Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset?
Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. I Breivika i Tromsø er det store utfordringer knyttet til trafikkavviklingen i rushtiden. En av flaskehalsene i området er krysset mellom Fv.59, E8 og Sykehusvegen. På grunn av d...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , |
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
[T. Johnsen]
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2504883 |
id |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2504883 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2504883 2023-05-15T15:24:57+02:00 Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset? Johnsen, Thomas Kildal, Tor Hammer, Egil Åsbakk, Eirik Fjellaksel, Jørgen Statens vegvesen Region nord Norway, Tromsø 2018 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2504883 nob nob [T. Johnsen] http://hdl.handle.net/11250/2504883 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 70 Rundkjøringer Veger Vegplanlegging Dimensjonering Utforming Vegkryss Bachelor thesis 2018 ftsvv 2022-05-01T08:13:54Z Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. I Breivika i Tromsø er det store utfordringer knyttet til trafikkavviklingen i rushtiden. En av flaskehalsene i området er krysset mellom Fv.59, E8 og Sykehusvegen. På grunn av dette ønsker Statens vegvesen å se på alternative måter å løse problemet. Turborundkjøring er et av forslagene. Denne rapporten tar for seg en litteraturundersøkelse av turborundkjøringer, dimensjonering av turborundkjøring og vurdering av tre ulike kryssalternativer i Breivikakrysset. Litteraturundersøkelsen viser at turborundkjøringer er mer trafikksikker enn tofelts rundkjøringer, men er tvetydig på om turborundkjøringer har større kapasitet. Den viser også til utfordringer knyttet til vinterdrift. Turborundkjøringen er dimensjonert etter de nederlandske kravene til turborundkjøringer, og tilpasset norske dimensjoneringskrav og Håndbok N100. Det er bygd en 3D-modell av krysset. Evalueringen av de ulike kryssalternativene viser at alternativ 2, turborundkjøring, er den beste løsningen siden den er mer trafikksikker og har lavere kostnader. Videre konkluderes det med at det må gjøres videre undersøkelser, spesielt med tanke på trafikkavvikling og kostnader. Statens vegvesen Region nord Bachelor Thesis Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway Tromsø Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Breivika ENVELOPE(24.083,24.083,-70.250,-70.250) Krysset ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911) |
institution |
Open Polar |
collection |
Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) |
op_collection_id |
ftsvv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Rundkjøringer Veger Vegplanlegging Dimensjonering Utforming Vegkryss |
spellingShingle |
Rundkjøringer Veger Vegplanlegging Dimensjonering Utforming Vegkryss Johnsen, Thomas Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset? |
topic_facet |
Rundkjøringer Veger Vegplanlegging Dimensjonering Utforming Vegkryss |
description |
Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. I Breivika i Tromsø er det store utfordringer knyttet til trafikkavviklingen i rushtiden. En av flaskehalsene i området er krysset mellom Fv.59, E8 og Sykehusvegen. På grunn av dette ønsker Statens vegvesen å se på alternative måter å løse problemet. Turborundkjøring er et av forslagene. Denne rapporten tar for seg en litteraturundersøkelse av turborundkjøringer, dimensjonering av turborundkjøring og vurdering av tre ulike kryssalternativer i Breivikakrysset. Litteraturundersøkelsen viser at turborundkjøringer er mer trafikksikker enn tofelts rundkjøringer, men er tvetydig på om turborundkjøringer har større kapasitet. Den viser også til utfordringer knyttet til vinterdrift. Turborundkjøringen er dimensjonert etter de nederlandske kravene til turborundkjøringer, og tilpasset norske dimensjoneringskrav og Håndbok N100. Det er bygd en 3D-modell av krysset. Evalueringen av de ulike kryssalternativene viser at alternativ 2, turborundkjøring, er den beste løsningen siden den er mer trafikksikker og har lavere kostnader. Videre konkluderes det med at det må gjøres videre undersøkelser, spesielt med tanke på trafikkavvikling og kostnader. Statens vegvesen Region nord |
author2 |
Kildal, Tor Hammer, Egil Åsbakk, Eirik Fjellaksel, Jørgen Statens vegvesen Region nord |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Johnsen, Thomas |
author_facet |
Johnsen, Thomas |
author_sort |
Johnsen, Thomas |
title |
Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset? |
title_short |
Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset? |
title_full |
Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset? |
title_fullStr |
Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset? |
title_full_unstemmed |
Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset? |
title_sort |
turborundkjøring – et alternativ til kryssløsning i breivikakrysset? |
publisher |
[T. Johnsen] |
publishDate |
2018 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2504883 |
op_coverage |
Norway, Tromsø |
long_lat |
ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) ENVELOPE(24.083,24.083,-70.250,-70.250) ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911) |
geographic |
Norway Tromsø Bygd Breivika Krysset |
geographic_facet |
Norway Tromsø Bygd Breivika Krysset |
genre |
Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_source |
70 |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/2504883 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no |
op_rightsnorm |
CC-BY-NC-ND |
_version_ |
1766355547254161408 |