Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang

Masteroppgave - Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. NTNU- Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet. I denne masteroppgaven er tilstanden og kapasiteten til Tjeldsundbrua i Troms blitt vurdert. Kapasiteten er vurdert i forhold til de store skadene a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Grimsmo, Torgeir, Welle, Knut
Other Authors: Stemland, Hans, Kanstad, Terje, Johansen, Håvard, Reed, Thomas
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2463636
id ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2463636
record_format openpolar
spelling ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2463636 2024-05-12T08:04:54+00:00 Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang Design and Assessment of Existing Bridges With Severe Damage Grimsmo, Torgeir Welle, Knut Stemland, Hans Kanstad, Terje Johansen, Håvard Reed, Thomas Norway, Tjeldsund 2017 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2463636 nob nob NTNU http://hdl.handle.net/11250/2463636 202 Hengebruer Betongkonstruksjoner Sprekker Kapasitet Alkalier Master thesis 2017 ftsvv 2024-04-17T14:27:34Z Masteroppgave - Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. NTNU- Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet. I denne masteroppgaven er tilstanden og kapasiteten til Tjeldsundbrua i Troms blitt vurdert. Kapasiteten er vurdert i forhold til de store skadene av alkaliereaksjoner, som brua lider av. Tjeldsundbrua er ei to-felts hengebru som knytter Hinnøya til fastlandet. Brua ble åpnet i 1967 og er en del av europavei 10. Den består av en østre- og vestre viadukt, som kombineres av ei hengebru. Overbygget består av to T-bjelker, som er støpt til sirkulære søylepar. Den totale lengden til brua er 1007 m. Alkalireaksjon i betong er en kjemisk prosess som går ut på at visse bergarter i tilslaget reagerer med alkalier i betongens sementpasta. Dette danner en alkali gel som utvider seg i kontakt med vann. Volumøkningen fører videre til opprissing av betongen, og tvangskrefter som konstruksjonen ikke er blitt dimensjonert for. Det er den vestre viadukten til Tjeldsundbrua som er blitt analysert i denne masteroppgaven. På viadukten er det blitt observert flere riss, både på søylene og bruoverbygget. Ing. Granberg AS utførte i oktober 2016 en 3D-skanning av viaduktsøylene, resultatene tyder på at overbygget har utvidet seg med en promille på 0,55. Dette gir et betydelig lastbidrag, som er blitt analysert med rammeprogrammet NovaFrame, i bruddgrensetilstand. Lastene er definert etter gammelt regelverk, med håndbok R412 som grunnlag. Dette med BK10/60 som modell for trafikklasten, som er en oppgradering fra dagens BK10/50 modell. I likhet med lastene, så er kapasitetsberegningene også utført etter gammel modell. Dette med NS 3473 som grunnlag. Materialegenskapene er basert på en B35 betong, med en langtids E-modul på 9766,4 N/mm2. Resultatene viser at ASR-utviklingen har ført til en kapasitetsoverskridelse i flere snitt langs viadukten. Det er da momentkapasiteten i feltene og nullmomentpunktene som ikke er tilstrekkelige. Forholdstallet mellom dimensjonerende moment og ... Master Thesis Hinnøya Tjeldsund Troms Norwegian Public Roads Administration (NPRA) Norway Hinnøya ENVELOPE(15.404,15.404,68.323,68.323) Tjeldsund ENVELOPE(16.399,16.399,68.547,68.547) Tjeldsundbrua ENVELOPE(16.579,16.579,68.628,68.628)
institution Open Polar
collection Norwegian Public Roads Administration (NPRA)
op_collection_id ftsvv
language Norwegian Bokmål
topic Hengebruer
Betongkonstruksjoner
Sprekker
Kapasitet
Alkalier
spellingShingle Hengebruer
Betongkonstruksjoner
Sprekker
Kapasitet
Alkalier
Grimsmo, Torgeir
Welle, Knut
Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
topic_facet Hengebruer
Betongkonstruksjoner
Sprekker
Kapasitet
Alkalier
description Masteroppgave - Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. NTNU- Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet. I denne masteroppgaven er tilstanden og kapasiteten til Tjeldsundbrua i Troms blitt vurdert. Kapasiteten er vurdert i forhold til de store skadene av alkaliereaksjoner, som brua lider av. Tjeldsundbrua er ei to-felts hengebru som knytter Hinnøya til fastlandet. Brua ble åpnet i 1967 og er en del av europavei 10. Den består av en østre- og vestre viadukt, som kombineres av ei hengebru. Overbygget består av to T-bjelker, som er støpt til sirkulære søylepar. Den totale lengden til brua er 1007 m. Alkalireaksjon i betong er en kjemisk prosess som går ut på at visse bergarter i tilslaget reagerer med alkalier i betongens sementpasta. Dette danner en alkali gel som utvider seg i kontakt med vann. Volumøkningen fører videre til opprissing av betongen, og tvangskrefter som konstruksjonen ikke er blitt dimensjonert for. Det er den vestre viadukten til Tjeldsundbrua som er blitt analysert i denne masteroppgaven. På viadukten er det blitt observert flere riss, både på søylene og bruoverbygget. Ing. Granberg AS utførte i oktober 2016 en 3D-skanning av viaduktsøylene, resultatene tyder på at overbygget har utvidet seg med en promille på 0,55. Dette gir et betydelig lastbidrag, som er blitt analysert med rammeprogrammet NovaFrame, i bruddgrensetilstand. Lastene er definert etter gammelt regelverk, med håndbok R412 som grunnlag. Dette med BK10/60 som modell for trafikklasten, som er en oppgradering fra dagens BK10/50 modell. I likhet med lastene, så er kapasitetsberegningene også utført etter gammel modell. Dette med NS 3473 som grunnlag. Materialegenskapene er basert på en B35 betong, med en langtids E-modul på 9766,4 N/mm2. Resultatene viser at ASR-utviklingen har ført til en kapasitetsoverskridelse i flere snitt langs viadukten. Det er da momentkapasiteten i feltene og nullmomentpunktene som ikke er tilstrekkelige. Forholdstallet mellom dimensjonerende moment og ...
author2 Stemland, Hans
Kanstad, Terje
Johansen, Håvard
Reed, Thomas
format Master Thesis
author Grimsmo, Torgeir
Welle, Knut
author_facet Grimsmo, Torgeir
Welle, Knut
author_sort Grimsmo, Torgeir
title Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
title_short Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
title_full Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
title_fullStr Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
title_full_unstemmed Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
title_sort beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
publisher NTNU
publishDate 2017
url http://hdl.handle.net/11250/2463636
op_coverage Norway, Tjeldsund
long_lat ENVELOPE(15.404,15.404,68.323,68.323)
ENVELOPE(16.399,16.399,68.547,68.547)
ENVELOPE(16.579,16.579,68.628,68.628)
geographic Norway
Hinnøya
Tjeldsund
Tjeldsundbrua
geographic_facet Norway
Hinnøya
Tjeldsund
Tjeldsundbrua
genre Hinnøya
Tjeldsund
Troms
genre_facet Hinnøya
Tjeldsund
Troms
op_source 202
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2463636
_version_ 1798847156422967296