Turborundkjøring – Et alternativ til kryssløsning i Breivikakrysset?

Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. I Breivika i Tromsø er det store utfordringer knyttet til trafikkavviklingen i rushtiden. En av flaskehalsene i området er krysset mellom Fv.59, E8 og Sykehusvegen. På grunn av d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johnsen, Thomas
Other Authors: Kildal, Tor, Hammer, Egil, Åsbakk, Eirik, Fjellaksel, Jørgen, Statens vegvesen Region nord
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [T. Johnsen] 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2504883
Description
Summary:Bacheloroppgave - UiT - Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. I Breivika i Tromsø er det store utfordringer knyttet til trafikkavviklingen i rushtiden. En av flaskehalsene i området er krysset mellom Fv.59, E8 og Sykehusvegen. På grunn av dette ønsker Statens vegvesen å se på alternative måter å løse problemet. Turborundkjøring er et av forslagene. Denne rapporten tar for seg en litteraturundersøkelse av turborundkjøringer, dimensjonering av turborundkjøring og vurdering av tre ulike kryssalternativer i Breivikakrysset. Litteraturundersøkelsen viser at turborundkjøringer er mer trafikksikker enn tofelts rundkjøringer, men er tvetydig på om turborundkjøringer har større kapasitet. Den viser også til utfordringer knyttet til vinterdrift. Turborundkjøringen er dimensjonert etter de nederlandske kravene til turborundkjøringer, og tilpasset norske dimensjoneringskrav og Håndbok N100. Det er bygd en 3D-modell av krysset. Evalueringen av de ulike kryssalternativene viser at alternativ 2, turborundkjøring, er den beste løsningen siden den er mer trafikksikker og har lavere kostnader. Videre konkluderes det med at det må gjøres videre undersøkelser, spesielt med tanke på trafikkavvikling og kostnader. Statens vegvesen Region nord