Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang

Masteroppgave - Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. NTNU- Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet. I denne masteroppgaven er tilstanden og kapasiteten til Tjeldsundbrua i Troms blitt vurdert. Kapasiteten er vurdert i forhold til de store skadene a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Grimsmo, Torgeir, Welle, Knut
Other Authors: Stemland, Hans, Kanstad, Terje, Johansen, Håvard, Reed, Thomas
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2463636
Description
Summary:Masteroppgave - Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. NTNU- Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet. I denne masteroppgaven er tilstanden og kapasiteten til Tjeldsundbrua i Troms blitt vurdert. Kapasiteten er vurdert i forhold til de store skadene av alkaliereaksjoner, som brua lider av. Tjeldsundbrua er ei to-felts hengebru som knytter Hinnøya til fastlandet. Brua ble åpnet i 1967 og er en del av europavei 10. Den består av en østre- og vestre viadukt, som kombineres av ei hengebru. Overbygget består av to T-bjelker, som er støpt til sirkulære søylepar. Den totale lengden til brua er 1007 m. Alkalireaksjon i betong er en kjemisk prosess som går ut på at visse bergarter i tilslaget reagerer med alkalier i betongens sementpasta. Dette danner en alkali gel som utvider seg i kontakt med vann. Volumøkningen fører videre til opprissing av betongen, og tvangskrefter som konstruksjonen ikke er blitt dimensjonert for. Det er den vestre viadukten til Tjeldsundbrua som er blitt analysert i denne masteroppgaven. På viadukten er det blitt observert flere riss, både på søylene og bruoverbygget. Ing. Granberg AS utførte i oktober 2016 en 3D-skanning av viaduktsøylene, resultatene tyder på at overbygget har utvidet seg med en promille på 0,55. Dette gir et betydelig lastbidrag, som er blitt analysert med rammeprogrammet NovaFrame, i bruddgrensetilstand. Lastene er definert etter gammelt regelverk, med håndbok R412 som grunnlag. Dette med BK10/60 som modell for trafikklasten, som er en oppgradering fra dagens BK10/50 modell. I likhet med lastene, så er kapasitetsberegningene også utført etter gammel modell. Dette med NS 3473 som grunnlag. Materialegenskapene er basert på en B35 betong, med en langtids E-modul på 9766,4 N/mm2. Resultatene viser at ASR-utviklingen har ført til en kapasitetsoverskridelse i flere snitt langs viadukten. Det er da momentkapasiteten i feltene og nullmomentpunktene som ikke er tilstrekkelige. Forholdstallet mellom dimensjonerende moment og ...