people and people with impaired sight is vary. It is indicated that the main reason for this are factors like economy, lack of knowledge, and pour coordination between the different participants. Statens vegvesen Master Thesis Kaldfjord* Kvaløysletta Setermoen Troms Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU Norway Setermoen ENVELOPE(12.539,12.539,64.600,64.600) Troms Fylke ENVELOPE(19.515,19.515,69.266,69.266)
institution Open Polar
collection Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU
op_collection_id ftunivmob
language Norwegian Bokmål
topic Universell utforming Synshemmede Bevegelseshemmede Tilgjengelighet Casestudie
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial
territorial planning: 238
spellingShingle Universell utforming Synshemmede Bevegelseshemmede Tilgjengelighet Casestudie
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial
territorial planning: 238
Undheim, Ingrid
Universell utforming - fra mål til resultat. Evaluering av tre veiprosjekter i Troms fylke
topic_facet Universell utforming Synshemmede Bevegelseshemmede Tilgjengelighet Casestudie
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial
territorial planning: 238
description Regjeringen har i de senere årene satt fokus på en bedret tilgjengelighet i Norge. Dette har de fulgt opp gjennom strategier, målsettinger, og et styrket lovverk for den universelle utformingen. For å belyse om disse overordnede føringene kommer til utrykk i det daglige planleggingsarbeidet, er det foretatt en casestudie av tre vei prosjekter: Kvaløysletta bussterminal, Kaldfjordeidet bussterminal og Setermoen sentrum. Casestudiene er basert på en god tilgjengelighet for syns- og bevegelseshemmede. Da ut fra krav og anbefalinger som fremkommer i Statens vegvesens håndbok 278 og Norsk standard. Gjennom samtaler og evaluering av anleggene, fremkommer det i hvilken grad prosjektets resultat samsvarer med de mål og ønsker som foreligger for den universelle utformingen igjennom planleggingsprosessen. Resultatet viser at integreringen av universell utforming er varierende. Grunner til dette er faktorer som økonomi, manglende kunnskap og koordinering mellom de ulike aktørene. Abstract During the last few years the government has been focusing on a better accessibility in Norway, through strategies, aims, and a more straight legal system. To elucidate if these aims are grounded in the daily planning process, a case study of three road project has been undertaken: Kvaløysletta bus terminal, Kaldfjordeidet bus terminal and Setermoen centre. These places are all located in Troms County and Statens vegvesen has been on participant. The case studies are based on a good accessibility for bout physically impaired people and people with impaired sight. The reason for this is that these two groups give buildings dimensions for the surroundings that increase the accessibility for a larger number of people. Truth conversation and project evaluations it has become evident in what degree universal design has been integrated in each of the three projects. The result shows that the accessibility for both physically impaired people and people with impaired sight is vary. It is indicated that the main reason for this are factors like economy, lack of knowledge, and pour coordination between the different participants. Statens vegvesen
format Master Thesis
author Undheim, Ingrid
author_facet Undheim, Ingrid
author_sort Undheim, Ingrid
title Universell utforming - fra mål til resultat. Evaluering av tre veiprosjekter i Troms fylke
title_short Universell utforming - fra mål til resultat. Evaluering av tre veiprosjekter i Troms fylke
title_full Universell utforming - fra mål til resultat. Evaluering av tre veiprosjekter i Troms fylke
title_fullStr Universell utforming - fra mål til resultat. Evaluering av tre veiprosjekter i Troms fylke
title_full_unstemmed Universell utforming - fra mål til resultat. Evaluering av tre veiprosjekter i Troms fylke
title_sort universell utforming - fra mål til resultat. evaluering av tre veiprosjekter i troms fylke
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/11250/188103
long_lat ENVELOPE(12.539,12.539,64.600,64.600)
ENVELOPE(19.515,19.515,69.266,69.266)
geographic Norway
Setermoen
Troms Fylke
geographic_facet Norway
Setermoen
Troms Fylke
genre Kaldfjord*
Kvaløysletta
Setermoen
Troms
genre_facet Kaldfjord*
Kvaløysletta
Setermoen
Troms
op_relation http://hdl.handle.net/11250/188103
_version_ 1766049926189416448