Dimensjonering av Høytverrelv bru

Bacheloroppgave - OsloMet - Storbyuniversitet. Institutt for Bygg- og energiteknikk - Bygg. I Bardu kommune står det i dag en bru fra 1954. Denne brua tilfredsstiller ikke dagens krav for myke trafikanter, og tillater en øvre fartsgrense på kun 60 km/t. Det er pekt ut en ny trasé med en 40 m lang br...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Skare, Markus, Kjøllmoen, Simen Lycke
Other Authors: Plevris, Vagelis, Kongshaug, Simen Sørgaard, Strand, Elin Holsten, Bratberg, Bodil, Mohammed, Derik Abdidrakib
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [M. Skare & S.L. Kjøllmoen] 2018
Subjects:
Bru
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2504716
Description
Summary:Bacheloroppgave - OsloMet - Storbyuniversitet. Institutt for Bygg- og energiteknikk - Bygg. I Bardu kommune står det i dag en bru fra 1954. Denne brua tilfredsstiller ikke dagens krav for myke trafikanter, og tillater en øvre fartsgrense på kun 60 km/t. Det er pekt ut en ny trasé med en 40 m lang bru. Bruseksjonen i Vegdirektoratet ønsker en utredning av forskjellige bruløsninger for denne traséen. Denne bacheloroppgaven deles i to deler, hvor del 1 er et mulighetsstudium som danner grunnlaget for den valgte løsningen. Den valgte løsningen er dimensjonert i del 2. Tre konkrete løsninger bestående av forskjellige hovedmaterialer er nærmere vurdert. Nettverksbuebru i stål var den løsningen som ble vurdert til å være best egnet for brustrekket, gitt hensyn til miljø, estetikk og bestandighet. Brukonstruksjonen ble modellert i beregningsprogrammet Robot Structural Analysis og dimensjonert i henhold til gjeldende Eurokoder og håndbøker. Den endelige løsningen tilfredsstiller alle krav og vurderes som en godt egnet løsning for krysningen av Høytverrelva. Statens vegvesen Vegdirektoratet