The Last Elk: A Comparative Study of The Elk Motif in Rock Art at Hjemmeluft Bay in Alta, Arctic Norway.
Revised version: spelling errors corrected. Oppgaven er en studie av helleristningsfeltene i Hjemmeluft bukt i Alta i Nord-Norge. Det er det største helleristningsfelt registrert i Norge. Samtidig er helleristningsfeltet i Hjemmeluft også den eneste forhistoriske lokaliteten som er registrert hos UN...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | English |
Published: |
The University of Bergen
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/1956/23850 |
id |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/23850 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/23850 2023-05-15T15:16:56+02:00 The Last Elk: A Comparative Study of The Elk Motif in Rock Art at Hjemmeluft Bay in Alta, Arctic Norway. Gade, Sascha Camilla 2020-08-18T22:00:07Z application/pdf application/octet-stream https://hdl.handle.net/1956/23850 eng eng The University of Bergen https://hdl.handle.net/1956/23850 Copyright the Author. All rights reserved micro-topography Rock art comparative study the elk motif elk head staffs landscapes elk figurines mesolithic Hjemmeluft Alta 713306 Master thesis 2020 ftunivbergen 2023-03-14T17:43:25Z Revised version: spelling errors corrected. Oppgaven er en studie av helleristningsfeltene i Hjemmeluft bukt i Alta i Nord-Norge. Det er det største helleristningsfelt registrert i Norge. Samtidig er helleristningsfeltet i Hjemmeluft også den eneste forhistoriske lokaliteten som er registrert hos UNESCO i Norge med følgende fem områder Hjemmeluft, Storsteinen, Kåfjord, Amtmannsnes og Transfarelvdalen. Lokaliteten har 3000 registrerte figurer. Siden registreringen hos UNESCO i 1985 har antall registrerte figurer doblet seg til 6000 fordelt på 10 felt med totalt 100 paneler. I oppgaven fokuserer jeg på elgmotiver i helleristningsfeltene fra sein-mesolittisk tid, 5000-4200 f.Kr, ettersom elgen er et gjentagende motiv i helleristningsfeltene i Hjemmeluft. Da jeg var i Hjemmeluft i forbindelse med feltarbeid, observerte jeg at elgmotivene forandrer form og uttrykk fra et felt til et annet. Samtidig varierer frekvensen av elgmotivene. På grunn av disse observasjonene har jeg følgende problemstilling i oppgaven: Hvilke mulige fortolkninger er det av helleristningene i Hjemmeluft, og kan de teoretiske tilnærmelsene i oppgaven bekreftes gjennom en komparativ analyse av elgfigurer i helleristningene? I 2010 publiserte Jan Magne Gjerde sin doktorgradsavhandling innen bergkunstforskning i Fennoskandia med en ny og banebrytende funksjonalitetsmodell. I funksjonalitetsmodellen hans fungerte bergkunsten i Alta som steinalderkart med referansepunkter til det omkringliggende landskap. Gjerde’s funksjonalitetsmodell brøt med en forskningshistorikk hvor fortolkninger har vært dominert av et perspektiv på bergkunst som en rituell handling i forbindelse med sjamanistiske reiser mellom dimensjoner og jaktmagi, andre nevneverdige tolkninger er bergkunst som gjenspeiler fortidsmenneskers kosmologi og sosiale strukturer. Det er vanskelig å vise til bergkunsten som steinalderkart. Det er mer sannsynlig at bergkunsten har vært fortidsmenneskers metode å fortelle om viktige livshendelser og om deres historie på. Funn av elgfiguriner fra ... Master Thesis Arctic elk Kåfjord Nord-Norge University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) Alta Arctic Bukt ENVELOPE(17.703,17.703,66.123,66.123) Gjerde ENVELOPE(13.961,13.961,67.009,67.009) Norway |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) |
op_collection_id |
ftunivbergen |
language |
English |
topic |
micro-topography Rock art comparative study the elk motif elk head staffs landscapes elk figurines mesolithic Hjemmeluft Alta 713306 |
spellingShingle |
micro-topography Rock art comparative study the elk motif elk head staffs landscapes elk figurines mesolithic Hjemmeluft Alta 713306 Gade, Sascha Camilla The Last Elk: A Comparative Study of The Elk Motif in Rock Art at Hjemmeluft Bay in Alta, Arctic Norway. |
topic_facet |
micro-topography Rock art comparative study the elk motif elk head staffs landscapes elk figurines mesolithic Hjemmeluft Alta 713306 |
description |
Revised version: spelling errors corrected. Oppgaven er en studie av helleristningsfeltene i Hjemmeluft bukt i Alta i Nord-Norge. Det er det største helleristningsfelt registrert i Norge. Samtidig er helleristningsfeltet i Hjemmeluft også den eneste forhistoriske lokaliteten som er registrert hos UNESCO i Norge med følgende fem områder Hjemmeluft, Storsteinen, Kåfjord, Amtmannsnes og Transfarelvdalen. Lokaliteten har 3000 registrerte figurer. Siden registreringen hos UNESCO i 1985 har antall registrerte figurer doblet seg til 6000 fordelt på 10 felt med totalt 100 paneler. I oppgaven fokuserer jeg på elgmotiver i helleristningsfeltene fra sein-mesolittisk tid, 5000-4200 f.Kr, ettersom elgen er et gjentagende motiv i helleristningsfeltene i Hjemmeluft. Da jeg var i Hjemmeluft i forbindelse med feltarbeid, observerte jeg at elgmotivene forandrer form og uttrykk fra et felt til et annet. Samtidig varierer frekvensen av elgmotivene. På grunn av disse observasjonene har jeg følgende problemstilling i oppgaven: Hvilke mulige fortolkninger er det av helleristningene i Hjemmeluft, og kan de teoretiske tilnærmelsene i oppgaven bekreftes gjennom en komparativ analyse av elgfigurer i helleristningene? I 2010 publiserte Jan Magne Gjerde sin doktorgradsavhandling innen bergkunstforskning i Fennoskandia med en ny og banebrytende funksjonalitetsmodell. I funksjonalitetsmodellen hans fungerte bergkunsten i Alta som steinalderkart med referansepunkter til det omkringliggende landskap. Gjerde’s funksjonalitetsmodell brøt med en forskningshistorikk hvor fortolkninger har vært dominert av et perspektiv på bergkunst som en rituell handling i forbindelse med sjamanistiske reiser mellom dimensjoner og jaktmagi, andre nevneverdige tolkninger er bergkunst som gjenspeiler fortidsmenneskers kosmologi og sosiale strukturer. Det er vanskelig å vise til bergkunsten som steinalderkart. Det er mer sannsynlig at bergkunsten har vært fortidsmenneskers metode å fortelle om viktige livshendelser og om deres historie på. Funn av elgfiguriner fra ... |
format |
Master Thesis |
author |
Gade, Sascha Camilla |
author_facet |
Gade, Sascha Camilla |
author_sort |
Gade, Sascha Camilla |
title |
The Last Elk: A Comparative Study of The Elk Motif in Rock Art at Hjemmeluft Bay in Alta, Arctic Norway. |
title_short |
The Last Elk: A Comparative Study of The Elk Motif in Rock Art at Hjemmeluft Bay in Alta, Arctic Norway. |
title_full |
The Last Elk: A Comparative Study of The Elk Motif in Rock Art at Hjemmeluft Bay in Alta, Arctic Norway. |
title_fullStr |
The Last Elk: A Comparative Study of The Elk Motif in Rock Art at Hjemmeluft Bay in Alta, Arctic Norway. |
title_full_unstemmed |
The Last Elk: A Comparative Study of The Elk Motif in Rock Art at Hjemmeluft Bay in Alta, Arctic Norway. |
title_sort |
last elk: a comparative study of the elk motif in rock art at hjemmeluft bay in alta, arctic norway. |
publisher |
The University of Bergen |
publishDate |
2020 |
url |
https://hdl.handle.net/1956/23850 |
long_lat |
ENVELOPE(17.703,17.703,66.123,66.123) ENVELOPE(13.961,13.961,67.009,67.009) |
geographic |
Alta Arctic Bukt Gjerde Norway |
geographic_facet |
Alta Arctic Bukt Gjerde Norway |
genre |
Arctic elk Kåfjord Nord-Norge |
genre_facet |
Arctic elk Kåfjord Nord-Norge |
op_relation |
https://hdl.handle.net/1956/23850 |
op_rights |
Copyright the Author. All rights reserved |
_version_ |
1766347229209034752 |