Dimensjonering av bro på E6 over Høytverrelva, i Bardu

Bacheloroppgave - OsloMet - Storbyuniversitetet. Institutt for Bygg- og energiteknikk - Bygg. I denne bacheloroppgaven har det blitt drøftet alternative løsninger til et brusted gitt av Statens vegvesen. Det skal plasseres en bru over Høytverrelva på E6 i Bardu kommune, og i denne bacheloroppgaven v...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Burns, Henrik, Pilipuk, Yauheni, Mohammadi, Farid, Osen, Odd Martin Melvold
Other Authors: Plevris, Vagelis, Kongshaug, Simen Sørgaard, Strand, Elin Holsten, Statens vegvesen Vegdirektoratet
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [H. Burns, Y. Pilipuk, F. Mohammadi & O.M.M. Osen] 2018
Subjects:
Bru
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2505097
Description
Summary:Bacheloroppgave - OsloMet - Storbyuniversitetet. Institutt for Bygg- og energiteknikk - Bygg. I denne bacheloroppgaven har det blitt drøftet alternative løsninger til et brusted gitt av Statens vegvesen. Det skal plasseres en bru over Høytverrelva på E6 i Bardu kommune, og i denne bacheloroppgaven vil det bli presentert en løsning med en fremgangsmetode gitt av regelverket til Norsk Standard og Statens vegvesens håndbokserie. Det ble benyttet en blandet metode for å samle informasjon og prosjektere bruen. Gruppen har konsulert med faglærere på fakultetet, samt benyttet seg av faglitteratur, for å skaffe kompetanse til å gjennomføre prosjektet, der studiets pensum ikke gir nok grunnlag. Det ble bestemt å bruke limtre som materiale og buebru som konstruksjonsprinsipp. Limtre er et spennende materiale med mange gode egenskaper, som høy formbarhet og styrke. Gruppen håper å kaste lys over fordelene og mulighetene for limtre i bruk i mer belastede konstruksjoner. Brudesignet var inspirert av en bru konstruert av entreprenøren Nordic Structures i Quebec, Kanada. Nordic Structures kunne opplyse om at de strenge skandinaviske dimensjoneringskravene kan sikre en levetid på opptil 500 år for en slik konstruksjon. Det ble oppført en statisk modell av bruen i et analyseprogram samt en 3D-modell i et modelleringsprogram for å gi et overblikk over hvordan bruen kom til å se ut og oppføre seg. Disse modellenes resultater har blitt kontrollert med håndberegninger der det er mulig, ved en forenklet modell. Dessverre møtte ikke broen som er prosjektert i denne oppgaven kravene satt av problemstillingen til Statens vegvesen. Gitt brudesign kunne vært aktuelt på et annet brusted der forholdene ligger mer til rette for en buebru, og der bærekonstruksjonene ligger mer synlig i terrenget. Konsekvensen er derfor at brodesiget er uegnet til å plasseres på angitt brosted, og kommer derfor ikke til å bli aktuell som et alternativ. Statens vegvesen Vegdirektoratet