Hva skjer med frigjort parkeringsareal? - Nye mobilitetsløsninger som utgangspunkt for sentrumsutvikling i den mellomstore byen

Master i landskapsarkitektur. NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Fakultet for landskap og samfunn. I de fleste norske byer forventes det at folketallet vil øke. For å imøtekomme befolkningsveksten er det anbefalt å fortette rundt kollektivknutepunkt og i sentrum, samtidig som kva...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kvinge, Hilde Kristin Broen, Hammerborg, Ida Kasin
Other Authors: Lillebye, Einar, Skuggevik, Elisabeth
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [H.K.B. Kvinge & I.K. Hammerborg] 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2582668
Description
Summary:Master i landskapsarkitektur. NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Fakultet for landskap og samfunn. I de fleste norske byer forventes det at folketallet vil øke. For å imøtekomme befolkningsveksten er det anbefalt å fortette rundt kollektivknutepunkt og i sentrum, samtidig som kvaliteter i det bygde miljø ivaretas og forbedres. I tillegg er det et mål å redusere bilbruken og reisebehovet. Med disse målsettingene må byer prioritere hvordan de skal utnytte allerede knappe arealressurser. Noen arealer i sentrum står tomme store deler av døgnet og kunne vært bedre utnyttet, parkeringsarealene. Hvis privatbilen ikke lenger trengs for å reise til og i sentrum kan eksempelvis inntil 78 000 m2 med parkering frigjøres i Narvik sentrum alene. Det tilsvarer omtrent 11 fotballbaner, et areal dobbelt så stort som Sørengautstikkeren i Oslo. Oppgaven ser på hvordan ny bruk av teknologi og nye mobilitetsløsninger kan føre til at parkering i sentrum av mellomstore byer kan frigjøres. Deretter undersøkes det hvordan dette parkeringsarealet kan utvikles slik at det bidrar til en sentrumsutvikling der mennesket er i fokus. Mellomstore byer er av spesiell interesse fordi de ofte har en bilavhengig kultur og struktur. For å svare på hvordan parkeringsarealet bør utvikles har vi tatt utgangspunkt i utfordringer og mål i tre mellomstore byer. Arbeidet har ledet til fire satsingsområder: 1. Bedre mobilitet for gående og syklende. 2. Et dekkende tilbud av gode gater og byrom. 3. Et lavterskeltilbud med fysisk aktivitet i nærheten av bolig. 4. En kompakt by der bolig, areal, funksjoner og transportmidler er samordnet. 14 utviklingsprinsipp skal bidra til å oppnå de fire satsingsområdene. Utviklingsprinsippene er et verktøy som kan brukes til å kartlegge behov i mellomstore byer og angi hvilke p-arealer som bør utvikles til ulike formål. Prinsippene er konseptuelt anvendt på tre eksempelbyer: Hamar, Kongsberg og Narvik. Statens vegvesen Region sør