FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015

Prosjektet ser på muligheter for mer effektive og trygge metoder for åpning av igjenfrosne stikkrenner og grøfter. Problem med is i stikkrenner og grøfter opptrer ikke hvert år, men når det opptrer kreves det en betydelig innsats for å hindre oversvømmelser og iskjøyving inn i kjørebanen. Arbeidet m...

Full description

Bibliographic Details
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Statens vegvesen 2015
Subjects:
FoU
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2727200
id ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2727200
record_format openpolar
spelling ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2727200 2023-05-15T17:14:09+02:00 FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015 Norway 2015-09 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2727200 nob nob Statens vegvesen https://hdl.handle.net/11250/2727200 Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no Statens vegvesen CC-BY-ND 30 Tinemetoder Narvik FoU Working paper 2015 ftsvv 2022-05-01T08:13:27Z Prosjektet ser på muligheter for mer effektive og trygge metoder for åpning av igjenfrosne stikkrenner og grøfter. Problem med is i stikkrenner og grøfter opptrer ikke hvert år, men når det opptrer kreves det en betydelig innsats for å hindre oversvømmelser og iskjøyving inn i kjørebanen. Arbeidet med å åpne stikkrenner og grøfter medfører også en viss sikkerhetsrisiko, både for trafikanter og de som utfører arbeidet. Derfor er det også av interesse å finne løsninger som reduserer tiden mannskap og utstyr må stå i kjørebanen for å utføre tiltaket. Prosjektet startet med at en ønsket å prøve ut en nyutviklet metode, IGS (Ice Guard System). De første forsøkene startet i sesongen 2012/2013 og fra 2013 inngår forsøkene som en del av Statens vegvesens Etatsprogram Vinterdrift. For å få en best mulig oversikt over egenskaper ved både nye og eksisterende metoder gjennomføres oppfølging og dokumentasjon av alle metoder som benyttes. Samtidig letes det aktivt etter alternative løsninger/metoder og løsninger som virker lovende blir testet. Mesta, som er driftsentreprenør i Driftskontrakt Narvik, har hele tiden vist interesse for IGS-metoden og har bidratt med utprøving, dokumentasjon og rapportering fra praktisk bruk på vegnettet. Utvikleren av utstyret, HeatWork AS som har sin base i Narvik, deltar aktivt og tilpasser utstyret ut fra de erfaringer og ønsker som kommer fra brukerne. Høgskolen i Narvik deltar i prosjektet med sin forskerkompetanse og har gjennomført lab-forsøk for bl.a. å dokumentere hva som skjer under en tineprosess og ut fra dette finne fram til optimale løsninger både for denne metoden og andre metoder. Prosjektet ledes og gjennomføres av Statens vegvesen i samarbeid med Mesta, HeatWork AS og Høgskolen i Narvik. Det foreligger en rapport fra prosjektet: Statens vegvesens rapport nr 184, desember 2013. Utprøving av alternative metoder for tining av is. Forsøk med varmetransporterende væske i Driftskontrakt Narvik vinteren 2012/2013. Rapporten oppsummerer det som er gjort tidligere og erfaringene fra det. Det foreligger også et prosjektnotat med oppsummering av sesongen 2013/2014. Dette prosjektnotatet er en oppsummering og dokumentasjon av det som er gjort i vintersesongen 2014/2015. Report Narvik Høgskolen i Narvik Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
institution Open Polar
collection Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage)
op_collection_id ftsvv
language Norwegian Bokmål
topic Tinemetoder
Narvik
FoU
spellingShingle Tinemetoder
Narvik
FoU
FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015
topic_facet Tinemetoder
Narvik
FoU
description Prosjektet ser på muligheter for mer effektive og trygge metoder for åpning av igjenfrosne stikkrenner og grøfter. Problem med is i stikkrenner og grøfter opptrer ikke hvert år, men når det opptrer kreves det en betydelig innsats for å hindre oversvømmelser og iskjøyving inn i kjørebanen. Arbeidet med å åpne stikkrenner og grøfter medfører også en viss sikkerhetsrisiko, både for trafikanter og de som utfører arbeidet. Derfor er det også av interesse å finne løsninger som reduserer tiden mannskap og utstyr må stå i kjørebanen for å utføre tiltaket. Prosjektet startet med at en ønsket å prøve ut en nyutviklet metode, IGS (Ice Guard System). De første forsøkene startet i sesongen 2012/2013 og fra 2013 inngår forsøkene som en del av Statens vegvesens Etatsprogram Vinterdrift. For å få en best mulig oversikt over egenskaper ved både nye og eksisterende metoder gjennomføres oppfølging og dokumentasjon av alle metoder som benyttes. Samtidig letes det aktivt etter alternative løsninger/metoder og løsninger som virker lovende blir testet. Mesta, som er driftsentreprenør i Driftskontrakt Narvik, har hele tiden vist interesse for IGS-metoden og har bidratt med utprøving, dokumentasjon og rapportering fra praktisk bruk på vegnettet. Utvikleren av utstyret, HeatWork AS som har sin base i Narvik, deltar aktivt og tilpasser utstyret ut fra de erfaringer og ønsker som kommer fra brukerne. Høgskolen i Narvik deltar i prosjektet med sin forskerkompetanse og har gjennomført lab-forsøk for bl.a. å dokumentere hva som skjer under en tineprosess og ut fra dette finne fram til optimale løsninger både for denne metoden og andre metoder. Prosjektet ledes og gjennomføres av Statens vegvesen i samarbeid med Mesta, HeatWork AS og Høgskolen i Narvik. Det foreligger en rapport fra prosjektet: Statens vegvesens rapport nr 184, desember 2013. Utprøving av alternative metoder for tining av is. Forsøk med varmetransporterende væske i Driftskontrakt Narvik vinteren 2012/2013. Rapporten oppsummerer det som er gjort tidligere og erfaringene fra det. Det foreligger også et prosjektnotat med oppsummering av sesongen 2013/2014. Dette prosjektnotatet er en oppsummering og dokumentasjon av det som er gjort i vintersesongen 2014/2015.
format Report
title FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015
title_short FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015
title_full FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015
title_fullStr FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015
title_full_unstemmed FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015
title_sort fou tinemetoder i driftskontrakt narvik - oppsummering av sesongen 2014/2015
publisher Statens vegvesen
publishDate 2015
url https://hdl.handle.net/11250/2727200
op_coverage Norway
long_lat ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
geographic Norway
Narvik
geographic_facet Norway
Narvik
genre Narvik
Høgskolen i Narvik
genre_facet Narvik
Høgskolen i Narvik
op_source 30
op_relation https://hdl.handle.net/11250/2727200
op_rights Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no
Statens vegvesen
op_rightsnorm CC-BY-ND
_version_ 1766071436811698176