Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong

Bacheloroppgave - UiT Norges Arktiske Universitet. Fakultet for ingeniørfag og teknologi. Statens Vegvesen ønsker å belaste Grov bru med større trafikkpåkjenning enn i dag, og det skal derfor vurderes om bruas brukslast kan økes til BK 10/50. For å oppnå denne bruksklassen kan det etableres samvirke...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Iversen, Hugo A., Olsen, Thomas
Other Authors: Sanner, Jan-Frode, Kristiansen, Erling, Hansen, Bjørn-Wiggo
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [H.A. Iversen & T. Olsen] 2016
Subjects:
Bru
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2449997
id ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2449997
record_format openpolar
spelling ftsvv:oai:vegvesen.brage.unit.no:11250/2449997 2023-05-15T15:25:02+02:00 Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong Iversen, Hugo A. Olsen, Thomas Sanner, Jan-Frode Kristiansen, Erling Hansen, Bjørn-Wiggo Norway, Skånland 2016 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2449997 nob nob [H.A. Iversen & T. Olsen] http://hdl.handle.net/11250/2449997 85 Bruer Kapasitet Bjelker Betong Bachelor thesis 2016 ftsvv 2022-05-01T08:13:15Z Bacheloroppgave - UiT Norges Arktiske Universitet. Fakultet for ingeniørfag og teknologi. Statens Vegvesen ønsker å belaste Grov bru med større trafikkpåkjenning enn i dag, og det skal derfor vurderes om bruas brukslast kan økes til BK 10/50. For å oppnå denne bruksklassen kan det etableres samvirke mellom stålbjelkene og betongdekket på brua. Bruksklasse 10/50 vil si kjøretøy med opptil 10 tonn aksellast og 50 tonn totallast. Brudata og annen informasjon om brua er hentet fra Statens Vegvesens eksisterende tegninger. Her er det blant annet hentet ut bjelkedimensjoner, tverrsnittsdata, armeringsmengde- og dimensjoner, bruas opplagring, med mer. Noe av dataene er forenklet av ulike årsaker. Trafikklastberegningene er gjort i henhold til Håndbok R412 – Bruklassifisering. Samvirkeberegningene er gjort i henhold til «Samverkanskonstruktioner stål – betong» av SBI – Stålbyggnadsinstitutet, samt NS-EN 1994-1-1:2004+NA:2009, Eurokode 4. Etter beregningene ble konklusjonen at det i praksis ikke kan etableres samvirke. Antallet dybler som kreves ble for stort til å overholde minimumsavstanden mellom dyblene i lengderetning. Det er også gjort et litteraturstudie om ulike samvirkemetoder for eksisterende bruer. Statens vegvesen Region nord Bachelor Thesis Arktis* Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage) Bru ENVELOPE(12.593,12.593,65.391,65.391) Grov ENVELOPE(17.121,17.121,68.676,68.676) Norway Skånland ENVELOPE(14.355,14.355,67.175,67.175)
institution Open Polar
collection Norwegian Public Roads Administration (NPRA) (BIBSYS Brage)
op_collection_id ftsvv
language Norwegian Bokmål
topic Bruer
Kapasitet
Bjelker
Betong
spellingShingle Bruer
Kapasitet
Bjelker
Betong
Iversen, Hugo A.
Olsen, Thomas
Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong
topic_facet Bruer
Kapasitet
Bjelker
Betong
description Bacheloroppgave - UiT Norges Arktiske Universitet. Fakultet for ingeniørfag og teknologi. Statens Vegvesen ønsker å belaste Grov bru med større trafikkpåkjenning enn i dag, og det skal derfor vurderes om bruas brukslast kan økes til BK 10/50. For å oppnå denne bruksklassen kan det etableres samvirke mellom stålbjelkene og betongdekket på brua. Bruksklasse 10/50 vil si kjøretøy med opptil 10 tonn aksellast og 50 tonn totallast. Brudata og annen informasjon om brua er hentet fra Statens Vegvesens eksisterende tegninger. Her er det blant annet hentet ut bjelkedimensjoner, tverrsnittsdata, armeringsmengde- og dimensjoner, bruas opplagring, med mer. Noe av dataene er forenklet av ulike årsaker. Trafikklastberegningene er gjort i henhold til Håndbok R412 – Bruklassifisering. Samvirkeberegningene er gjort i henhold til «Samverkanskonstruktioner stål – betong» av SBI – Stålbyggnadsinstitutet, samt NS-EN 1994-1-1:2004+NA:2009, Eurokode 4. Etter beregningene ble konklusjonen at det i praksis ikke kan etableres samvirke. Antallet dybler som kreves ble for stort til å overholde minimumsavstanden mellom dyblene i lengderetning. Det er også gjort et litteraturstudie om ulike samvirkemetoder for eksisterende bruer. Statens vegvesen Region nord
author2 Sanner, Jan-Frode
Kristiansen, Erling
Hansen, Bjørn-Wiggo
format Bachelor Thesis
author Iversen, Hugo A.
Olsen, Thomas
author_facet Iversen, Hugo A.
Olsen, Thomas
author_sort Iversen, Hugo A.
title Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong
title_short Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong
title_full Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong
title_fullStr Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong
title_full_unstemmed Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong
title_sort kapasitetsøkning av grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong
publisher [H.A. Iversen & T. Olsen]
publishDate 2016
url http://hdl.handle.net/11250/2449997
op_coverage Norway, Skånland
long_lat ENVELOPE(12.593,12.593,65.391,65.391)
ENVELOPE(17.121,17.121,68.676,68.676)
ENVELOPE(14.355,14.355,67.175,67.175)
geographic Bru
Grov
Norway
Skånland
geographic_facet Bru
Grov
Norway
Skånland
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_source 85
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2449997
_version_ 1766355664107470848