Merittering som vitenskapeligtilnærming til undervisning : Pedagogical qualification frameworks as incentivesfor scholarly processes in education

I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stillesdet krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogiskmerittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk meritteringiverksatt som et 5-årig pilotpro...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Authors: Sandvoll, Ragnhild, Winka, Katarina, Allern, Marit
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: Umeå universitet, Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) 2018
Subjects:
Online Access:http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-176207
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
id ftumeauniv:oai:DiVA.org:umu-176207
record_format openpolar
spelling ftumeauniv:oai:DiVA.org:umu-176207 2023-10-09T21:49:40+02:00 Merittering som vitenskapeligtilnærming til undervisning : Pedagogical qualification frameworks as incentivesfor scholarly processes in education Sandvoll, Ragnhild Winka, Katarina Allern, Marit 2018 application/pdf http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-176207 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 nor nor Umeå universitet, Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) UiT Norges arktiske universitet UNIPED, 2018, 41:3, s. 246-258 orcid:0000-0002-1000-6057 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-176207 doi:10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 info:eu-repo/semantics/openAccess meritering pedagogisk portfölj sakkunnig merittering Scholarship of teaching and learning dokumentasjon av pedagogisk kompetanse vurdering av pedagogisk kompetanse Educational Sciences Utbildningsvetenskap Article in journal info:eu-repo/semantics/article text 2018 ftumeauniv https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 2023-09-22T13:53:17Z I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stillesdet krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogiskmerittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk meritteringiverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016.Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon tillærere og fagmiljøer for systematisk arbeid med utvikling av undervisning. Det forutsettessamarbeid, med støtte i vitenskapelig teori og forskning. Videre vektlegges det at undervisningenblir fagfellevurdert, delt med andre og publisert. Dette i tråd med prinsippene forScholarship of teaching and learning (SoTL).I denne artikkelen drøftes merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisningog utdanning. Dette drøftes med utgangspunkt i en case-studie av implementeringen avmerittering ved UiT, der dokumenter i prosjektet, respons fra involverte faglig ansatte ogegne erfaringer trekkes inn. Meritteringsprosjektet ved UiT viser at det for mange undervisere er nytt å skulle dokumentere og reflektere over undervisning. I tillegg må det, som endel av et system for merittering, utvikles profesjonell kompetanse til vurdering av pedagogiskemeritter. En profesjonell vurdering synes viktig for legitimiteten for meritteringsmodellersom nå utvikles både nasjonalt og internasjonalt. Article in Journal/Newspaper Arktis* Umeå University: Publications (DiVA) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Uniped 41 03 246 258
institution Open Polar
collection Umeå University: Publications (DiVA)
op_collection_id ftumeauniv
language Norwegian
topic meritering
pedagogisk portfölj
sakkunnig
merittering
Scholarship of teaching and learning
dokumentasjon av pedagogisk kompetanse
vurdering av pedagogisk kompetanse
Educational Sciences
Utbildningsvetenskap
spellingShingle meritering
pedagogisk portfölj
sakkunnig
merittering
Scholarship of teaching and learning
dokumentasjon av pedagogisk kompetanse
vurdering av pedagogisk kompetanse
Educational Sciences
Utbildningsvetenskap
Sandvoll, Ragnhild
Winka, Katarina
Allern, Marit
Merittering som vitenskapeligtilnærming til undervisning : Pedagogical qualification frameworks as incentivesfor scholarly processes in education
topic_facet meritering
pedagogisk portfölj
sakkunnig
merittering
Scholarship of teaching and learning
dokumentasjon av pedagogisk kompetanse
vurdering av pedagogisk kompetanse
Educational Sciences
Utbildningsvetenskap
description I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stillesdet krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogiskmerittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk meritteringiverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016.Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon tillærere og fagmiljøer for systematisk arbeid med utvikling av undervisning. Det forutsettessamarbeid, med støtte i vitenskapelig teori og forskning. Videre vektlegges det at undervisningenblir fagfellevurdert, delt med andre og publisert. Dette i tråd med prinsippene forScholarship of teaching and learning (SoTL).I denne artikkelen drøftes merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisningog utdanning. Dette drøftes med utgangspunkt i en case-studie av implementeringen avmerittering ved UiT, der dokumenter i prosjektet, respons fra involverte faglig ansatte ogegne erfaringer trekkes inn. Meritteringsprosjektet ved UiT viser at det for mange undervisere er nytt å skulle dokumentere og reflektere over undervisning. I tillegg må det, som endel av et system for merittering, utvikles profesjonell kompetanse til vurdering av pedagogiskemeritter. En profesjonell vurdering synes viktig for legitimiteten for meritteringsmodellersom nå utvikles både nasjonalt og internasjonalt.
format Article in Journal/Newspaper
author Sandvoll, Ragnhild
Winka, Katarina
Allern, Marit
author_facet Sandvoll, Ragnhild
Winka, Katarina
Allern, Marit
author_sort Sandvoll, Ragnhild
title Merittering som vitenskapeligtilnærming til undervisning : Pedagogical qualification frameworks as incentivesfor scholarly processes in education
title_short Merittering som vitenskapeligtilnærming til undervisning : Pedagogical qualification frameworks as incentivesfor scholarly processes in education
title_full Merittering som vitenskapeligtilnærming til undervisning : Pedagogical qualification frameworks as incentivesfor scholarly processes in education
title_fullStr Merittering som vitenskapeligtilnærming til undervisning : Pedagogical qualification frameworks as incentivesfor scholarly processes in education
title_full_unstemmed Merittering som vitenskapeligtilnærming til undervisning : Pedagogical qualification frameworks as incentivesfor scholarly processes in education
title_sort merittering som vitenskapeligtilnærming til undervisning : pedagogical qualification frameworks as incentivesfor scholarly processes in education
publisher Umeå universitet, Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL)
publishDate 2018
url http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-176207
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Synes
geographic_facet Synes
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_relation UNIPED, 2018, 41:3, s. 246-258
orcid:0000-0002-1000-6057
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-176207
doi:10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
op_rights info:eu-repo/semantics/openAccess
op_doi https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
container_title Uniped
container_volume 41
container_issue 03
container_start_page 246
op_container_end_page 258
_version_ 1779312705064140800