FoU Tinemetoder i driftskontrakt Narvik - Oppsummering av sesongen 2014/2015

Prosjektet ser på muligheter for mer effektive og trygge metoder for åpning av igjenfrosne stikkrenner og grøfter. Problem med is i stikkrenner og grøfter opptrer ikke hvert år, men når det opptrer kreves det en betydelig innsats for å hindre oversvømmelser og iskjøyving inn i kjørebanen. Arbeidet m...

Full description

Bibliographic Details
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Statens vegvesen 2015
Subjects:
FoU
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2727200
Description
Summary:Prosjektet ser på muligheter for mer effektive og trygge metoder for åpning av igjenfrosne stikkrenner og grøfter. Problem med is i stikkrenner og grøfter opptrer ikke hvert år, men når det opptrer kreves det en betydelig innsats for å hindre oversvømmelser og iskjøyving inn i kjørebanen. Arbeidet med å åpne stikkrenner og grøfter medfører også en viss sikkerhetsrisiko, både for trafikanter og de som utfører arbeidet. Derfor er det også av interesse å finne løsninger som reduserer tiden mannskap og utstyr må stå i kjørebanen for å utføre tiltaket. Prosjektet startet med at en ønsket å prøve ut en nyutviklet metode, IGS (Ice Guard System). De første forsøkene startet i sesongen 2012/2013 og fra 2013 inngår forsøkene som en del av Statens vegvesens Etatsprogram Vinterdrift. For å få en best mulig oversikt over egenskaper ved både nye og eksisterende metoder gjennomføres oppfølging og dokumentasjon av alle metoder som benyttes. Samtidig letes det aktivt etter alternative løsninger/metoder og løsninger som virker lovende blir testet. Mesta, som er driftsentreprenør i Driftskontrakt Narvik, har hele tiden vist interesse for IGS-metoden og har bidratt med utprøving, dokumentasjon og rapportering fra praktisk bruk på vegnettet. Utvikleren av utstyret, HeatWork AS som har sin base i Narvik, deltar aktivt og tilpasser utstyret ut fra de erfaringer og ønsker som kommer fra brukerne. Høgskolen i Narvik deltar i prosjektet med sin forskerkompetanse og har gjennomført lab-forsøk for bl.a. å dokumentere hva som skjer under en tineprosess og ut fra dette finne fram til optimale løsninger både for denne metoden og andre metoder. Prosjektet ledes og gjennomføres av Statens vegvesen i samarbeid med Mesta, HeatWork AS og Høgskolen i Narvik. Det foreligger en rapport fra prosjektet: Statens vegvesens rapport nr 184, desember 2013. Utprøving av alternative metoder for tining av is. Forsøk med varmetransporterende væske i Driftskontrakt Narvik vinteren 2012/2013. Rapporten oppsummerer det som er gjort tidligere og erfaringene fra det. Det foreligger også et prosjektnotat med oppsummering av sesongen 2013/2014. Dette prosjektnotatet er en oppsummering og dokumentasjon av det som er gjort i vintersesongen 2014/2015.