Identitet, konflikt og veien hjem. Stemmer i nyere samisk ungdomslitteratur
The article explores how Sami identity and belonging is thematised in four novels for young people: Slepp meg (2018) and Det Sara skjuler (2019) by Kathrine Nedrejord, Hamburgerprinsessa ([2017] 2019) by Saia Stueng and Bara Dra (2018) by Ann-Helén Laestadius. The authors are Sami; Saia Stueng write...
Published in: | Nordlit |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian |
Published: |
Septentrio Academic Publishing
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://septentrio.uit.no/index.php/nordlit/article/view/5830 https://doi.org/10.7557/13.5830 |
Summary: | The article explores how Sami identity and belonging is thematised in four novels for young people: Slepp meg (2018) and Det Sara skjuler (2019) by Kathrine Nedrejord, Hamburgerprinsessa ([2017] 2019) by Saia Stueng and Bara Dra (2018) by Ann-Helén Laestadius. The authors are Sami; Saia Stueng writes in the Sami language, Nedrejord and Laestadius in Norwegian and Swedish respectively. The novels are read with emphasis on voice, conceptualisation of body and place, and identity development in the light of traditional narrative patterns. Furthermore, the novels are discussed in educational, decolonizational and postcolonial perspectives suggesting that the texts represent what the literary scholar Homi K. Bhaba calls the third space, where cultural identities are dynamic and subject of negotiation. Artikkelen undersøker hvordan samisk identitet og tilhørighet tematiseres i fire samiske ungdomsromaner: Slepp meg (2018) og Det Sara skjuler (2019) av Kathrine Nedrejord, Hamburgerprinsessa ([2017] 2019) av Saia Stueng og Bara dra (2018) av Ann-Helén Laestadius. Romanene blir lest med vekt på fortellerstemme, framstilling av kropp og sted, og identitetsutvikling i lys av tradisjonelle narrative mønster. Videre drøftes romanene i postkolonialt perspektiv med spørsmål om tekstene kan sies å representere det litteraturviteren Homi K. Bhaba kaller det tredje rommet, der kulturelle identiteter ikke er en gitt størrelse, men noe dynamisk, noe som er gjenstand for forhandling. Til slutt argumenteres for lesning av samisk barne- og ungdomslitteratur i skolen. |
---|