Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?
Denne oppgaven tar for seg hvordan undervisning om andre verdenskrig foregår i enkelte norske klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg fire ulike informanters syn på undervisning om andre verdenskrig gjennom hva de underviser om, hvorfor de underviser om det og hvordan de undervis...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
The University of Bergen
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/2997785 |
_version_ | 1821632793510150144 |
---|---|
author | Fredriksen, Magnus Aareskjold |
author_facet | Fredriksen, Magnus Aareskjold |
author_sort | Fredriksen, Magnus Aareskjold |
collection | University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) |
description | Denne oppgaven tar for seg hvordan undervisning om andre verdenskrig foregår i enkelte norske klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg fire ulike informanters syn på undervisning om andre verdenskrig gjennom hva de underviser om, hvorfor de underviser om det og hvordan de underviser. Oppgaven vil vurdere hvorvidt det finnes en nasjonal grunnfortelling om krigshistorien i norske klasserom og isåfall hva den innebærer. Den tradisjonelle, patriotiske, grunnfortellingen i Norge forteller om et lite land som overraskende ble angrepet av en brutal overmakt den 9. april 1940, og hvordan modige menn gjorde motstand mot overmakten, mens andre svek landet sitt og hjalp okkupantene. Senere har grunnfortellingen blitt revidert og moderert i retning av en mer mangfoldig grunnfortelling som har plass til langt flere fortellinger og nyanser. Oppgaven vil ta for seg om en form av denne grunnfortellingen reproduseres i skolen og hvordan det eventuelt kan påvirke undervisningen. Kapittel tre vil ta for seg hvordan undervisningen foregår ifølge informantene. Kapittel tre er delt inn etter informanter fra Nord-Norge og deretter informanter fra Sør-Norge. Kapittel fire vil ta for seg hva informantene tenker om undervisningen de gjennomfører og hva de mener er viktig med den. I lys av dette vil det vurderes om grunnfortellingen har noen forankring i klasserommene og undervisningen. Avslutningsvis vil oppgaven ta for seg hvordan lærere fra Nord-Norge har et annerledes syn på krigshistorien fra Nord-Norge enn lærere fra Sør-Norge. This thesis deals with how teaching about World War II takes place in some Norwegian classrooms. The thesis is a qualitative study that addresses four different informants' views on teaching about World War II through what they teach about, why they teach about it and how they teach. The thesis will assess whether there is a national master narrative about the war history in Norwegian classrooms and if so, what it entails. The traditional, patriotic, master narrative in Norway tells of a ... |
format | Master Thesis |
genre | Nord-Norge |
genre_facet | Nord-Norge |
geographic | Finnes Norway |
geographic_facet | Finnes Norway |
id | ftunivbergen:oai:bora.uib.no:11250/2997785 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
op_collection_id | ftunivbergen |
op_relation | https://hdl.handle.net/11250/2997785 |
op_rights | Copyright the Author. All rights reserved |
publishDate | 2022 |
publisher | The University of Bergen |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivbergen:oai:bora.uib.no:11250/2997785 2025-01-16T23:27:25+00:00 Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling? Teaching of the second world war and a new master narrative? Fredriksen, Magnus Aareskjold 2022-06-07T22:01:52Z application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2997785 nob nob The University of Bergen https://hdl.handle.net/11250/2997785 Copyright the Author. All rights reserved undervisning krigen Holocaust patriotisk Andre grunnfortelling narrativ verdenskrig nasjonal 713107 Master thesis 2022 ftunivbergen 2023-03-14T17:39:37Z Denne oppgaven tar for seg hvordan undervisning om andre verdenskrig foregår i enkelte norske klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg fire ulike informanters syn på undervisning om andre verdenskrig gjennom hva de underviser om, hvorfor de underviser om det og hvordan de underviser. Oppgaven vil vurdere hvorvidt det finnes en nasjonal grunnfortelling om krigshistorien i norske klasserom og isåfall hva den innebærer. Den tradisjonelle, patriotiske, grunnfortellingen i Norge forteller om et lite land som overraskende ble angrepet av en brutal overmakt den 9. april 1940, og hvordan modige menn gjorde motstand mot overmakten, mens andre svek landet sitt og hjalp okkupantene. Senere har grunnfortellingen blitt revidert og moderert i retning av en mer mangfoldig grunnfortelling som har plass til langt flere fortellinger og nyanser. Oppgaven vil ta for seg om en form av denne grunnfortellingen reproduseres i skolen og hvordan det eventuelt kan påvirke undervisningen. Kapittel tre vil ta for seg hvordan undervisningen foregår ifølge informantene. Kapittel tre er delt inn etter informanter fra Nord-Norge og deretter informanter fra Sør-Norge. Kapittel fire vil ta for seg hva informantene tenker om undervisningen de gjennomfører og hva de mener er viktig med den. I lys av dette vil det vurderes om grunnfortellingen har noen forankring i klasserommene og undervisningen. Avslutningsvis vil oppgaven ta for seg hvordan lærere fra Nord-Norge har et annerledes syn på krigshistorien fra Nord-Norge enn lærere fra Sør-Norge. This thesis deals with how teaching about World War II takes place in some Norwegian classrooms. The thesis is a qualitative study that addresses four different informants' views on teaching about World War II through what they teach about, why they teach about it and how they teach. The thesis will assess whether there is a national master narrative about the war history in Norwegian classrooms and if so, what it entails. The traditional, patriotic, master narrative in Norway tells of a ... Master Thesis Nord-Norge University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Norway |
spellingShingle | undervisning krigen Holocaust patriotisk Andre grunnfortelling narrativ verdenskrig nasjonal 713107 Fredriksen, Magnus Aareskjold Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling? |
title | Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling? |
title_full | Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling? |
title_fullStr | Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling? |
title_full_unstemmed | Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling? |
title_short | Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling? |
title_sort | masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling? |
topic | undervisning krigen Holocaust patriotisk Andre grunnfortelling narrativ verdenskrig nasjonal 713107 |
topic_facet | undervisning krigen Holocaust patriotisk Andre grunnfortelling narrativ verdenskrig nasjonal 713107 |
url | https://hdl.handle.net/11250/2997785 |