Nye ideer for prioritering av kollektivtransport: En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid

Masteroppgave - NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for bygg, anlegg og transport. Bygg- og miljøteknikk. Denne masteroppgaven er skrevet i to deler der del I er en prosessrapport og del II er en vitenskapelig artikkel. Oppgaven er en konseptutredning av vegstrekningen H...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sandvik, Lars Jørgen
Other Authors: Aakre, Arvid, Richardsen, Hans
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [L.J. Sandvik] 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2463570
Description
Summary:Masteroppgave - NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for bygg, anlegg og transport. Bygg- og miljøteknikk. Denne masteroppgaven er skrevet i to deler der del I er en prosessrapport og del II er en vitenskapelig artikkel. Oppgaven er en konseptutredning av vegstrekningen Hunstadmoen – Skeid, langs Rv.80 i Bodø. I 2019 flyttes Rv.80 til Bodøtunellen som blir den nye hovedforbindelsen mellom Hunstadmoen og Skeid. Dette fører til en ny trafikksituasjon på den gamle Rv.80 og dermed nye muligheter her. Offentlig transport blir stadig viktigere for å håndtere trafikkveksten verden opplever og for å bidra til en bærekraftig fremtid. I Norge er det en politisk målsetning om at trafikkveksten skal tas av andre transportformer enn bil. Det betyr at forholdene for miljøvennlige transportformer som buss, sykkel og gange må utbedres. Dette arbeidet er fokusert på prioritert fremkommelighet for buss, fordi denne transportformen evner best å konkurrere med biler. Formålet med denne oppgaven er å utvikle nytenkende kollektivprioriterende kryss- og vegsystemløsninger som er realiserbare i praksis. I dette arbeidet har forskningsmetodene vært litteraturstudie, datainnsamling, konseptutredning og trafikksimulering. Litteraturstudien er utført for å lære om kollektivprioritering i Norge og ute i verden i dag. I datainnsamlingen ble det innhentet kvantitative trafikkdata for caseområdet. Dataene er brukt til å estimere en fremtidig trafikksituasjon som er grunnlaget for trafikksimuleringene i dette arbeidet. Konseptutredningen har foregått gjennom skissering og trafikkmodellering av aktuelle konsepter for casestrekningen. De resulterende konseptene er videre simulert ved bruk av trafikksimuleringsprogrammene Aimsun og SIDRA INTERSECTION. Arbeidet har resultert i 12 forskjellige konsepter for casetrekningen. Resultatene for hvert av konseptene består av betraktninger om effekt på trafikkavviklingen og gjennomførbarhet med tanke på trafikksikkerhet. Lovende nye løsninger som presenteres er Avlang rundkjøring (The Roundalong), Snukryss (The Turnabout), Ett midtstilt toveis kollektivfelt og Signalregulert Avlang rundkjøring med midtstilt toveis kollektivfelt (Signalised Roundalong). På bakgrunn av dette arbeidet anbefales de mest lovende konseptene i dette arbeidet for casestrekningen og for generell bruk andre steder. Statens vegvesen Region nord