Opprustning av FV 98 mellom Torhop og Torhophøyda i Tana kommune

Bacheloroppgave i ingeniørfag/vegplanlegging. UiT - Norges arktiske universitet. Bygg, anlegg og bergverk. Dagens fylkesveg 98 (FV98) på vel 30 km mellom Leaibbosjohka og Ráddovuotna/Smalfjord i Tana kommune i Finnmarker er en smal veg som er preget av dårlig linjeføring, setningsskader og dårlige s...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Brox, Lena, Englund, Andrè
Other Authors: Danielsen, Peter
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [L. Brox & A. Englund] 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2606443
Description
Summary:Bacheloroppgave i ingeniørfag/vegplanlegging. UiT - Norges arktiske universitet. Bygg, anlegg og bergverk. Dagens fylkesveg 98 (FV98) på vel 30 km mellom Leaibbosjohka og Ráddovuotna/Smalfjord i Tana kommune i Finnmarker er en smal veg som er preget av dårlig linjeføring, setningsskader og dårlige siktforhold. Gjennomfartstrafikk består i hovedsak av mye varetransport og er et viktig bindeledd mellom Øst- og Vest-Finnmark. I 2017 ble det utarbeidet en reguleringsplan som legger til rette for utbedring av vegen til tofelts veg med 6,5 meter asfaltert bredde. Statens vegvesen (SVV) har de siste årene utbedret deler av vegen. Denne oppgaven tar for seg en delparsell som SVV ikke har utbedret på tre kilometer mellom Torhop og Torhophøyda. Det er utarbeidet tilhørende tegninger og deler av et konkurransegrunnlag for strekningen. Tegninger og beskrivende del i konkurransegrunnlaget er utarbeidet på skisse-/forprosjektnivå. Det vil derfor være nødvendig og detaljprosjektere både tegninger, beregninger og massemengder før oppgaven tas i bruk som et konkurransegrunnlag. Oppgaven i sin nåværende form er et godt utgangspunkt for et videre arbeid med nevnte vegtrase. Det ble gjennomgått kursing og opplæring i regi av SVV for å tilegne seg nye kunnskaper i AutoCAD, Novapoint og G-prog beskrivelse, slik at dataverktøyene kunne brukes til både å beregne, tegne og beskrive vegtraseen. Gjeldene reguleringsplanen for området, flere typer vegkart og håndbøker fra SVV er lagt til grunn for å utføre oppgaven. Med dette som grunnlag er vegtekniske dimensjoner, dimensjoneringsgrunnlag, vegutforming og konkurransegrunnlaget utarbeidet. Statens vegvesen Region nord