Utforskende undervisning:fra teori til praksis

Det kan gis forskjellige læringsteoretiske begrunnelser for utforskende undervisning, som illustrert i kapittel 1. Men læreres forståelse for og bruk av utforskende undervisning i klasserommet kan ikke utledes utelukkende fra et læringsteoretisk grunnlag. Hvis utforskende undervisning skal fungere i...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Blomhøj, Morten, Haavold, Per Øystein
Format: Book Part
Language:Norwegian
Published: Universitetsforlaget 2024
Subjects:
Online Access:https://pure.au.dk/portal/en/publications/4156a0ae-11b4-4a30-a038-691f5336d147
Description
Summary:Det kan gis forskjellige læringsteoretiske begrunnelser for utforskende undervisning, som illustrert i kapittel 1. Men læreres forståelse for og bruk av utforskende undervisning i klasserommet kan ikke utledes utelukkende fra et læringsteoretisk grunnlag. Hvis utforskende undervisning skal fungere i klasserommet, så må undervisningspraksisen utvikles og tilpasses i tett samarbeid med lærere (Blomhøj, 2016). Med andre ord, en didaktikk for utforskende undervisning – forstått som en ramme for utvikling, planlegging, gjennomføring og evaluering av utforskende undervisning – må ta hensyn til de konkrete muligheter og utfordringer som lærere opplever i klasserommet. Målet med dette kapitlet er å beskrive og forklare hvordan utforskende undervisning kan omgjøres fra et teoretisk og abstrakt begrep til å bli konkrete kjennetegn, prinsipper og råd som lærere kan benytte i egen praksis. Vi kan også kalle dette for å operasjonalisere eller konkretisere begrepet utforskende undervisning. Måten vi skal gjøre det på, er å beskrive en didaktikk som ble utviklet og brukt i SUM-prosjektet. SUM er beskrevet i mer detalj i forordet og i kapittel 5 i denne boka, men kort oppsummert så var SUM et flerårig forsknings- og utviklingsprosjekt ved UiT Norges arktiske universitet innen matematikkdidaktikk. Prosjektet handlet om å implementere utforskende undervisning i matematikkundervisningen fra barnehage til videregående skole gjennom et samarbeid mellom matematikklærere og forskere i matematikkdidaktikk. I prosjektet var det dermed nødvendig å konkretisere begrepet utforskende undervisning slik at lærere kunne ta det i bruk i egen praksis. Vi skal også se litt nærmere på hvordan utforskende undervisning skiller seg ut fra den liknende undervisningstilnærmingen problemløsing. Dette kapitlet kan dermed ses på som en avgrensning av og konkret ramme for læreres planlegging, gjennomføring og evaluering av utforskende undervisning – noe vi også kan kalle for et didaktisk design av utforskende undervisning i matematikk (Artigue & ...