En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark
Denne oppgaven tar for seg det samiske kompetansemålet i norsk på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i videregående skole. Kompetansemålet sier at elevene skal kunne «gjøre rede for trekk ved samisk språk og kultur, og konsekvenser av norsk språk- og fornorskingspolitikk». Oppgaven tar s...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
The University of Bergen
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/1956/20061 |
_version_ | 1821511509954527232 |
---|---|
author | Aase, Torill |
author_facet | Aase, Torill |
author_sort | Aase, Torill |
collection | University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) |
description | Denne oppgaven tar for seg det samiske kompetansemålet i norsk på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i videregående skole. Kompetansemålet sier at elevene skal kunne «gjøre rede for trekk ved samisk språk og kultur, og konsekvenser av norsk språk- og fornorskingspolitikk». Oppgaven tar sikte på å tolke hva som kan ligge i kompetansemålet fra statens side, hvordan lærere oppfatter dette, og også se hvordan lærebøkene behandler det samiske temaet. Jeg kombinerer kvalitative og kvantitative metoder for å finne svar på hvordan lærere i Finnmark tolker kompetansemålet, hvordan de mener lærebøkene de bruker dekker kompetansemålet, om læreplanen og lærebøkene fremmer interkulturell kompetanse hos elevene, og hvordan lærerne legger opp egen undervisning. Analysen tar utgangspunkt i nasjonale dokumenter som Opplæringsloven og Den overordnede delen av læreplanen og prøver ut fra disse å tolke hva myndighetene mener kompetansemålet omfatter. Videre er sentrale begreper som fornorsking, samiskhet, identitetsforskyving og revitalisering belyst, for å drøfte hva som ligger i formuleringen «konsekvenser av fornorskingsprosessen». Analysen prøver også å vise hvilken plass det samiske kompetansemålet har i norskbøkene ved å bruke perspektiver som omfang, kompleksitet, nyanser og inkluderende begrepsbruk som tilnærming for analysen. Om interkulturell kompetanse er fremmet i kompetansemålet og lærebøkene, blir også drøftet. Funnene i denne undersøkelsen viser at kompetansemålet er uklart, spesielt når det gjelder formuleringen «kultur» og «konsekvenser av fornorskingspolitikken». Lærerne etterlyser relevant litteratur i lærebøkene de bruker. Her viser forlagene stor variasjon i tolking av begrepet, noe som fører til at det er stor variasjon i hvor mange tekster de har med i læreverkene. Hvor mye lærebøkene har med om fornorskingspolitikkens konsekvenser, er også svært ulikt fra lærebok til lærebok. Hovedfunnene i denne undersøkelsen er at det kan være utslagsgivende hvilken lærebok skolen bruker og hvilken kunnskap ... |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark samisk Finnmark |
genre_facet | Finnmark samisk Finnmark |
id | ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/20061 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivbergen |
op_relation | https://hdl.handle.net/1956/20061 |
op_rights | Copyright the Author. All rights reserved |
publishDate | 2019 |
publisher | The University of Bergen |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/20061 2025-01-16T21:52:39+00:00 En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark Aase, Torill 2019-06-17T22:00:16Z application/pdf https://hdl.handle.net/1956/20061 nob nob The University of Bergen https://hdl.handle.net/1956/20061 Copyright the Author. All rights reserved kompetansemål det samiske vg3 samisk i norskfaget 711123 Master thesis 2019 ftunivbergen 2023-03-14T17:40:30Z Denne oppgaven tar for seg det samiske kompetansemålet i norsk på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i videregående skole. Kompetansemålet sier at elevene skal kunne «gjøre rede for trekk ved samisk språk og kultur, og konsekvenser av norsk språk- og fornorskingspolitikk». Oppgaven tar sikte på å tolke hva som kan ligge i kompetansemålet fra statens side, hvordan lærere oppfatter dette, og også se hvordan lærebøkene behandler det samiske temaet. Jeg kombinerer kvalitative og kvantitative metoder for å finne svar på hvordan lærere i Finnmark tolker kompetansemålet, hvordan de mener lærebøkene de bruker dekker kompetansemålet, om læreplanen og lærebøkene fremmer interkulturell kompetanse hos elevene, og hvordan lærerne legger opp egen undervisning. Analysen tar utgangspunkt i nasjonale dokumenter som Opplæringsloven og Den overordnede delen av læreplanen og prøver ut fra disse å tolke hva myndighetene mener kompetansemålet omfatter. Videre er sentrale begreper som fornorsking, samiskhet, identitetsforskyving og revitalisering belyst, for å drøfte hva som ligger i formuleringen «konsekvenser av fornorskingsprosessen». Analysen prøver også å vise hvilken plass det samiske kompetansemålet har i norskbøkene ved å bruke perspektiver som omfang, kompleksitet, nyanser og inkluderende begrepsbruk som tilnærming for analysen. Om interkulturell kompetanse er fremmet i kompetansemålet og lærebøkene, blir også drøftet. Funnene i denne undersøkelsen viser at kompetansemålet er uklart, spesielt når det gjelder formuleringen «kultur» og «konsekvenser av fornorskingspolitikken». Lærerne etterlyser relevant litteratur i lærebøkene de bruker. Her viser forlagene stor variasjon i tolking av begrepet, noe som fører til at det er stor variasjon i hvor mange tekster de har med i læreverkene. Hvor mye lærebøkene har med om fornorskingspolitikkens konsekvenser, er også svært ulikt fra lærebok til lærebok. Hovedfunnene i denne undersøkelsen er at det kan være utslagsgivende hvilken lærebok skolen bruker og hvilken kunnskap ... Master Thesis Finnmark samisk Finnmark University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) |
spellingShingle | kompetansemål det samiske vg3 samisk i norskfaget 711123 Aase, Torill En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark |
title | En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark |
title_full | En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark |
title_fullStr | En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark |
title_full_unstemmed | En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark |
title_short | En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark |
title_sort | en studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i finnmark |
topic | kompetansemål det samiske vg3 samisk i norskfaget 711123 |
topic_facet | kompetansemål det samiske vg3 samisk i norskfaget 711123 |
url | https://hdl.handle.net/1956/20061 |