En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark

Denne oppgaven tar for seg det samiske kompetansemålet i norsk på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i videregående skole. Kompetansemålet sier at elevene skal kunne «gjøre rede for trekk ved samisk språk og kultur, og konsekvenser av norsk språk- og fornorskingspolitikk». Oppgaven tar s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aase, Torill
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: The University of Bergen 2019
Subjects:
vg3
Online Access:https://hdl.handle.net/1956/20061
id ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/20061
record_format openpolar
spelling ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/20061 2023-05-15T16:13:38+02:00 En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark Aase, Torill 2019-06-17T22:00:16Z application/pdf https://hdl.handle.net/1956/20061 nob nob The University of Bergen https://hdl.handle.net/1956/20061 Copyright the Author. All rights reserved kompetansemål det samiske vg3 samisk i norskfaget 711123 Master thesis 2019 ftunivbergen 2023-03-14T17:40:30Z Denne oppgaven tar for seg det samiske kompetansemålet i norsk på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i videregående skole. Kompetansemålet sier at elevene skal kunne «gjøre rede for trekk ved samisk språk og kultur, og konsekvenser av norsk språk- og fornorskingspolitikk». Oppgaven tar sikte på å tolke hva som kan ligge i kompetansemålet fra statens side, hvordan lærere oppfatter dette, og også se hvordan lærebøkene behandler det samiske temaet. Jeg kombinerer kvalitative og kvantitative metoder for å finne svar på hvordan lærere i Finnmark tolker kompetansemålet, hvordan de mener lærebøkene de bruker dekker kompetansemålet, om læreplanen og lærebøkene fremmer interkulturell kompetanse hos elevene, og hvordan lærerne legger opp egen undervisning. Analysen tar utgangspunkt i nasjonale dokumenter som Opplæringsloven og Den overordnede delen av læreplanen og prøver ut fra disse å tolke hva myndighetene mener kompetansemålet omfatter. Videre er sentrale begreper som fornorsking, samiskhet, identitetsforskyving og revitalisering belyst, for å drøfte hva som ligger i formuleringen «konsekvenser av fornorskingsprosessen». Analysen prøver også å vise hvilken plass det samiske kompetansemålet har i norskbøkene ved å bruke perspektiver som omfang, kompleksitet, nyanser og inkluderende begrepsbruk som tilnærming for analysen. Om interkulturell kompetanse er fremmet i kompetansemålet og lærebøkene, blir også drøftet. Funnene i denne undersøkelsen viser at kompetansemålet er uklart, spesielt når det gjelder formuleringen «kultur» og «konsekvenser av fornorskingspolitikken». Lærerne etterlyser relevant litteratur i lærebøkene de bruker. Her viser forlagene stor variasjon i tolking av begrepet, noe som fører til at det er stor variasjon i hvor mange tekster de har med i læreverkene. Hvor mye lærebøkene har med om fornorskingspolitikkens konsekvenser, er også svært ulikt fra lærebok til lærebok. Hovedfunnene i denne undersøkelsen er at det kan være utslagsgivende hvilken lærebok skolen bruker og hvilken kunnskap ... Master Thesis Finnmark samisk Finnmark University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB)
institution Open Polar
collection University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB)
op_collection_id ftunivbergen
language Norwegian Bokmål
topic kompetansemål
det samiske
vg3
samisk i norskfaget
711123
spellingShingle kompetansemål
det samiske
vg3
samisk i norskfaget
711123
Aase, Torill
En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark
topic_facet kompetansemål
det samiske
vg3
samisk i norskfaget
711123
description Denne oppgaven tar for seg det samiske kompetansemålet i norsk på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i videregående skole. Kompetansemålet sier at elevene skal kunne «gjøre rede for trekk ved samisk språk og kultur, og konsekvenser av norsk språk- og fornorskingspolitikk». Oppgaven tar sikte på å tolke hva som kan ligge i kompetansemålet fra statens side, hvordan lærere oppfatter dette, og også se hvordan lærebøkene behandler det samiske temaet. Jeg kombinerer kvalitative og kvantitative metoder for å finne svar på hvordan lærere i Finnmark tolker kompetansemålet, hvordan de mener lærebøkene de bruker dekker kompetansemålet, om læreplanen og lærebøkene fremmer interkulturell kompetanse hos elevene, og hvordan lærerne legger opp egen undervisning. Analysen tar utgangspunkt i nasjonale dokumenter som Opplæringsloven og Den overordnede delen av læreplanen og prøver ut fra disse å tolke hva myndighetene mener kompetansemålet omfatter. Videre er sentrale begreper som fornorsking, samiskhet, identitetsforskyving og revitalisering belyst, for å drøfte hva som ligger i formuleringen «konsekvenser av fornorskingsprosessen». Analysen prøver også å vise hvilken plass det samiske kompetansemålet har i norskbøkene ved å bruke perspektiver som omfang, kompleksitet, nyanser og inkluderende begrepsbruk som tilnærming for analysen. Om interkulturell kompetanse er fremmet i kompetansemålet og lærebøkene, blir også drøftet. Funnene i denne undersøkelsen viser at kompetansemålet er uklart, spesielt når det gjelder formuleringen «kultur» og «konsekvenser av fornorskingspolitikken». Lærerne etterlyser relevant litteratur i lærebøkene de bruker. Her viser forlagene stor variasjon i tolking av begrepet, noe som fører til at det er stor variasjon i hvor mange tekster de har med i læreverkene. Hvor mye lærebøkene har med om fornorskingspolitikkens konsekvenser, er også svært ulikt fra lærebok til lærebok. Hovedfunnene i denne undersøkelsen er at det kan være utslagsgivende hvilken lærebok skolen bruker og hvilken kunnskap ...
format Master Thesis
author Aase, Torill
author_facet Aase, Torill
author_sort Aase, Torill
title En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark
title_short En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark
title_full En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark
title_fullStr En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark
title_full_unstemmed En studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i Finnmark
title_sort en studie av samisk i norskfaget på vg3 og påbygging til generell studiekompetanse i finnmark
publisher The University of Bergen
publishDate 2019
url https://hdl.handle.net/1956/20061
genre Finnmark
samisk
Finnmark
genre_facet Finnmark
samisk
Finnmark
op_relation https://hdl.handle.net/1956/20061
op_rights Copyright the Author. All rights reserved
_version_ 1765999436539887616