Konkurransepreget dialog i den norske anleggsbransjen

Masteroppgave - NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for bygg- og miljøteknikk. Konkurransepreget dialog er en anskaffelsesprosedyre som ble introdusert i Norge i 2007 og er basert på EU-direktivet EF/18/2004. Den nye anskaffelsesforskriften som trådte i kraft 01. januar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ottemo, Frida Grønhaug
Other Authors: Lædre, Ola, Wondimu, Paulos Abebe
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [F.G. Ottemo] 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2459407
Description
Summary:Masteroppgave - NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for bygg- og miljøteknikk. Konkurransepreget dialog er en anskaffelsesprosedyre som ble introdusert i Norge i 2007 og er basert på EU-direktivet EF/18/2004. Den nye anskaffelsesforskriften som trådte i kraft 01. januar 2017, presenterer flere vilkår for bruk av konkurransepreget dialog. To av vilkårene for at prosedyren kan brukes, er dersom anskaffelsens karakter, kompleksitet, rettslige eller finansielle sammensetning er tilknyttet risiko, eller at oppdragsgiver ikke er i stand til å utforme en tilstrekkelig presis kravspesifikasjon. Prosedyren gjør det mulig for byggherre å ha dialog med prekvalifiserte entreprenører før kontraktstildeling. Gjennom dialog får entreprenør mulighet til å bruke sin kompetanse til å utvikle en løsning som tilfredsstiller prosjektets behov. Når dialogfasen er over vurderer byggherre endelig tilbud basert på forhåndsbestemte tildelingskriterier og tildeler kontrakt til det økonomisk mest fordelaktige tilbudet. Masteroppgaven skal besvare følgende tre forskningsspørsmål: Hvordan gjennomføres konkurransepreget dialog?; Hva er erfaringene fra konkurransepreget dialog ved E6 Helgeland Sør?; Hvordan kan prosedyren forbedres for både byggherre og entreprenør i fremtiden? Innhenting av det empiriske materialet i masteroppgaven er basert på en kvalitativ metode. Det ble utført et innledende litteraturstudie, 14 semistrukturerte intervjuer og et casestudie. Tre av intervjuene var av generell karakter med nøkkelpersoner fra Statens vegvesen og de resterende 11 intervjuene var case-spesifikke med representanter fra byggherre og entreprenører. Masteroppgaven avgrenses til å studere E6 Helgeland Sør med Statens vegvesen som byggherre, et vegprosjekt underlagt lov om offentlige anskaffelser. Forskningen kartlegger gjennomføringen av konkurransepreget dialog og erfaringer fra prosessen ved vegprosjektet E6 Helgeland Sør. Statens vegvesen har tatt i bruk prosedyren i kun seks av sine prosjekter, til tross for at prosedyren har eksistert i markedet et tiår. Studiet viser at prosedyren skaper verdier som tidlig interaksjon mellom aktørene, redusert risiko, optimaliserte løsninger og en helhetlig prosjektplanlegging. De semistrukturerte intervjuene identifiserer også en rekke utfordringer ved prosedyren. Byggherre og entreprenør opplever blant annet krevende forhold ved fastsetting av tildelingskriteriene, en begrensende reguleringsplan, vekting av underkriterier og vurdering av endelig tilbud. Det blir lagt vekt på å drøfte hovedutfordringene for så å anbefale tiltak for å møte dem på en hensiktsmessig måte. Ved å kartlegge gjennomføringen av konkurransepreget dialog og fremlegge byggherrens og entreprenørenes erfaring vil denne masteroppgaven forhåpentligvis bidra til å utvikle praksisen og bedre fremtidige prosjektresultater. Masteroppgaven består av 1) en masteroppgave-rapport, 2) en vitenskapelig artikkel og 3) vedlegg. Den vitenskapelige artikkelen er sendt til konferansen ”International Project Management Association (IPMA) World Congress” i Kasakhstan høsten 2017. Statens vegvesen Region midt