Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset?

Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. I Breivika i Tromsø er det store utfordringer knyttet til trafikkavviklingen i rushtiden. En av flaskehalsene i området er krysset mellom Fv.59, E8 og Sykehusvegen. På grunn av d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johnsen, Thomas
Other Authors: Kildal, Tor, Hammer, Egil, Åsbakk, Eirik, Fjellaksel, Jørgen, Statens vegvesen Region nord
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [T. Johnsen] 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2504883
id ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2504883
record_format openpolar
spelling ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2504883 2023-05-15T15:24:57+02:00 Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset? Johnsen, Thomas Kildal, Tor Hammer, Egil Åsbakk, Eirik Fjellaksel, Jørgen Statens vegvesen Region nord Norway, Tromsø 2018 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2504883 nob nob [T. Johnsen] http://hdl.handle.net/11250/2504883 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 70 Rundkjøringer Veger Vegplanlegging Dimensjonering Utforming Vegkryss Bachelor thesis 2018 ftsvv 2022-05-01T08:13:54Z Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. I Breivika i Tromsø er det store utfordringer knyttet til trafikkavviklingen i rushtiden. En av flaskehalsene i området er krysset mellom Fv.59, E8 og Sykehusvegen. På grunn av dette ønsker Statens vegvesen å se på alternative måter å løse problemet. Turborundkjøring er et av forslagene. Denne rapporten tar for seg en litteraturundersøkelse av turborundkjøringer, dimensjonering av turborundkjøring og vurdering av tre ulike kryssalternativer i Breivikakrysset. Litteraturundersøkelsen viser at turborundkjøringer er mer trafikksikker enn tofelts rundkjøringer, men er tvetydig på om turborundkjøringer har større kapasitet. Den viser også til utfordringer knyttet til vinterdrift. Turborundkjøringen er dimensjonert etter de nederlandske kravene til turborundkjøringer, og tilpasset norske dimensjoneringskrav og Håndbok N100. Det er bygd en 3D-modell av krysset. Evalueringen av de ulike kryssalternativene viser at alternativ 2, turborundkjøring, er den beste løsningen siden den er mer trafikksikker og har lavere kostnader. Videre konkluderes det med at det må gjøres videre undersøkelser, spesielt med tanke på trafikkavvikling og kostnader. Statens vegvesen Region nord Bachelor Thesis Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway Tromsø Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Breivika ENVELOPE(24.083,24.083,-70.250,-70.250) Krysset ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911)
institution Open Polar
collection Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage)
op_collection_id ftsvv
language Norwegian Bokmål
topic Rundkjøringer
Veger
Vegplanlegging
Dimensjonering
Utforming
Vegkryss
spellingShingle Rundkjøringer
Veger
Vegplanlegging
Dimensjonering
Utforming
Vegkryss
Johnsen, Thomas
Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset?
topic_facet Rundkjøringer
Veger
Vegplanlegging
Dimensjonering
Utforming
Vegkryss
description Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. I Breivika i Tromsø er det store utfordringer knyttet til trafikkavviklingen i rushtiden. En av flaskehalsene i området er krysset mellom Fv.59, E8 og Sykehusvegen. På grunn av dette ønsker Statens vegvesen å se på alternative måter å løse problemet. Turborundkjøring er et av forslagene. Denne rapporten tar for seg en litteraturundersøkelse av turborundkjøringer, dimensjonering av turborundkjøring og vurdering av tre ulike kryssalternativer i Breivikakrysset. Litteraturundersøkelsen viser at turborundkjøringer er mer trafikksikker enn tofelts rundkjøringer, men er tvetydig på om turborundkjøringer har større kapasitet. Den viser også til utfordringer knyttet til vinterdrift. Turborundkjøringen er dimensjonert etter de nederlandske kravene til turborundkjøringer, og tilpasset norske dimensjoneringskrav og Håndbok N100. Det er bygd en 3D-modell av krysset. Evalueringen av de ulike kryssalternativene viser at alternativ 2, turborundkjøring, er den beste løsningen siden den er mer trafikksikker og har lavere kostnader. Videre konkluderes det med at det må gjøres videre undersøkelser, spesielt med tanke på trafikkavvikling og kostnader. Statens vegvesen Region nord
author2 Kildal, Tor
Hammer, Egil
Åsbakk, Eirik
Fjellaksel, Jørgen
Statens vegvesen Region nord
format Bachelor Thesis
author Johnsen, Thomas
author_facet Johnsen, Thomas
author_sort Johnsen, Thomas
title Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset?
title_short Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset?
title_full Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset?
title_fullStr Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset?
title_full_unstemmed Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset?
title_sort turborundkjøring – et alternativ til kryssløsning i breivikakrysset?
publisher [T. Johnsen]
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11250/2504883
op_coverage Norway, Tromsø
long_lat ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
ENVELOPE(24.083,24.083,-70.250,-70.250)
ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911)
geographic Norway
Tromsø
Bygd
Breivika
Krysset
geographic_facet Norway
Tromsø
Bygd
Breivika
Krysset
genre Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_source 70
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2504883
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY-NC-ND
_version_ 1766355547254161408