Automatisk fortøyningssystem

Bacheloroppgave i ingeniørfag. UIT Norges arktiske universitet, Narvik. Arbeidet beskrevet i denne rapporten har foregått siden januar 2016, og er et samarbeid mellom Statens vegvesen og studenter ved UIT Norges Arktiske Universitet i Narvik. Rapporten beskriver hvordan prosjektgruppen har kommet fr...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nilssen, Bjørn Eirik A., Moe, Fredrik
Other Authors: Søraas, Øyvind
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [B.E.A. Nilssen & F. Moe] 2016
Subjects:
Bru
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2565651
Description
Summary:Bacheloroppgave i ingeniørfag. UIT Norges arktiske universitet, Narvik. Arbeidet beskrevet i denne rapporten har foregått siden januar 2016, og er et samarbeid mellom Statens vegvesen og studenter ved UIT Norges Arktiske Universitet i Narvik. Rapporten beskriver hvordan prosjektgruppen har kommet frem til et konsept til et automatisk fortøyningsanlegg som baserer seg på vakuum. Det er også fremmet et forslag til hvordan dette kan monteres, og tas i bruk, på Bognes ferjekai. Bakgrunnen for oppgaven er at det vurderes implementert null- og lavutslippsteknologi i ferjedriften i Nordland. Dette er et politisk fokusområde for myndighetene. For at innføring av ny teknologi skal la seg gjøre, må man komme bort fra gjeldende praksis med at ferjen ligger trykkende mot kaia ved hjelp av egen maskinkraft. Dette kan løses ved montasje av et fortøyningssystem. Konsept-systemet som prosjektgruppen har kommet frem til tillater ferjen å kople seg til systemet omlag 80 cm fra støtte-kai/fendervegg, og 65 cm fra kjørebruen der biler kjører av. Dette representerer en mulig reduksjon av risiko for kollisjon mellom ferjen og støtte-kai. I tillegg forventes det at fortøyningssystemet kan bidra til mindre utvasking av fyllmasse under bru-kar. Dette skyldes at det blir mindre propellstrøm mot kaia ved ferjeanløp. Oppgaven tar for seg beregning av nødvendige kapasiteter på hydraulikk- og vakuumsystem, samt en 3-dimensjonal simulering av fortøyningssystemets konstruksjon med en gitt last. Det er også beregnet hvilket moment som kan forventes at ferjen påfører fortøyningssystemet. Statens vegvesen Region nord