Utslippsreduserende tiltak av spyle- og drensvann i forbindelse med bygging av Bodøtunnelen

Bacheloroppgave - UiT Norges Arktiske Universitet. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT), Institutt for industriell teknologi. Bygging av tunneler produserer vannutslipp som ofte er svært alkalisk. Slikt avløpsvann kan være giftige for vannlevende organismer, og pH bør senkes før utslipp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Qader, Himdad Junas
Other Authors: Jenssen, Tor Oberg, Johannessen, Espen
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [H.J. Qader] 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2457611
Description
Summary:Bacheloroppgave - UiT Norges Arktiske Universitet. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT), Institutt for industriell teknologi. Bygging av tunneler produserer vannutslipp som ofte er svært alkalisk. Slikt avløpsvann kan være giftige for vannlevende organismer, og pH bør senkes før utslipp til resipienten. Prosjektet bypakke Bodø sitt miljømål er utformet på bakgrunn av bestemmelsene gitt i reguleringsplanen for prosjektet, gjeldene lovverk og retningslinjer for aktuelle fagområder, vegvesens egne miljømål og retningslinjer, og miljøkrav av forvaltningsmyndighetene. Bodøtunnelen er en del av bypakke Bodø, som startet i april 2015 og skal stå ferdig i 2018. En stor mengde lekkasje av driftsvann og grunnvann på grunn av tunnelbygging vil resultere i forurensing av vanntilstanden i Bodø elva som resipient, som også påvirker vannlevende organismer på grunn av giftig ammoniakk som omdannes av u omsatt sprengstoff og sprøytebetong og dermed resulterer i økning i vannets temperatur og høy pH-verdi. Det er vedtatt en utslippstillatelse fra Nordland Fylkeskommune i desember 2012. I denne rapporten er det konkludert at det eksisterende renseanleggsystemet er velfungerende på en tilstrekkelig måte. Hoved entreprenør klarte å gi en gevinst til miljøet ved å gjenbruke ca.40 % av driftsvannet fra renseanlegget. Ifølge undersøkelsesdataene for behandling av driftsvann under tunnelbygging, er det konkludert med at den beste oppnådde effektiviteten er ved bruk av CO2-metoden. Konklusjonen er basert på litteraturundersøkelser og resultater fra tilsvarende prosjekter. Statens vegvesen Region nord