Drenering av Vardøtunnelen
Hovedoppgave for bachelor i ingeniørfag bygg. UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultetet for ingeniørvitenskap og teknologi. Fra Vardøya til Svartnes i Finnmark går Norges første undersjøiske tunnel, snart 36 år gammel. En stadig aldrende konstruksjon, som krever mer og me...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , |
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
[V. Andersen]
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2504952 |
id |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2504952 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2504952 2023-05-15T15:24:56+02:00 Drenering av Vardøtunnelen Drainage of Vardø tunnel Andersen, Vidar Kildal, Tor Eriksen, Kurt Mørk Slungård, Marit Statens vegvesen Region nord Norway, Vardøya 2018 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2504952 nob nob [V. Andersen] http://hdl.handle.net/11250/2504952 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 89 Tunneler Vedlikehold Drensgrøfter Drenering Vannømfintlighet Vardøtunnelen Bachelor thesis 2018 ftsvv 2022-05-01T08:13:43Z Hovedoppgave for bachelor i ingeniørfag bygg. UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultetet for ingeniørvitenskap og teknologi. Fra Vardøya til Svartnes i Finnmark går Norges første undersjøiske tunnel, snart 36 år gammel. En stadig aldrende konstruksjon, som krever mer og mer vedlikehold. Grundig kartlegging og planlegging ved vedlikeholdstiltak er derfor avgjørende, for å oppnå en optimal forvaltning av tunnelen. Oppgavens hovedformål er å fastlegge hvordan hjelpedrensgrøften i tunnelen, best mulig kan driftes av Statens vegvesen. For å belyse formålet velger jeg ikke bare å se på grøften, men også gjøre en vurdering av Vardøtunnelens dreneringssystem i sin helhet. Resultatene vilframkomme både fra sammenligningsanalyser og bruken av målbare metoder. Resultatene fra rapporten indikerer at dreneringssystemet i Vardøtunnelen avviker noe, men ikke mye fra de systemene og kravene man finner i nyere tid, selv etter så mange år. Rapporten avdekker videre hvordan deler av massene i hjelpedrensgrøften er blitt vannømfintlig. Av den bakgrunn etableres det 3 ulike vedlikeholdstiltak som kan gjøres, for å få en optimal drift av grøften. Statens vegvesen Region nord Bachelor Thesis Arktis* Finnmark Tromsø Vardø Finnmark Universitetet i Tromsø Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway Tromsø Vardø ENVELOPE(31.109,31.109,70.370,70.370) |
institution |
Open Polar |
collection |
Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) |
op_collection_id |
ftsvv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Tunneler Vedlikehold Drensgrøfter Drenering Vannømfintlighet Vardøtunnelen |
spellingShingle |
Tunneler Vedlikehold Drensgrøfter Drenering Vannømfintlighet Vardøtunnelen Andersen, Vidar Drenering av Vardøtunnelen |
topic_facet |
Tunneler Vedlikehold Drensgrøfter Drenering Vannømfintlighet Vardøtunnelen |
description |
Hovedoppgave for bachelor i ingeniørfag bygg. UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultetet for ingeniørvitenskap og teknologi. Fra Vardøya til Svartnes i Finnmark går Norges første undersjøiske tunnel, snart 36 år gammel. En stadig aldrende konstruksjon, som krever mer og mer vedlikehold. Grundig kartlegging og planlegging ved vedlikeholdstiltak er derfor avgjørende, for å oppnå en optimal forvaltning av tunnelen. Oppgavens hovedformål er å fastlegge hvordan hjelpedrensgrøften i tunnelen, best mulig kan driftes av Statens vegvesen. For å belyse formålet velger jeg ikke bare å se på grøften, men også gjøre en vurdering av Vardøtunnelens dreneringssystem i sin helhet. Resultatene vilframkomme både fra sammenligningsanalyser og bruken av målbare metoder. Resultatene fra rapporten indikerer at dreneringssystemet i Vardøtunnelen avviker noe, men ikke mye fra de systemene og kravene man finner i nyere tid, selv etter så mange år. Rapporten avdekker videre hvordan deler av massene i hjelpedrensgrøften er blitt vannømfintlig. Av den bakgrunn etableres det 3 ulike vedlikeholdstiltak som kan gjøres, for å få en optimal drift av grøften. Statens vegvesen Region nord |
author2 |
Kildal, Tor Eriksen, Kurt Mørk Slungård, Marit Statens vegvesen Region nord |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Andersen, Vidar |
author_facet |
Andersen, Vidar |
author_sort |
Andersen, Vidar |
title |
Drenering av Vardøtunnelen |
title_short |
Drenering av Vardøtunnelen |
title_full |
Drenering av Vardøtunnelen |
title_fullStr |
Drenering av Vardøtunnelen |
title_full_unstemmed |
Drenering av Vardøtunnelen |
title_sort |
drenering av vardøtunnelen |
publisher |
[V. Andersen] |
publishDate |
2018 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2504952 |
op_coverage |
Norway, Vardøya |
long_lat |
ENVELOPE(31.109,31.109,70.370,70.370) |
geographic |
Norway Tromsø Vardø |
geographic_facet |
Norway Tromsø Vardø |
genre |
Arktis* Finnmark Tromsø Vardø Finnmark Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Arktis* Finnmark Tromsø Vardø Finnmark Universitetet i Tromsø |
op_source |
89 |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/2504952 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no |
op_rightsnorm |
CC-BY-NC-ND |
_version_ |
1766355546424737792 |