Hva med sjøsamene? De etnopolitiske premissene for museumsutstillinger med samiske gjenstander

The starting point of this master's thesis is a discussion about how museums with Sámi objects are portraying the Sea Sámi part of the Norwegian population. The thesis is interdisciplinary, in that it takes in both archaeology, social anthropology, history and museology, to describe how differe...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nilsen, André
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: The University of Bergen 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/1956/3743
Description
Summary:The starting point of this master's thesis is a discussion about how museums with Sámi objects are portraying the Sea Sámi part of the Norwegian population. The thesis is interdisciplinary, in that it takes in both archaeology, social anthropology, history and museology, to describe how different processes has lead to today's opinion of the Sámi people. The Sea Sámi experienced the hardest norwegianisation and cultural pressure in the latest centuries. This thesis shows that the Sámi political awakening which happened after Word War II, resulted in stereotyping the Sámi population. This happened in cooperation with scientists, which gave the ethno political movement tools to further discriminate Sea Sámi identity. This stereotype still influences archaeological research and how the Sámi is portrayed in museum exhibitions. Utgangspunktet for mastergradsavhandlingen er en diskusjon rundt hvordan museer med samiske utstillinger fremstiller den sjøsamiske delen av Norges befolkning. Avhandlingen beveger seg rundt et tverrfaglig ståsted, der både arkeologi, sosialantropologi, historie og museologi blir brukt som elementer i å kunne forstå de prosessene som har ledet frem til dagens oppfattning av samene. Sjøsamene er den delen av den samiske befolkningen som har opplevd den største fornorskningen og sterkest kulturpress de siste århundrene. Mastergradsavhandlingen viser at den samepolitiske oppvåkningen førte til at elementer som ikke eksisterte i den norske kulturen ble gjort til sentrale symbolverdier hos samene. Gjenstander, områder, og konsepter har vært plassert inn i et sekkebegrep som passer inn i en sentralmyte som både forskere selv og profilerte samiske grupperinger har vært med på å skape. Dette inkluderer et implisitt premiss om en kulturell uforanderlighet som gir et stereotypt og uriktig bilde av den samiske kulturen. Forskningen som ble gjort i sjøsamiske miljø har ført til en sterkere stereotypisering av identitetsinnholdet i samisk etnopolitikk. Dette har også påvirket den arkeologiske forskningen omkring samene. Avhandlingen viser at dette har betydning for hvordan samer og sjøsamer beskrives i museumsutstillinger. Master i Arkeologi MAHF-ARK ARK350