Helhetlig planlegging av innfartsparkeringer : Lokalisering, dimensjonering og utforming for redusert biltrafikk og bærekraftig by- og regionsutvikling

Masteroppgave i teknologi. UiT Norges arktiske universitet. Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet Innfartsparkeringer blir i dag kommunisert som et virkemiddel for å nå nullvekstmål relatert til personbiltrafikk og klimagassutslipp, samt mål om bedre...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reinertsen Liaøy, Asbjørn
Other Authors: Barabady, Javad, Åsbakk, Eirik
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [A. Reinertsen Liaøy] 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2607365
Description
Summary:Masteroppgave i teknologi. UiT Norges arktiske universitet. Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet Innfartsparkeringer blir i dag kommunisert som et virkemiddel for å nå nullvekstmål relatert til personbiltrafikk og klimagassutslipp, samt mål om bedre trafikkavvikling og luftkvalitet. Norsk forskning peker på at slike hensikter ikke er tydelig formidlet i strategier og beslutningsdokumenter. Norske og utenlandske transportforskere har i de siste tiårene diskutert innfartsparkeringers effekter for trafikk, klima og miljø. Utenlandske studier konkluderer med at enkelte typer innfartsparkeringer gir økt biltrafikk, mens norske studier konkluderer med at innfartsparkeringer i Norge primært gir trafikkreduserende effekt. Gjennom en litteraturstudie er formål, effekter og prinsipper for lokalisering, dimensjonering og utforming undersøkt med hensikt om å identifisere suksessfaktorer for helhetlig planlegging av innfartsparkeringer. Funn viser at en rekke suksessfaktorer bør legges til grunn i planfase, deriblant grundig kartlegging av nåværende og fremtidig bruk, brukere, arealutnyttelse, transportnett og regulering av personbiltrafikk og parkeringsmuligheter. Innfartsparkeringer bør lokaliseres lengst mulig fra sentrum, nært innfartsveg og høyfrekvente kollektivtilbud og bør ikke bidra til byspredning, regenerert trafikk, fortrenging av sentral utbygging eller utkonkurrering av mer miljøvennlige transportmetoder. Tiltakets effekter bør vurderes, og være målbare, i et større tids- og geografisk perspektiv. En casestudie av en planlagt innfartsparkering i Tromsø viser at intervjuede nøkkelpersoner i liten grad benytter seg av forskningsbasert veiledningsmateriell og har et begrenset kunnskapsnivå. Øvrige funn i casestudien peker mot at prosjektets beslutningsgrunnlag kun delvis er basert på identifiserte suksessfaktorer for helhetlig planlegging av innfartsparkeringer. Funn i casestudien kan ikke uten videre validering overføres til en generell kontekst. Statens vegvesen Region nord