Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?

Denne oppgaven tar for seg hvordan undervisning om andre verdenskrig foregår i enkelte norske klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg fire ulike informanters syn på undervisning om andre verdenskrig gjennom hva de underviser om, hvorfor de underviser om det og hvordan de undervis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fredriksen, Magnus Aareskjold
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: The University of Bergen 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2997785
Description
Summary:Denne oppgaven tar for seg hvordan undervisning om andre verdenskrig foregår i enkelte norske klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg fire ulike informanters syn på undervisning om andre verdenskrig gjennom hva de underviser om, hvorfor de underviser om det og hvordan de underviser. Oppgaven vil vurdere hvorvidt det finnes en nasjonal grunnfortelling om krigshistorien i norske klasserom og isåfall hva den innebærer. Den tradisjonelle, patriotiske, grunnfortellingen i Norge forteller om et lite land som overraskende ble angrepet av en brutal overmakt den 9. april 1940, og hvordan modige menn gjorde motstand mot overmakten, mens andre svek landet sitt og hjalp okkupantene. Senere har grunnfortellingen blitt revidert og moderert i retning av en mer mangfoldig grunnfortelling som har plass til langt flere fortellinger og nyanser. Oppgaven vil ta for seg om en form av denne grunnfortellingen reproduseres i skolen og hvordan det eventuelt kan påvirke undervisningen. Kapittel tre vil ta for seg hvordan undervisningen foregår ifølge informantene. Kapittel tre er delt inn etter informanter fra Nord-Norge og deretter informanter fra Sør-Norge. Kapittel fire vil ta for seg hva informantene tenker om undervisningen de gjennomfører og hva de mener er viktig med den. I lys av dette vil det vurderes om grunnfortellingen har noen forankring i klasserommene og undervisningen. Avslutningsvis vil oppgaven ta for seg hvordan lærere fra Nord-Norge har et annerledes syn på krigshistorien fra Nord-Norge enn lærere fra Sør-Norge. This thesis deals with how teaching about World War II takes place in some Norwegian classrooms. The thesis is a qualitative study that addresses four different informants' views on teaching about World War II through what they teach about, why they teach about it and how they teach. The thesis will assess whether there is a national master narrative about the war history in Norwegian classrooms and if so, what it entails. The traditional, patriotic, master narrative in Norway tells of a ...