Drenering av Vardøtunnelen

Hovedoppgave for bachelor i ingeniørfag bygg. UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultetet for ingeniørvitenskap og teknologi. Fra Vardøya til Svartnes i Finnmark går Norges første undersjøiske tunnel, snart 36 år gammel. En stadig aldrende konstruksjon, som krever mer og me...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andersen, Vidar
Other Authors: Kildal, Tor, Eriksen, Kurt Mørk, Slungård, Marit, Statens vegvesen Region nord
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [V. Andersen] 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2504952
id ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2504952
record_format openpolar
spelling ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2504952 2023-05-15T15:24:56+02:00 Drenering av Vardøtunnelen Drainage of Vardø tunnel Andersen, Vidar Kildal, Tor Eriksen, Kurt Mørk Slungård, Marit Statens vegvesen Region nord Norway, Vardøya 2018 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2504952 nob nob [V. Andersen] http://hdl.handle.net/11250/2504952 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 89 Tunneler Vedlikehold Drensgrøfter Drenering Vannømfintlighet Vardøtunnelen Bachelor thesis 2018 ftsvv 2022-05-01T08:13:43Z Hovedoppgave for bachelor i ingeniørfag bygg. UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultetet for ingeniørvitenskap og teknologi. Fra Vardøya til Svartnes i Finnmark går Norges første undersjøiske tunnel, snart 36 år gammel. En stadig aldrende konstruksjon, som krever mer og mer vedlikehold. Grundig kartlegging og planlegging ved vedlikeholdstiltak er derfor avgjørende, for å oppnå en optimal forvaltning av tunnelen. Oppgavens hovedformål er å fastlegge hvordan hjelpedrensgrøften i tunnelen, best mulig kan driftes av Statens vegvesen. For å belyse formålet velger jeg ikke bare å se på grøften, men også gjøre en vurdering av Vardøtunnelens dreneringssystem i sin helhet. Resultatene vilframkomme både fra sammenligningsanalyser og bruken av målbare metoder. Resultatene fra rapporten indikerer at dreneringssystemet i Vardøtunnelen avviker noe, men ikke mye fra de systemene og kravene man finner i nyere tid, selv etter så mange år. Rapporten avdekker videre hvordan deler av massene i hjelpedrensgrøften er blitt vannømfintlig. Av den bakgrunn etableres det 3 ulike vedlikeholdstiltak som kan gjøres, for å få en optimal drift av grøften. Statens vegvesen Region nord Bachelor Thesis Arktis* Finnmark Tromsø Vardø Finnmark Universitetet i Tromsø Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway Tromsø Vardø ENVELOPE(31.109,31.109,70.370,70.370)
institution Open Polar
collection Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage)
op_collection_id ftsvv
language Norwegian Bokmål
topic Tunneler
Vedlikehold
Drensgrøfter
Drenering
Vannømfintlighet
Vardøtunnelen
spellingShingle Tunneler
Vedlikehold
Drensgrøfter
Drenering
Vannømfintlighet
Vardøtunnelen
Andersen, Vidar
Drenering av Vardøtunnelen
topic_facet Tunneler
Vedlikehold
Drensgrøfter
Drenering
Vannømfintlighet
Vardøtunnelen
description Hovedoppgave for bachelor i ingeniørfag bygg. UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultetet for ingeniørvitenskap og teknologi. Fra Vardøya til Svartnes i Finnmark går Norges første undersjøiske tunnel, snart 36 år gammel. En stadig aldrende konstruksjon, som krever mer og mer vedlikehold. Grundig kartlegging og planlegging ved vedlikeholdstiltak er derfor avgjørende, for å oppnå en optimal forvaltning av tunnelen. Oppgavens hovedformål er å fastlegge hvordan hjelpedrensgrøften i tunnelen, best mulig kan driftes av Statens vegvesen. For å belyse formålet velger jeg ikke bare å se på grøften, men også gjøre en vurdering av Vardøtunnelens dreneringssystem i sin helhet. Resultatene vilframkomme både fra sammenligningsanalyser og bruken av målbare metoder. Resultatene fra rapporten indikerer at dreneringssystemet i Vardøtunnelen avviker noe, men ikke mye fra de systemene og kravene man finner i nyere tid, selv etter så mange år. Rapporten avdekker videre hvordan deler av massene i hjelpedrensgrøften er blitt vannømfintlig. Av den bakgrunn etableres det 3 ulike vedlikeholdstiltak som kan gjøres, for å få en optimal drift av grøften. Statens vegvesen Region nord
author2 Kildal, Tor
Eriksen, Kurt Mørk
Slungård, Marit
Statens vegvesen Region nord
format Bachelor Thesis
author Andersen, Vidar
author_facet Andersen, Vidar
author_sort Andersen, Vidar
title Drenering av Vardøtunnelen
title_short Drenering av Vardøtunnelen
title_full Drenering av Vardøtunnelen
title_fullStr Drenering av Vardøtunnelen
title_full_unstemmed Drenering av Vardøtunnelen
title_sort drenering av vardøtunnelen
publisher [V. Andersen]
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11250/2504952
op_coverage Norway, Vardøya
long_lat ENVELOPE(31.109,31.109,70.370,70.370)
geographic Norway
Tromsø
Vardø
geographic_facet Norway
Tromsø
Vardø
genre Arktis*
Finnmark
Tromsø
Vardø
Finnmark
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Finnmark
Tromsø
Vardø
Finnmark
Universitetet i Tromsø
op_source 89
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2504952
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY-NC-ND
_version_ 1766355546424737792