Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong
Bacheloroppgave - UiT Norges Arktiske Universitet. Fakultet for ingeniørfag og teknologi. Statens Vegvesen ønsker å belaste Grov bru med større trafikkpåkjenning enn i dag, og det skal derfor vurderes om bruas brukslast kan økes til BK 10/50. For å oppnå denne bruksklassen kan det etableres samvirke...
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | , , |
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
[H.A. Iversen & T. Olsen]
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2449997 |
id |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2449997 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2449997 2023-05-15T15:25:02+02:00 Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong Iversen, Hugo A. Olsen, Thomas Sanner, Jan-Frode Kristiansen, Erling Hansen, Bjørn-Wiggo Norway, Skånland 2016 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2449997 nob nob [H.A. Iversen & T. Olsen] http://hdl.handle.net/11250/2449997 85 Bruer Kapasitet Bjelker Betong Bachelor thesis 2016 ftsvv 2022-05-01T08:13:15Z Bacheloroppgave - UiT Norges Arktiske Universitet. Fakultet for ingeniørfag og teknologi. Statens Vegvesen ønsker å belaste Grov bru med større trafikkpåkjenning enn i dag, og det skal derfor vurderes om bruas brukslast kan økes til BK 10/50. For å oppnå denne bruksklassen kan det etableres samvirke mellom stålbjelkene og betongdekket på brua. Bruksklasse 10/50 vil si kjøretøy med opptil 10 tonn aksellast og 50 tonn totallast. Brudata og annen informasjon om brua er hentet fra Statens Vegvesens eksisterende tegninger. Her er det blant annet hentet ut bjelkedimensjoner, tverrsnittsdata, armeringsmengde- og dimensjoner, bruas opplagring, med mer. Noe av dataene er forenklet av ulike årsaker. Trafikklastberegningene er gjort i henhold til Håndbok R412 – Bruklassifisering. Samvirkeberegningene er gjort i henhold til «Samverkanskonstruktioner stål – betong» av SBI – Stålbyggnadsinstitutet, samt NS-EN 1994-1-1:2004+NA:2009, Eurokode 4. Etter beregningene ble konklusjonen at det i praksis ikke kan etableres samvirke. Antallet dybler som kreves ble for stort til å overholde minimumsavstanden mellom dyblene i lengderetning. Det er også gjort et litteraturstudie om ulike samvirkemetoder for eksisterende bruer. Statens vegvesen Region nord Bachelor Thesis Arktis* Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Bru ENVELOPE(12.593,12.593,65.391,65.391) Grov ENVELOPE(17.121,17.121,68.676,68.676) Norway Skånland ENVELOPE(14.355,14.355,67.175,67.175) |
institution |
Open Polar |
collection |
Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) |
op_collection_id |
ftsvv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Bruer Kapasitet Bjelker Betong |
spellingShingle |
Bruer Kapasitet Bjelker Betong Iversen, Hugo A. Olsen, Thomas Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong |
topic_facet |
Bruer Kapasitet Bjelker Betong |
description |
Bacheloroppgave - UiT Norges Arktiske Universitet. Fakultet for ingeniørfag og teknologi. Statens Vegvesen ønsker å belaste Grov bru med større trafikkpåkjenning enn i dag, og det skal derfor vurderes om bruas brukslast kan økes til BK 10/50. For å oppnå denne bruksklassen kan det etableres samvirke mellom stålbjelkene og betongdekket på brua. Bruksklasse 10/50 vil si kjøretøy med opptil 10 tonn aksellast og 50 tonn totallast. Brudata og annen informasjon om brua er hentet fra Statens Vegvesens eksisterende tegninger. Her er det blant annet hentet ut bjelkedimensjoner, tverrsnittsdata, armeringsmengde- og dimensjoner, bruas opplagring, med mer. Noe av dataene er forenklet av ulike årsaker. Trafikklastberegningene er gjort i henhold til Håndbok R412 – Bruklassifisering. Samvirkeberegningene er gjort i henhold til «Samverkanskonstruktioner stål – betong» av SBI – Stålbyggnadsinstitutet, samt NS-EN 1994-1-1:2004+NA:2009, Eurokode 4. Etter beregningene ble konklusjonen at det i praksis ikke kan etableres samvirke. Antallet dybler som kreves ble for stort til å overholde minimumsavstanden mellom dyblene i lengderetning. Det er også gjort et litteraturstudie om ulike samvirkemetoder for eksisterende bruer. Statens vegvesen Region nord |
author2 |
Sanner, Jan-Frode Kristiansen, Erling Hansen, Bjørn-Wiggo |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Iversen, Hugo A. Olsen, Thomas |
author_facet |
Iversen, Hugo A. Olsen, Thomas |
author_sort |
Iversen, Hugo A. |
title |
Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong |
title_short |
Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong |
title_full |
Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong |
title_fullStr |
Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong |
title_full_unstemmed |
Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong |
title_sort |
kapasitetsøkning av grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong |
publisher |
[H.A. Iversen & T. Olsen] |
publishDate |
2016 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2449997 |
op_coverage |
Norway, Skånland |
long_lat |
ENVELOPE(12.593,12.593,65.391,65.391) ENVELOPE(17.121,17.121,68.676,68.676) ENVELOPE(14.355,14.355,67.175,67.175) |
geographic |
Bru Grov Norway Skånland |
geographic_facet |
Bru Grov Norway Skånland |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_source |
85 |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/2449997 |
_version_ |
1766355664107470848 |