Språkbrudd og identitet i sjøsamiske familierEn intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus

Den sjøsamiske minoriteten i Norge har vært under stort press med tre hundre års norsk innflytelse og fornorskingspolitikk. Fornorskingen var særlig konsentrert innen skoleverket og i nesten hundre år (1905–1999) ble samiske barn og unge sendt til internatskoler. Her ble de møtt av hovedsakelig nors...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning
Main Author: Inger Pedersen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Scandinavian University Press/Universitetsforlaget 2022
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.18261/ntu.3.2.2
https://doaj.org/article/d2ad7ff704404999b698556c0de50d6f
id fttriple:oai:gotriple.eu:oai:doaj.org/article:d2ad7ff704404999b698556c0de50d6f
record_format openpolar
spelling fttriple:oai:gotriple.eu:oai:doaj.org/article:d2ad7ff704404999b698556c0de50d6f 2023-05-15T18:11:09+02:00 Språkbrudd og identitet i sjøsamiske familierEn intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus Language violations and identity in sea Sami familiesAn intergenerational approach with young people in focus Inger Pedersen 2022-11-01 https://doi.org/10.18261/ntu.3.2.2 https://doaj.org/article/d2ad7ff704404999b698556c0de50d6f da en no sv dan eng nor swe Scandinavian University Press/Universitetsforlaget doi:10.18261/ntu.3.2.2 2535-8162 https://doaj.org/article/d2ad7ff704404999b698556c0de50d6f undefined Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning, Vol 3, Iss 2, Pp 154-170 (2022) språkbrudd identitet sjøsamer urfolk intergenerasjonelle relasjoner Mye tyder på at samhandling mellom besteforeldre og barnebarn kan være avgjørende i en kulturell helingsprosess. Tidligere generasjoners erfaringer og fortellinger utgjør en vesentlig del av ungdommenes kollektive selvforståelse hist socio Journal Article https://vocabularies.coar-repositories.org/resource_types/c_6501/ 2022 fttriple https://doi.org/10.18261/ntu.3.2.2 2023-01-22T19:40:50Z Den sjøsamiske minoriteten i Norge har vært under stort press med tre hundre års norsk innflytelse og fornorskingspolitikk. Fornorskingen var særlig konsentrert innen skoleverket og i nesten hundre år (1905–1999) ble samiske barn og unge sendt til internatskoler. Her ble de møtt av hovedsakelig norskspråklig personell, norske skolebøker og et generelt påbud om å bruke norsk språk. Denne studien med tre generasjoner i et sjøsamisk lokalsamfunn undersøker narrativer fra besteforeldre, foreldre og ungdommer for å vise hvordan sjøsamisk identitet endres over tid og formes av sin samtid. Gjennom beretninger fra barndom og ungdomstid, viser det empiriske materialet hvordan ungdom, deres foreldre og besteforeldre anser språkbruddet som det mest inngripende intergenerasjonelle bruddet med fortiden, noe som har forstyrret deres identitetsutvikling. Narrativene utforskes gjennom et generasjonsperspektiv og illustrerer hvordan skiftende historiske og politiske kontekster konstituerer barndom og ungdomstid, og hvordan tre generasjoner unge sjøsamer, i retrospekt og nåtid, anser fornorskingspolitikken og bruddet med morsmålet som nedbrytende for det samiske folkets språk, kultur og identitet. The sea Sami minority in Norway has been under great pressure with three hundred years of Norwegian influence and Norwegianisation policy. Norwegianisation was particularly concentrated within the school system and for almost a hundred years (1905-1999) Sami children and young people were sent to boarding schools. Here they were met by mainly Norwegian language personnel, Norwegian school books and a general requirement to use the Norwegian language. This three-generation study in a sea Sami community examines narratives from grandparents, parents and adolescents to show how sea Sami identity changes over time and is shaped by its time. Through stories from childhood and adolescence, the empirical material shows how adolescents, their parents and grandparents view language abuse as the most intrusive intergenerational break with the ... Article in Journal/Newspaper sami Unknown Norway Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 3 2 154 170
institution Open Polar
collection Unknown
op_collection_id fttriple
language Danish
English
Norwegian
Swedish
topic språkbrudd
identitet
sjøsamer
urfolk
intergenerasjonelle relasjoner
Mye tyder på at samhandling mellom besteforeldre og barnebarn kan være avgjørende i en kulturell helingsprosess. Tidligere generasjoners erfaringer og fortellinger utgjør en vesentlig del av ungdommenes kollektive selvforståelse
hist
socio
spellingShingle språkbrudd
identitet
sjøsamer
urfolk
intergenerasjonelle relasjoner
Mye tyder på at samhandling mellom besteforeldre og barnebarn kan være avgjørende i en kulturell helingsprosess. Tidligere generasjoners erfaringer og fortellinger utgjør en vesentlig del av ungdommenes kollektive selvforståelse
hist
socio
Inger Pedersen
Språkbrudd og identitet i sjøsamiske familierEn intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus
topic_facet språkbrudd
identitet
sjøsamer
urfolk
intergenerasjonelle relasjoner
Mye tyder på at samhandling mellom besteforeldre og barnebarn kan være avgjørende i en kulturell helingsprosess. Tidligere generasjoners erfaringer og fortellinger utgjør en vesentlig del av ungdommenes kollektive selvforståelse
hist
socio
description Den sjøsamiske minoriteten i Norge har vært under stort press med tre hundre års norsk innflytelse og fornorskingspolitikk. Fornorskingen var særlig konsentrert innen skoleverket og i nesten hundre år (1905–1999) ble samiske barn og unge sendt til internatskoler. Her ble de møtt av hovedsakelig norskspråklig personell, norske skolebøker og et generelt påbud om å bruke norsk språk. Denne studien med tre generasjoner i et sjøsamisk lokalsamfunn undersøker narrativer fra besteforeldre, foreldre og ungdommer for å vise hvordan sjøsamisk identitet endres over tid og formes av sin samtid. Gjennom beretninger fra barndom og ungdomstid, viser det empiriske materialet hvordan ungdom, deres foreldre og besteforeldre anser språkbruddet som det mest inngripende intergenerasjonelle bruddet med fortiden, noe som har forstyrret deres identitetsutvikling. Narrativene utforskes gjennom et generasjonsperspektiv og illustrerer hvordan skiftende historiske og politiske kontekster konstituerer barndom og ungdomstid, og hvordan tre generasjoner unge sjøsamer, i retrospekt og nåtid, anser fornorskingspolitikken og bruddet med morsmålet som nedbrytende for det samiske folkets språk, kultur og identitet. The sea Sami minority in Norway has been under great pressure with three hundred years of Norwegian influence and Norwegianisation policy. Norwegianisation was particularly concentrated within the school system and for almost a hundred years (1905-1999) Sami children and young people were sent to boarding schools. Here they were met by mainly Norwegian language personnel, Norwegian school books and a general requirement to use the Norwegian language. This three-generation study in a sea Sami community examines narratives from grandparents, parents and adolescents to show how sea Sami identity changes over time and is shaped by its time. Through stories from childhood and adolescence, the empirical material shows how adolescents, their parents and grandparents view language abuse as the most intrusive intergenerational break with the ...
format Article in Journal/Newspaper
author Inger Pedersen
author_facet Inger Pedersen
author_sort Inger Pedersen
title Språkbrudd og identitet i sjøsamiske familierEn intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus
title_short Språkbrudd og identitet i sjøsamiske familierEn intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus
title_full Språkbrudd og identitet i sjøsamiske familierEn intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus
title_fullStr Språkbrudd og identitet i sjøsamiske familierEn intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus
title_full_unstemmed Språkbrudd og identitet i sjøsamiske familierEn intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus
title_sort språkbrudd og identitet i sjøsamiske familieren intergenerasjonell tilnærming med ungdom i fokus
publisher Scandinavian University Press/Universitetsforlaget
publishDate 2022
url https://doi.org/10.18261/ntu.3.2.2
https://doaj.org/article/d2ad7ff704404999b698556c0de50d6f
geographic Norway
geographic_facet Norway
genre sami
genre_facet sami
op_source Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning, Vol 3, Iss 2, Pp 154-170 (2022)
op_relation doi:10.18261/ntu.3.2.2
2535-8162
https://doaj.org/article/d2ad7ff704404999b698556c0de50d6f
op_rights undefined
op_doi https://doi.org/10.18261/ntu.3.2.2
container_title Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning
container_volume 3
container_issue 2
container_start_page 154
op_container_end_page 170
_version_ 1766183847438843904