Automatisk fortøyningssystem

Bacheloroppgave i ingeniørfag. UIT Norges arktiske universitet, Narvik. Arbeidet beskrevet i denne rapporten har foregått siden januar 2016, og er et samarbeid mellom Statens vegvesen og studenter ved UIT Norges Arktiske Universitet i Narvik. Rapporten beskriver hvordan prosjektgruppen har kommet fr...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nilssen, Bjørn Eirik A., Moe, Fredrik
Other Authors: Søraas, Øyvind
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [B.E.A. Nilssen & F. Moe] 2016
Subjects:
Bru
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2565651
id ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2565651
record_format openpolar
spelling ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2565651 2023-05-15T15:25:02+02:00 Automatisk fortøyningssystem Nilssen, Bjørn Eirik A. Moe, Fredrik Søraas, Øyvind Norway, Nordland 2016 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2565651 nob nob [B.E.A. Nilssen & F. Moe] http://hdl.handle.net/11250/2565651 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 203 Statens vegvesen Region nord Fortøyning Prosjektering Vakuum Automatisering Ferjekaier Miljø Bachelor thesis 2016 ftsvv 2022-05-01T08:13:10Z Bacheloroppgave i ingeniørfag. UIT Norges arktiske universitet, Narvik. Arbeidet beskrevet i denne rapporten har foregått siden januar 2016, og er et samarbeid mellom Statens vegvesen og studenter ved UIT Norges Arktiske Universitet i Narvik. Rapporten beskriver hvordan prosjektgruppen har kommet frem til et konsept til et automatisk fortøyningsanlegg som baserer seg på vakuum. Det er også fremmet et forslag til hvordan dette kan monteres, og tas i bruk, på Bognes ferjekai. Bakgrunnen for oppgaven er at det vurderes implementert null- og lavutslippsteknologi i ferjedriften i Nordland. Dette er et politisk fokusområde for myndighetene. For at innføring av ny teknologi skal la seg gjøre, må man komme bort fra gjeldende praksis med at ferjen ligger trykkende mot kaia ved hjelp av egen maskinkraft. Dette kan løses ved montasje av et fortøyningssystem. Konsept-systemet som prosjektgruppen har kommet frem til tillater ferjen å kople seg til systemet omlag 80 cm fra støtte-kai/fendervegg, og 65 cm fra kjørebruen der biler kjører av. Dette representerer en mulig reduksjon av risiko for kollisjon mellom ferjen og støtte-kai. I tillegg forventes det at fortøyningssystemet kan bidra til mindre utvasking av fyllmasse under bru-kar. Dette skyldes at det blir mindre propellstrøm mot kaia ved ferjeanløp. Oppgaven tar for seg beregning av nødvendige kapasiteter på hydraulikk- og vakuumsystem, samt en 3-dimensjonal simulering av fortøyningssystemets konstruksjon med en gitt last. Det er også beregnet hvilket moment som kan forventes at ferjen påfører fortøyningssystemet. Statens vegvesen Region nord Bachelor Thesis Arktis* Narvik Narvik Nordland Nordland Nordland Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) Bru ENVELOPE(12.593,12.593,65.391,65.391) Bognes ENVELOPE(16.072,16.072,68.222,68.222)
institution Open Polar
collection Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage)
op_collection_id ftsvv
language Norwegian Bokmål
topic Statens vegvesen Region nord
Fortøyning
Prosjektering
Vakuum
Automatisering
Ferjekaier
Miljø
spellingShingle Statens vegvesen Region nord
Fortøyning
Prosjektering
Vakuum
Automatisering
Ferjekaier
Miljø
Nilssen, Bjørn Eirik A.
Moe, Fredrik
Automatisk fortøyningssystem
topic_facet Statens vegvesen Region nord
Fortøyning
Prosjektering
Vakuum
Automatisering
Ferjekaier
Miljø
description Bacheloroppgave i ingeniørfag. UIT Norges arktiske universitet, Narvik. Arbeidet beskrevet i denne rapporten har foregått siden januar 2016, og er et samarbeid mellom Statens vegvesen og studenter ved UIT Norges Arktiske Universitet i Narvik. Rapporten beskriver hvordan prosjektgruppen har kommet frem til et konsept til et automatisk fortøyningsanlegg som baserer seg på vakuum. Det er også fremmet et forslag til hvordan dette kan monteres, og tas i bruk, på Bognes ferjekai. Bakgrunnen for oppgaven er at det vurderes implementert null- og lavutslippsteknologi i ferjedriften i Nordland. Dette er et politisk fokusområde for myndighetene. For at innføring av ny teknologi skal la seg gjøre, må man komme bort fra gjeldende praksis med at ferjen ligger trykkende mot kaia ved hjelp av egen maskinkraft. Dette kan løses ved montasje av et fortøyningssystem. Konsept-systemet som prosjektgruppen har kommet frem til tillater ferjen å kople seg til systemet omlag 80 cm fra støtte-kai/fendervegg, og 65 cm fra kjørebruen der biler kjører av. Dette representerer en mulig reduksjon av risiko for kollisjon mellom ferjen og støtte-kai. I tillegg forventes det at fortøyningssystemet kan bidra til mindre utvasking av fyllmasse under bru-kar. Dette skyldes at det blir mindre propellstrøm mot kaia ved ferjeanløp. Oppgaven tar for seg beregning av nødvendige kapasiteter på hydraulikk- og vakuumsystem, samt en 3-dimensjonal simulering av fortøyningssystemets konstruksjon med en gitt last. Det er også beregnet hvilket moment som kan forventes at ferjen påfører fortøyningssystemet. Statens vegvesen Region nord
author2 Søraas, Øyvind
format Bachelor Thesis
author Nilssen, Bjørn Eirik A.
Moe, Fredrik
author_facet Nilssen, Bjørn Eirik A.
Moe, Fredrik
author_sort Nilssen, Bjørn Eirik A.
title Automatisk fortøyningssystem
title_short Automatisk fortøyningssystem
title_full Automatisk fortøyningssystem
title_fullStr Automatisk fortøyningssystem
title_full_unstemmed Automatisk fortøyningssystem
title_sort automatisk fortøyningssystem
publisher [B.E.A. Nilssen & F. Moe]
publishDate 2016
url http://hdl.handle.net/11250/2565651
op_coverage Norway, Nordland
long_lat ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
ENVELOPE(12.593,12.593,65.391,65.391)
ENVELOPE(16.072,16.072,68.222,68.222)
geographic Norway
Narvik
Bru
Bognes
geographic_facet Norway
Narvik
Bru
Bognes
genre Arktis*
Narvik
Narvik
Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Arktis*
Narvik
Narvik
Nordland
Nordland
Nordland
op_source 203
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2565651
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY-NC-ND
_version_ 1766355663586328576