Nye ideer for prioritering av kollektivtransport: En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid

Masteroppgave - NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for bygg, anlegg og transport. Bygg- og miljøteknikk. Denne masteroppgaven er skrevet i to deler der del I er en prosessrapport og del II er en vitenskapelig artikkel. Oppgaven er en konseptutredning av vegstrekningen H...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sandvik, Lars Jørgen
Other Authors: Aakre, Arvid, Richardsen, Hans
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [L.J. Sandvik] 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2463570
id ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2463570
record_format openpolar
spelling ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2463570 2023-05-15T15:45:24+02:00 Nye ideer for prioritering av kollektivtransport: En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid New ideas for public transport prioritisation Sandvik, Lars Jørgen Aakre, Arvid Richardsen, Hans Norway, Bodø 2017 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2463570 nob nob [L.J. Sandvik] http://hdl.handle.net/11250/2463570 324 Kollektivtransport Trafikkflyt Busser Trafikkplanlegging Master thesis 2017 ftsvv 2022-05-01T08:13:34Z Masteroppgave - NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for bygg, anlegg og transport. Bygg- og miljøteknikk. Denne masteroppgaven er skrevet i to deler der del I er en prosessrapport og del II er en vitenskapelig artikkel. Oppgaven er en konseptutredning av vegstrekningen Hunstadmoen – Skeid, langs Rv.80 i Bodø. I 2019 flyttes Rv.80 til Bodøtunellen som blir den nye hovedforbindelsen mellom Hunstadmoen og Skeid. Dette fører til en ny trafikksituasjon på den gamle Rv.80 og dermed nye muligheter her. Offentlig transport blir stadig viktigere for å håndtere trafikkveksten verden opplever og for å bidra til en bærekraftig fremtid. I Norge er det en politisk målsetning om at trafikkveksten skal tas av andre transportformer enn bil. Det betyr at forholdene for miljøvennlige transportformer som buss, sykkel og gange må utbedres. Dette arbeidet er fokusert på prioritert fremkommelighet for buss, fordi denne transportformen evner best å konkurrere med biler. Formålet med denne oppgaven er å utvikle nytenkende kollektivprioriterende kryss- og vegsystemløsninger som er realiserbare i praksis. I dette arbeidet har forskningsmetodene vært litteraturstudie, datainnsamling, konseptutredning og trafikksimulering. Litteraturstudien er utført for å lære om kollektivprioritering i Norge og ute i verden i dag. I datainnsamlingen ble det innhentet kvantitative trafikkdata for caseområdet. Dataene er brukt til å estimere en fremtidig trafikksituasjon som er grunnlaget for trafikksimuleringene i dette arbeidet. Konseptutredningen har foregått gjennom skissering og trafikkmodellering av aktuelle konsepter for casestrekningen. De resulterende konseptene er videre simulert ved bruk av trafikksimuleringsprogrammene Aimsun og SIDRA INTERSECTION. Arbeidet har resultert i 12 forskjellige konsepter for casetrekningen. Resultatene for hvert av konseptene består av betraktninger om effekt på trafikkavviklingen og gjennomførbarhet med tanke på trafikksikkerhet. Lovende nye løsninger som presenteres er Avlang rundkjøring (The Roundalong), Snukryss (The Turnabout), Ett midtstilt toveis kollektivfelt og Signalregulert Avlang rundkjøring med midtstilt toveis kollektivfelt (Signalised Roundalong). På bakgrunn av dette arbeidet anbefales de mest lovende konseptene i dette arbeidet for casestrekningen og for generell bruk andre steder. Statens vegvesen Region nord Master Thesis Bodø Bodø Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Norway Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Turnabout ENVELOPE(-65.733,-65.733,-66.083,-66.083) Skeid ENVELOPE(12.517,12.517,66.133,66.133) Hunstadmoen ENVELOPE(14.508,14.508,67.276,67.276)
institution Open Polar
collection Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage)
op_collection_id ftsvv
language Norwegian Bokmål
topic Kollektivtransport
Trafikkflyt
Busser
Trafikkplanlegging
spellingShingle Kollektivtransport
Trafikkflyt
Busser
Trafikkplanlegging
Sandvik, Lars Jørgen
Nye ideer for prioritering av kollektivtransport: En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
topic_facet Kollektivtransport
Trafikkflyt
Busser
Trafikkplanlegging
description Masteroppgave - NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for bygg, anlegg og transport. Bygg- og miljøteknikk. Denne masteroppgaven er skrevet i to deler der del I er en prosessrapport og del II er en vitenskapelig artikkel. Oppgaven er en konseptutredning av vegstrekningen Hunstadmoen – Skeid, langs Rv.80 i Bodø. I 2019 flyttes Rv.80 til Bodøtunellen som blir den nye hovedforbindelsen mellom Hunstadmoen og Skeid. Dette fører til en ny trafikksituasjon på den gamle Rv.80 og dermed nye muligheter her. Offentlig transport blir stadig viktigere for å håndtere trafikkveksten verden opplever og for å bidra til en bærekraftig fremtid. I Norge er det en politisk målsetning om at trafikkveksten skal tas av andre transportformer enn bil. Det betyr at forholdene for miljøvennlige transportformer som buss, sykkel og gange må utbedres. Dette arbeidet er fokusert på prioritert fremkommelighet for buss, fordi denne transportformen evner best å konkurrere med biler. Formålet med denne oppgaven er å utvikle nytenkende kollektivprioriterende kryss- og vegsystemløsninger som er realiserbare i praksis. I dette arbeidet har forskningsmetodene vært litteraturstudie, datainnsamling, konseptutredning og trafikksimulering. Litteraturstudien er utført for å lære om kollektivprioritering i Norge og ute i verden i dag. I datainnsamlingen ble det innhentet kvantitative trafikkdata for caseområdet. Dataene er brukt til å estimere en fremtidig trafikksituasjon som er grunnlaget for trafikksimuleringene i dette arbeidet. Konseptutredningen har foregått gjennom skissering og trafikkmodellering av aktuelle konsepter for casestrekningen. De resulterende konseptene er videre simulert ved bruk av trafikksimuleringsprogrammene Aimsun og SIDRA INTERSECTION. Arbeidet har resultert i 12 forskjellige konsepter for casetrekningen. Resultatene for hvert av konseptene består av betraktninger om effekt på trafikkavviklingen og gjennomførbarhet med tanke på trafikksikkerhet. Lovende nye løsninger som presenteres er Avlang rundkjøring (The Roundalong), Snukryss (The Turnabout), Ett midtstilt toveis kollektivfelt og Signalregulert Avlang rundkjøring med midtstilt toveis kollektivfelt (Signalised Roundalong). På bakgrunn av dette arbeidet anbefales de mest lovende konseptene i dette arbeidet for casestrekningen og for generell bruk andre steder. Statens vegvesen Region nord
author2 Aakre, Arvid
Richardsen, Hans
format Master Thesis
author Sandvik, Lars Jørgen
author_facet Sandvik, Lars Jørgen
author_sort Sandvik, Lars Jørgen
title Nye ideer for prioritering av kollektivtransport: En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title_short Nye ideer for prioritering av kollektivtransport: En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title_full Nye ideer for prioritering av kollektivtransport: En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title_fullStr Nye ideer for prioritering av kollektivtransport: En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title_full_unstemmed Nye ideer for prioritering av kollektivtransport: En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
title_sort nye ideer for prioritering av kollektivtransport: en mulighetsstudie av rv. 80 hunstadmoen - skeid
publisher [L.J. Sandvik]
publishDate 2017
url http://hdl.handle.net/11250/2463570
op_coverage Norway, Bodø
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(-65.733,-65.733,-66.083,-66.083)
ENVELOPE(12.517,12.517,66.133,66.133)
ENVELOPE(14.508,14.508,67.276,67.276)
geographic Norway
Bodø
Turnabout
Skeid
Hunstadmoen
geographic_facet Norway
Bodø
Turnabout
Skeid
Hunstadmoen
genre Bodø
Bodø
genre_facet Bodø
Bodø
op_source 324
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2463570
_version_ 1766379772778119168