Automatisk fortøyningssystem
Bacheloroppgave i ingeniørfag. UIT Norges arktiske universitet, Narvik. Arbeidet beskrevet i denne rapporten har foregått siden januar 2016, og er et samarbeid mellom Statens vegvesen og studenter ved UIT Norges Arktiske Universitet i Narvik. Rapporten beskriver hvordan prosjektgruppen har kommet fr...
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
[B.E.A. Nilssen & F. Moe]
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2565651 |
id |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2565651 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2565651 2023-05-15T15:25:02+02:00 Automatisk fortøyningssystem Nilssen, Bjørn Eirik A. Moe, Fredrik Søraas, Øyvind Norway, Nordland 2016 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2565651 nob nob [B.E.A. Nilssen & F. Moe] http://hdl.handle.net/11250/2565651 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 203 Statens vegvesen Region nord Fortøyning Prosjektering Vakuum Automatisering Ferjekaier Miljø Bachelor thesis 2016 ftsvv 2022-05-01T08:13:10Z Bacheloroppgave i ingeniørfag. UIT Norges arktiske universitet, Narvik. Arbeidet beskrevet i denne rapporten har foregått siden januar 2016, og er et samarbeid mellom Statens vegvesen og studenter ved UIT Norges Arktiske Universitet i Narvik. Rapporten beskriver hvordan prosjektgruppen har kommet frem til et konsept til et automatisk fortøyningsanlegg som baserer seg på vakuum. Det er også fremmet et forslag til hvordan dette kan monteres, og tas i bruk, på Bognes ferjekai. Bakgrunnen for oppgaven er at det vurderes implementert null- og lavutslippsteknologi i ferjedriften i Nordland. Dette er et politisk fokusområde for myndighetene. For at innføring av ny teknologi skal la seg gjøre, må man komme bort fra gjeldende praksis med at ferjen ligger trykkende mot kaia ved hjelp av egen maskinkraft. Dette kan løses ved montasje av et fortøyningssystem. Konsept-systemet som prosjektgruppen har kommet frem til tillater ferjen å kople seg til systemet omlag 80 cm fra støtte-kai/fendervegg, og 65 cm fra kjørebruen der biler kjører av. Dette representerer en mulig reduksjon av risiko for kollisjon mellom ferjen og støtte-kai. I tillegg forventes det at fortøyningssystemet kan bidra til mindre utvasking av fyllmasse under bru-kar. Dette skyldes at det blir mindre propellstrøm mot kaia ved ferjeanløp. Oppgaven tar for seg beregning av nødvendige kapasiteter på hydraulikk- og vakuumsystem, samt en 3-dimensjonal simulering av fortøyningssystemets konstruksjon med en gitt last. Det er også beregnet hvilket moment som kan forventes at ferjen påfører fortøyningssystemet. Statens vegvesen Region nord Bachelor Thesis Arktis* Narvik Narvik Nordland Nordland Nordland Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) Bru ENVELOPE(12.593,12.593,65.391,65.391) Bognes ENVELOPE(16.072,16.072,68.222,68.222) |
institution |
Open Polar |
collection |
Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) |
op_collection_id |
ftsvv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Statens vegvesen Region nord Fortøyning Prosjektering Vakuum Automatisering Ferjekaier Miljø |
spellingShingle |
Statens vegvesen Region nord Fortøyning Prosjektering Vakuum Automatisering Ferjekaier Miljø Nilssen, Bjørn Eirik A. Moe, Fredrik Automatisk fortøyningssystem |
topic_facet |
Statens vegvesen Region nord Fortøyning Prosjektering Vakuum Automatisering Ferjekaier Miljø |
description |
Bacheloroppgave i ingeniørfag. UIT Norges arktiske universitet, Narvik. Arbeidet beskrevet i denne rapporten har foregått siden januar 2016, og er et samarbeid mellom Statens vegvesen og studenter ved UIT Norges Arktiske Universitet i Narvik. Rapporten beskriver hvordan prosjektgruppen har kommet frem til et konsept til et automatisk fortøyningsanlegg som baserer seg på vakuum. Det er også fremmet et forslag til hvordan dette kan monteres, og tas i bruk, på Bognes ferjekai. Bakgrunnen for oppgaven er at det vurderes implementert null- og lavutslippsteknologi i ferjedriften i Nordland. Dette er et politisk fokusområde for myndighetene. For at innføring av ny teknologi skal la seg gjøre, må man komme bort fra gjeldende praksis med at ferjen ligger trykkende mot kaia ved hjelp av egen maskinkraft. Dette kan løses ved montasje av et fortøyningssystem. Konsept-systemet som prosjektgruppen har kommet frem til tillater ferjen å kople seg til systemet omlag 80 cm fra støtte-kai/fendervegg, og 65 cm fra kjørebruen der biler kjører av. Dette representerer en mulig reduksjon av risiko for kollisjon mellom ferjen og støtte-kai. I tillegg forventes det at fortøyningssystemet kan bidra til mindre utvasking av fyllmasse under bru-kar. Dette skyldes at det blir mindre propellstrøm mot kaia ved ferjeanløp. Oppgaven tar for seg beregning av nødvendige kapasiteter på hydraulikk- og vakuumsystem, samt en 3-dimensjonal simulering av fortøyningssystemets konstruksjon med en gitt last. Det er også beregnet hvilket moment som kan forventes at ferjen påfører fortøyningssystemet. Statens vegvesen Region nord |
author2 |
Søraas, Øyvind |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Nilssen, Bjørn Eirik A. Moe, Fredrik |
author_facet |
Nilssen, Bjørn Eirik A. Moe, Fredrik |
author_sort |
Nilssen, Bjørn Eirik A. |
title |
Automatisk fortøyningssystem |
title_short |
Automatisk fortøyningssystem |
title_full |
Automatisk fortøyningssystem |
title_fullStr |
Automatisk fortøyningssystem |
title_full_unstemmed |
Automatisk fortøyningssystem |
title_sort |
automatisk fortøyningssystem |
publisher |
[B.E.A. Nilssen & F. Moe] |
publishDate |
2016 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2565651 |
op_coverage |
Norway, Nordland |
long_lat |
ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) ENVELOPE(12.593,12.593,65.391,65.391) ENVELOPE(16.072,16.072,68.222,68.222) |
geographic |
Norway Narvik Bru Bognes |
geographic_facet |
Norway Narvik Bru Bognes |
genre |
Arktis* Narvik Narvik Nordland Nordland Nordland |
genre_facet |
Arktis* Narvik Narvik Nordland Nordland Nordland |
op_source |
203 |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/2565651 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no |
op_rightsnorm |
CC-BY-NC-ND |
_version_ |
1766355663586328576 |