Utforskende undervisning:fra teori til praksis

Det kan gis forskjellige læringsteoretiske begrunnelser for utforskende undervisning, som illustrert i kapittel 1. Men læreres forståelse for og bruk av utforskende undervisning i klasserommet kan ikke utledes utelukkende fra et læringsteoretisk grunnlag. Hvis utforskende undervisning skal fungere i...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Blomhøj, Morten, Haavold, Per Øystein
Format: Book Part
Language:Norwegian
Published: Universitetsforlaget 2024
Subjects:
Online Access:https://pure.au.dk/portal/en/publications/4156a0ae-11b4-4a30-a038-691f5336d147
id ftuniaarhuspubl:oai:pure.atira.dk:publications/4156a0ae-11b4-4a30-a038-691f5336d147
record_format openpolar
spelling ftuniaarhuspubl:oai:pure.atira.dk:publications/4156a0ae-11b4-4a30-a038-691f5336d147 2024-06-23T07:50:59+00:00 Utforskende undervisning:fra teori til praksis Blomhøj, Morten Haavold, Per Øystein Haavold, Per Øystein 2024-07 https://pure.au.dk/portal/en/publications/4156a0ae-11b4-4a30-a038-691f5336d147 nor nor Universitetsforlaget https://pure.au.dk/portal/en/publications/4156a0ae-11b4-4a30-a038-691f5336d147 urn:ISBN:9788215070223 info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Blomhøj , M & Haavold , P Ø 2024 , Utforskende undervisning : fra teori til praksis . i P Ø Haavold (red.) , Utforskende undervisning i matematikk . Universitetsforlaget , Oslo , s. 27 . bookPart 2024 ftuniaarhuspubl 2024-06-04T14:45:19Z Det kan gis forskjellige læringsteoretiske begrunnelser for utforskende undervisning, som illustrert i kapittel 1. Men læreres forståelse for og bruk av utforskende undervisning i klasserommet kan ikke utledes utelukkende fra et læringsteoretisk grunnlag. Hvis utforskende undervisning skal fungere i klasserommet, så må undervisningspraksisen utvikles og tilpasses i tett samarbeid med lærere (Blomhøj, 2016). Med andre ord, en didaktikk for utforskende undervisning – forstått som en ramme for utvikling, planlegging, gjennomføring og evaluering av utforskende undervisning – må ta hensyn til de konkrete muligheter og utfordringer som lærere opplever i klasserommet. Målet med dette kapitlet er å beskrive og forklare hvordan utforskende undervisning kan omgjøres fra et teoretisk og abstrakt begrep til å bli konkrete kjennetegn, prinsipper og råd som lærere kan benytte i egen praksis. Vi kan også kalle dette for å operasjonalisere eller konkretisere begrepet utforskende undervisning. Måten vi skal gjøre det på, er å beskrive en didaktikk som ble utviklet og brukt i SUM-prosjektet. SUM er beskrevet i mer detalj i forordet og i kapittel 5 i denne boka, men kort oppsummert så var SUM et flerårig forsknings- og utviklingsprosjekt ved UiT Norges arktiske universitet innen matematikkdidaktikk. Prosjektet handlet om å implementere utforskende undervisning i matematikkundervisningen fra barnehage til videregående skole gjennom et samarbeid mellom matematikklærere og forskere i matematikkdidaktikk. I prosjektet var det dermed nødvendig å konkretisere begrepet utforskende undervisning slik at lærere kunne ta det i bruk i egen praksis. Vi skal også se litt nærmere på hvordan utforskende undervisning skiller seg ut fra den liknende undervisningstilnærmingen problemløsing. Dette kapitlet kan dermed ses på som en avgrensning av og konkret ramme for læreres planlegging, gjennomføring og evaluering av utforskende undervisning – noe vi også kan kalle for et didaktisk design av utforskende undervisning i matematikk (Artigue & ... Book Part Arktis* Aarhus University: Research Kalle ENVELOPE(14.340,14.340,68.187,68.187)
institution Open Polar
collection Aarhus University: Research
op_collection_id ftuniaarhuspubl
language Norwegian
description Det kan gis forskjellige læringsteoretiske begrunnelser for utforskende undervisning, som illustrert i kapittel 1. Men læreres forståelse for og bruk av utforskende undervisning i klasserommet kan ikke utledes utelukkende fra et læringsteoretisk grunnlag. Hvis utforskende undervisning skal fungere i klasserommet, så må undervisningspraksisen utvikles og tilpasses i tett samarbeid med lærere (Blomhøj, 2016). Med andre ord, en didaktikk for utforskende undervisning – forstått som en ramme for utvikling, planlegging, gjennomføring og evaluering av utforskende undervisning – må ta hensyn til de konkrete muligheter og utfordringer som lærere opplever i klasserommet. Målet med dette kapitlet er å beskrive og forklare hvordan utforskende undervisning kan omgjøres fra et teoretisk og abstrakt begrep til å bli konkrete kjennetegn, prinsipper og råd som lærere kan benytte i egen praksis. Vi kan også kalle dette for å operasjonalisere eller konkretisere begrepet utforskende undervisning. Måten vi skal gjøre det på, er å beskrive en didaktikk som ble utviklet og brukt i SUM-prosjektet. SUM er beskrevet i mer detalj i forordet og i kapittel 5 i denne boka, men kort oppsummert så var SUM et flerårig forsknings- og utviklingsprosjekt ved UiT Norges arktiske universitet innen matematikkdidaktikk. Prosjektet handlet om å implementere utforskende undervisning i matematikkundervisningen fra barnehage til videregående skole gjennom et samarbeid mellom matematikklærere og forskere i matematikkdidaktikk. I prosjektet var det dermed nødvendig å konkretisere begrepet utforskende undervisning slik at lærere kunne ta det i bruk i egen praksis. Vi skal også se litt nærmere på hvordan utforskende undervisning skiller seg ut fra den liknende undervisningstilnærmingen problemløsing. Dette kapitlet kan dermed ses på som en avgrensning av og konkret ramme for læreres planlegging, gjennomføring og evaluering av utforskende undervisning – noe vi også kan kalle for et didaktisk design av utforskende undervisning i matematikk (Artigue & ...
author2 Haavold, Per Øystein
format Book Part
author Blomhøj, Morten
Haavold, Per Øystein
spellingShingle Blomhøj, Morten
Haavold, Per Øystein
Utforskende undervisning:fra teori til praksis
author_facet Blomhøj, Morten
Haavold, Per Øystein
author_sort Blomhøj, Morten
title Utforskende undervisning:fra teori til praksis
title_short Utforskende undervisning:fra teori til praksis
title_full Utforskende undervisning:fra teori til praksis
title_fullStr Utforskende undervisning:fra teori til praksis
title_full_unstemmed Utforskende undervisning:fra teori til praksis
title_sort utforskende undervisning:fra teori til praksis
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2024
url https://pure.au.dk/portal/en/publications/4156a0ae-11b4-4a30-a038-691f5336d147
long_lat ENVELOPE(14.340,14.340,68.187,68.187)
geographic Kalle
geographic_facet Kalle
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_source Blomhøj , M & Haavold , P Ø 2024 , Utforskende undervisning : fra teori til praksis . i P Ø Haavold (red.) , Utforskende undervisning i matematikk . Universitetsforlaget , Oslo , s. 27 .
op_relation https://pure.au.dk/portal/en/publications/4156a0ae-11b4-4a30-a038-691f5336d147
urn:ISBN:9788215070223
op_rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
_version_ 1802641979838824448