The Last Elk: A Comparative Study of The Elk Motif in Rock Art at Hjemmeluft Bay in Alta, Arctic Norway.

Revised version: spelling errors corrected. Oppgaven er en studie av helleristningsfeltene i Hjemmeluft bukt i Alta i Nord-Norge. Det er det største helleristningsfelt registrert i Norge. Samtidig er helleristningsfeltet i Hjemmeluft også den eneste forhistoriske lokaliteten som er registrert hos UN...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gade, Sascha Camilla
Format: Master Thesis
Language:English
Published: The University of Bergen 2020
Subjects:
elk
Online Access:https://hdl.handle.net/1956/23850
Description
Summary:Revised version: spelling errors corrected. Oppgaven er en studie av helleristningsfeltene i Hjemmeluft bukt i Alta i Nord-Norge. Det er det største helleristningsfelt registrert i Norge. Samtidig er helleristningsfeltet i Hjemmeluft også den eneste forhistoriske lokaliteten som er registrert hos UNESCO i Norge med følgende fem områder Hjemmeluft, Storsteinen, Kåfjord, Amtmannsnes og Transfarelvdalen. Lokaliteten har 3000 registrerte figurer. Siden registreringen hos UNESCO i 1985 har antall registrerte figurer doblet seg til 6000 fordelt på 10 felt med totalt 100 paneler. I oppgaven fokuserer jeg på elgmotiver i helleristningsfeltene fra sein-mesolittisk tid, 5000-4200 f.Kr, ettersom elgen er et gjentagende motiv i helleristningsfeltene i Hjemmeluft. Da jeg var i Hjemmeluft i forbindelse med feltarbeid, observerte jeg at elgmotivene forandrer form og uttrykk fra et felt til et annet. Samtidig varierer frekvensen av elgmotivene. På grunn av disse observasjonene har jeg følgende problemstilling i oppgaven: Hvilke mulige fortolkninger er det av helleristningene i Hjemmeluft, og kan de teoretiske tilnærmelsene i oppgaven bekreftes gjennom en komparativ analyse av elgfigurer i helleristningene? I 2010 publiserte Jan Magne Gjerde sin doktorgradsavhandling innen bergkunstforskning i Fennoskandia med en ny og banebrytende funksjonalitetsmodell. I funksjonalitetsmodellen hans fungerte bergkunsten i Alta som steinalderkart med referansepunkter til det omkringliggende landskap. Gjerde’s funksjonalitetsmodell brøt med en forskningshistorikk hvor fortolkninger har vært dominert av et perspektiv på bergkunst som en rituell handling i forbindelse med sjamanistiske reiser mellom dimensjoner og jaktmagi, andre nevneverdige tolkninger er bergkunst som gjenspeiler fortidsmenneskers kosmologi og sosiale strukturer. Det er vanskelig å vise til bergkunsten som steinalderkart. Det er mer sannsynlig at bergkunsten har vært fortidsmenneskers metode å fortelle om viktige livshendelser og om deres historie på. Funn av elgfiguriner fra ...