Merittering av utdanningsfaglig kompetanse – erfaringer fra institusjoner med meritteringssystem

Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet (Meld.st. 16. 2016-2017) stiller krav om at alle universiteter og høyskoler innen 2019 skal ha etablert meritteringssystemer som bidrar til at arbeidet med å utvikle god undervisning verdsettes. Hittil har tre norske universiteter innført meritteringsordninger...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Førland, Oddfrid, Walderhaug, Harald, Allern, Marit, Andersson, Roy
Format: Conference Object
Language:Norwegian
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://lup.lub.lu.se/record/e5c2e38e-f553-4985-9eb7-a12c323bf425
Description
Summary:Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet (Meld.st. 16. 2016-2017) stiller krav om at alle universiteter og høyskoler innen 2019 skal ha etablert meritteringssystemer som bidrar til at arbeidet med å utvikle god undervisning verdsettes. Hittil har tre norske universiteter innført meritteringsordninger – Norges arktiske universitet UiT, Universitetet i Bergen og NTNU. De norske meritteringssystemene bygger i stor grad på modellen fra LTH, Lunds Universitet.Vi ønsker å dele erfaringer fra prosessen med å utvikle, innføre og gjennomføre merittering, diskutere de ulike modellenes likheter og ulikheter, samt se på foreløpige resultater og effekter.