FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015
Prosjektet ser på muligheter for mer effektive og trygge metoder for åpning av igjenfrosne stikkrenner og grøfter. Problem med is i stikkrenner og grøfter opptrer ikke hvert år, men når det opptrer kreves det en betydelig innsats for å hindre oversvømmelser og iskjøyving inn i kjørebanen. Arbeidet m...
Format: | Report |
---|---|
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Statens vegvesen
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/2727200 |
id |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2727200 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2727200 2023-05-15T17:14:09+02:00 FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015 Norway 2015-09 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2727200 nob nob Statens vegvesen https://hdl.handle.net/11250/2727200 Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no Statens vegvesen CC-BY-ND 30 Tinemetoder Narvik FoU Working paper 2015 ftsvv 2022-05-01T08:13:27Z Prosjektet ser på muligheter for mer effektive og trygge metoder for åpning av igjenfrosne stikkrenner og grøfter. Problem med is i stikkrenner og grøfter opptrer ikke hvert år, men når det opptrer kreves det en betydelig innsats for å hindre oversvømmelser og iskjøyving inn i kjørebanen. Arbeidet med å åpne stikkrenner og grøfter medfører også en viss sikkerhetsrisiko, både for trafikanter og de som utfører arbeidet. Derfor er det også av interesse å finne løsninger som reduserer tiden mannskap og utstyr må stå i kjørebanen for å utføre tiltaket. Prosjektet startet med at en ønsket å prøve ut en nyutviklet metode, IGS (Ice Guard System). De første forsøkene startet i sesongen 2012/2013 og fra 2013 inngår forsøkene som en del av Statens vegvesens Etatsprogram Vinterdrift. For å få en best mulig oversikt over egenskaper ved både nye og eksisterende metoder gjennomføres oppfølging og dokumentasjon av alle metoder som benyttes. Samtidig letes det aktivt etter alternative løsninger/metoder og løsninger som virker lovende blir testet. Mesta, som er driftsentreprenør i Driftskontrakt Narvik, har hele tiden vist interesse for IGS-metoden og har bidratt med utprøving, dokumentasjon og rapportering fra praktisk bruk på vegnettet. Utvikleren av utstyret, HeatWork AS som har sin base i Narvik, deltar aktivt og tilpasser utstyret ut fra de erfaringer og ønsker som kommer fra brukerne. Høgskolen i Narvik deltar i prosjektet med sin forskerkompetanse og har gjennomført lab-forsøk for bl.a. å dokumentere hva som skjer under en tineprosess og ut fra dette finne fram til optimale løsninger både for denne metoden og andre metoder. Prosjektet ledes og gjennomføres av Statens vegvesen i samarbeid med Mesta, HeatWork AS og Høgskolen i Narvik. Det foreligger en rapport fra prosjektet: Statens vegvesens rapport nr 184, desember 2013. Utprøving av alternative metoder for tining av is. Forsøk med varmetransporterende væske i Driftskontrakt Narvik vinteren 2012/2013. Rapporten oppsummerer det som er gjort tidligere og erfaringene fra det. Det foreligger også et prosjektnotat med oppsummering av sesongen 2013/2014. Dette prosjektnotatet er en oppsummering og dokumentasjon av det som er gjort i vintersesongen 2014/2015. Report Narvik Høgskolen i Narvik Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) |
institution |
Open Polar |
collection |
Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) |
op_collection_id |
ftsvv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Tinemetoder Narvik FoU |
spellingShingle |
Tinemetoder Narvik FoU FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015 |
topic_facet |
Tinemetoder Narvik FoU |
description |
Prosjektet ser på muligheter for mer effektive og trygge metoder for åpning av igjenfrosne stikkrenner og grøfter. Problem med is i stikkrenner og grøfter opptrer ikke hvert år, men når det opptrer kreves det en betydelig innsats for å hindre oversvømmelser og iskjøyving inn i kjørebanen. Arbeidet med å åpne stikkrenner og grøfter medfører også en viss sikkerhetsrisiko, både for trafikanter og de som utfører arbeidet. Derfor er det også av interesse å finne løsninger som reduserer tiden mannskap og utstyr må stå i kjørebanen for å utføre tiltaket. Prosjektet startet med at en ønsket å prøve ut en nyutviklet metode, IGS (Ice Guard System). De første forsøkene startet i sesongen 2012/2013 og fra 2013 inngår forsøkene som en del av Statens vegvesens Etatsprogram Vinterdrift. For å få en best mulig oversikt over egenskaper ved både nye og eksisterende metoder gjennomføres oppfølging og dokumentasjon av alle metoder som benyttes. Samtidig letes det aktivt etter alternative løsninger/metoder og løsninger som virker lovende blir testet. Mesta, som er driftsentreprenør i Driftskontrakt Narvik, har hele tiden vist interesse for IGS-metoden og har bidratt med utprøving, dokumentasjon og rapportering fra praktisk bruk på vegnettet. Utvikleren av utstyret, HeatWork AS som har sin base i Narvik, deltar aktivt og tilpasser utstyret ut fra de erfaringer og ønsker som kommer fra brukerne. Høgskolen i Narvik deltar i prosjektet med sin forskerkompetanse og har gjennomført lab-forsøk for bl.a. å dokumentere hva som skjer under en tineprosess og ut fra dette finne fram til optimale løsninger både for denne metoden og andre metoder. Prosjektet ledes og gjennomføres av Statens vegvesen i samarbeid med Mesta, HeatWork AS og Høgskolen i Narvik. Det foreligger en rapport fra prosjektet: Statens vegvesens rapport nr 184, desember 2013. Utprøving av alternative metoder for tining av is. Forsøk med varmetransporterende væske i Driftskontrakt Narvik vinteren 2012/2013. Rapporten oppsummerer det som er gjort tidligere og erfaringene fra det. Det foreligger også et prosjektnotat med oppsummering av sesongen 2013/2014. Dette prosjektnotatet er en oppsummering og dokumentasjon av det som er gjort i vintersesongen 2014/2015. |
format |
Report |
title |
FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015 |
title_short |
FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015 |
title_full |
FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015 |
title_fullStr |
FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015 |
title_full_unstemmed |
FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015 |
title_sort |
fou tinemetoder i driftskontrakt narvik - oppsummering av sesongen 2014/2015 |
publisher |
Statens vegvesen |
publishDate |
2015 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/2727200 |
op_coverage |
Norway |
long_lat |
ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) |
geographic |
Norway Narvik |
geographic_facet |
Norway Narvik |
genre |
Narvik Høgskolen i Narvik |
genre_facet |
Narvik Høgskolen i Narvik |
op_source |
30 |
op_relation |
https://hdl.handle.net/11250/2727200 |
op_rights |
Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no Statens vegvesen |
op_rightsnorm |
CC-BY-ND |
_version_ |
1766071436811698176 |