Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?

Denne oppgaven tar for seg hvordan undervisning om andre verdenskrig foregår i enkelte norske klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg fire ulike informanters syn på undervisning om andre verdenskrig gjennom hva de underviser om, hvorfor de underviser om det og hvordan de undervis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fredriksen, Magnus Aareskjold
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: The University of Bergen 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2997785
_version_ 1821632793510150144
author Fredriksen, Magnus Aareskjold
author_facet Fredriksen, Magnus Aareskjold
author_sort Fredriksen, Magnus Aareskjold
collection University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB)
description Denne oppgaven tar for seg hvordan undervisning om andre verdenskrig foregår i enkelte norske klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg fire ulike informanters syn på undervisning om andre verdenskrig gjennom hva de underviser om, hvorfor de underviser om det og hvordan de underviser. Oppgaven vil vurdere hvorvidt det finnes en nasjonal grunnfortelling om krigshistorien i norske klasserom og isåfall hva den innebærer. Den tradisjonelle, patriotiske, grunnfortellingen i Norge forteller om et lite land som overraskende ble angrepet av en brutal overmakt den 9. april 1940, og hvordan modige menn gjorde motstand mot overmakten, mens andre svek landet sitt og hjalp okkupantene. Senere har grunnfortellingen blitt revidert og moderert i retning av en mer mangfoldig grunnfortelling som har plass til langt flere fortellinger og nyanser. Oppgaven vil ta for seg om en form av denne grunnfortellingen reproduseres i skolen og hvordan det eventuelt kan påvirke undervisningen. Kapittel tre vil ta for seg hvordan undervisningen foregår ifølge informantene. Kapittel tre er delt inn etter informanter fra Nord-Norge og deretter informanter fra Sør-Norge. Kapittel fire vil ta for seg hva informantene tenker om undervisningen de gjennomfører og hva de mener er viktig med den. I lys av dette vil det vurderes om grunnfortellingen har noen forankring i klasserommene og undervisningen. Avslutningsvis vil oppgaven ta for seg hvordan lærere fra Nord-Norge har et annerledes syn på krigshistorien fra Nord-Norge enn lærere fra Sør-Norge. This thesis deals with how teaching about World War II takes place in some Norwegian classrooms. The thesis is a qualitative study that addresses four different informants' views on teaching about World War II through what they teach about, why they teach about it and how they teach. The thesis will assess whether there is a national master narrative about the war history in Norwegian classrooms and if so, what it entails. The traditional, patriotic, master narrative in Norway tells of a ...
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
geographic Finnes
Norway
geographic_facet Finnes
Norway
id ftunivbergen:oai:bora.uib.no:11250/2997785
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
op_collection_id ftunivbergen
op_relation https://hdl.handle.net/11250/2997785
op_rights Copyright the Author. All rights reserved
publishDate 2022
publisher The University of Bergen
record_format openpolar
spelling ftunivbergen:oai:bora.uib.no:11250/2997785 2025-01-16T23:27:25+00:00 Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling? Teaching of the second world war and a new master narrative? Fredriksen, Magnus Aareskjold 2022-06-07T22:01:52Z application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2997785 nob nob The University of Bergen https://hdl.handle.net/11250/2997785 Copyright the Author. All rights reserved undervisning krigen Holocaust patriotisk Andre grunnfortelling narrativ verdenskrig nasjonal 713107 Master thesis 2022 ftunivbergen 2023-03-14T17:39:37Z Denne oppgaven tar for seg hvordan undervisning om andre verdenskrig foregår i enkelte norske klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg fire ulike informanters syn på undervisning om andre verdenskrig gjennom hva de underviser om, hvorfor de underviser om det og hvordan de underviser. Oppgaven vil vurdere hvorvidt det finnes en nasjonal grunnfortelling om krigshistorien i norske klasserom og isåfall hva den innebærer. Den tradisjonelle, patriotiske, grunnfortellingen i Norge forteller om et lite land som overraskende ble angrepet av en brutal overmakt den 9. april 1940, og hvordan modige menn gjorde motstand mot overmakten, mens andre svek landet sitt og hjalp okkupantene. Senere har grunnfortellingen blitt revidert og moderert i retning av en mer mangfoldig grunnfortelling som har plass til langt flere fortellinger og nyanser. Oppgaven vil ta for seg om en form av denne grunnfortellingen reproduseres i skolen og hvordan det eventuelt kan påvirke undervisningen. Kapittel tre vil ta for seg hvordan undervisningen foregår ifølge informantene. Kapittel tre er delt inn etter informanter fra Nord-Norge og deretter informanter fra Sør-Norge. Kapittel fire vil ta for seg hva informantene tenker om undervisningen de gjennomfører og hva de mener er viktig med den. I lys av dette vil det vurderes om grunnfortellingen har noen forankring i klasserommene og undervisningen. Avslutningsvis vil oppgaven ta for seg hvordan lærere fra Nord-Norge har et annerledes syn på krigshistorien fra Nord-Norge enn lærere fra Sør-Norge. This thesis deals with how teaching about World War II takes place in some Norwegian classrooms. The thesis is a qualitative study that addresses four different informants' views on teaching about World War II through what they teach about, why they teach about it and how they teach. The thesis will assess whether there is a national master narrative about the war history in Norwegian classrooms and if so, what it entails. The traditional, patriotic, master narrative in Norway tells of a ... Master Thesis Nord-Norge University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Norway
spellingShingle undervisning
krigen
Holocaust
patriotisk
Andre
grunnfortelling
narrativ
verdenskrig
nasjonal
713107
Fredriksen, Magnus Aareskjold
Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?
title Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?
title_full Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?
title_fullStr Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?
title_full_unstemmed Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?
title_short Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?
title_sort masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?
topic undervisning
krigen
Holocaust
patriotisk
Andre
grunnfortelling
narrativ
verdenskrig
nasjonal
713107
topic_facet undervisning
krigen
Holocaust
patriotisk
Andre
grunnfortelling
narrativ
verdenskrig
nasjonal
713107
url https://hdl.handle.net/11250/2997785