Summary: | Hovedoppgave for bachelor i ingeniørfag bygg. UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultetet for ingeniørvitenskap og teknologi. Fra Vardøya til Svartnes i Finnmark går Norges første undersjøiske tunnel, snart 36 år gammel. En stadig aldrende konstruksjon, som krever mer og mer vedlikehold. Grundig kartlegging og planlegging ved vedlikeholdstiltak er derfor avgjørende, for å oppnå en optimal forvaltning av tunnelen. Oppgavens hovedformål er å fastlegge hvordan hjelpedrensgrøften i tunnelen, best mulig kan driftes av Statens vegvesen. For å belyse formålet velger jeg ikke bare å se på grøften, men også gjøre en vurdering av Vardøtunnelens dreneringssystem i sin helhet. Resultatene vilframkomme både fra sammenligningsanalyser og bruken av målbare metoder. Resultatene fra rapporten indikerer at dreneringssystemet i Vardøtunnelen avviker noe, men ikke mye fra de systemene og kravene man finner i nyere tid, selv etter så mange år. Rapporten avdekker videre hvordan deler av massene i hjelpedrensgrøften er blitt vannømfintlig. Av den bakgrunn etableres det 3 ulike vedlikeholdstiltak som kan gjøres, for å få en optimal drift av grøften. Statens vegvesen Region nord
|