Merittering som vitenskapeligtilnærming til undervisning : Pedagogical qualification frameworks as incentivesfor scholarly processes in education

I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stillesdet krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogiskmerittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk meritteringiverksatt som et 5-årig pilotpro...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Authors: Sandvoll, Ragnhild, Winka, Katarina, Allern, Marit
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: Umeå universitet, Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) 2018
Subjects:
Online Access:http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-176207
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
Description
Summary:I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stillesdet krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogiskmerittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk meritteringiverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016.Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon tillærere og fagmiljøer for systematisk arbeid med utvikling av undervisning. Det forutsettessamarbeid, med støtte i vitenskapelig teori og forskning. Videre vektlegges det at undervisningenblir fagfellevurdert, delt med andre og publisert. Dette i tråd med prinsippene forScholarship of teaching and learning (SoTL).I denne artikkelen drøftes merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisningog utdanning. Dette drøftes med utgangspunkt i en case-studie av implementeringen avmerittering ved UiT, der dokumenter i prosjektet, respons fra involverte faglig ansatte ogegne erfaringer trekkes inn. Meritteringsprosjektet ved UiT viser at det for mange undervisere er nytt å skulle dokumentere og reflektere over undervisning. I tillegg må det, som endel av et system for merittering, utvikles profesjonell kompetanse til vurdering av pedagogiskemeritter. En profesjonell vurdering synes viktig for legitimiteten for meritteringsmodellersom nå utvikles både nasjonalt og internasjonalt.