Fortellinger om «en verden verdt å leve i»: om det grønne og det blå skiftet i ungdoms bærekraftengasjement

Målet med denne artikkelen er å utforske om det finnes et regionalt særuttrykk i unges klimaengasjement. Utgangspunktet er studien «A world worth living in» hvor vi undersøker hva det vil si å leve et godt liv i Arktis. Vi spør hvordan ungdom i nord forstår hva det vil si å leve bærekraftig, og om d...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning
Main Authors: Merete Saus, Gørill Warvik Vedeler, Tatiana Wara
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian
Swedish
Published: Scandinavian University Press/Universitetsforlaget 2022
Subjects:
psy
Online Access:https://doi.org/10.18261/ntu.3.1.4
https://doaj.org/article/8b3dc0b108a04d4ba82a096ddb9656ff
Description
Summary:Målet med denne artikkelen er å utforske om det finnes et regionalt særuttrykk i unges klimaengasjement. Utgangspunktet er studien «A world worth living in» hvor vi undersøker hva det vil si å leve et godt liv i Arktis. Vi spør hvordan ungdom i nord forstår hva det vil si å leve bærekraftig, og om denne forståelsen innebærer en form for opposisjon. Datamaterialet er fire dialogkaféer om temaet ungdomsliv i nord, gjennomført på et studiested i Nord-Norge. Rammeverket for analysen er teorier om sted og begrepene talehandlinger og tidsrebeller. Analyser av gruppesamtalene viser at deltakerne opponerer mot et rådende perspektiv på bærekraft som de oppfatter at favoriserer folk i urbane strøk, skaper sosiale ulikheter, fungerer ekskluderende og er elitistiske. Med metaforen det blå skiftet beskriver vi hvordan fortellingene om det perifere, kalde, rene og mørke nord kan supplere debatten om hvordan leve bærekraftige liv. I denne metaforen inngår ideen om periferi som det ekte, aktive og rettferdige. Analysen viser betydningen av at bærekraftige liv må være tilgjengelig for alle, uansett bosted og tilgang på ressurser. Målet with this article is to explore whether there is a regional distinctive expression in young people’s climate engagement. The starting point is the study “A world worth living in” where we examine what it means to live a good life in the Arctic. We ask how young people in the north understand what it means to live sustainably, and whether this understanding entails some form of opposition. The data are four dialogue cafés on the topic of youth life in the north, conducted at a campus in Northern Norway. The framework for the analysis is theories of place and concepts of speech actions and time rebels. Analyses of group discussions show that participants oppose a prevailing perspective on sustainability that they perceive favoring people in urban areas, creating social inequalities, serving exclusionary and elitist. With the metaphor of the blue shift, we describe how the stories of the ...