Kapasitetsøkning av Grov bru ved å etablere samvirke mellom stål og betong

Bacheloroppgave - UiT Norges Arktiske Universitet. Fakultet for ingeniørfag og teknologi. Statens Vegvesen ønsker å belaste Grov bru med større trafikkpåkjenning enn i dag, og det skal derfor vurderes om bruas brukslast kan økes til BK 10/50. For å oppnå denne bruksklassen kan det etableres samvirke...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Iversen, Hugo A., Olsen, Thomas
Other Authors: Sanner, Jan-Frode, Kristiansen, Erling, Hansen, Bjørn-Wiggo
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: [H.A. Iversen & T. Olsen] 2016
Subjects:
Bru
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2449997
Description
Summary:Bacheloroppgave - UiT Norges Arktiske Universitet. Fakultet for ingeniørfag og teknologi. Statens Vegvesen ønsker å belaste Grov bru med større trafikkpåkjenning enn i dag, og det skal derfor vurderes om bruas brukslast kan økes til BK 10/50. For å oppnå denne bruksklassen kan det etableres samvirke mellom stålbjelkene og betongdekket på brua. Bruksklasse 10/50 vil si kjøretøy med opptil 10 tonn aksellast og 50 tonn totallast. Brudata og annen informasjon om brua er hentet fra Statens Vegvesens eksisterende tegninger. Her er det blant annet hentet ut bjelkedimensjoner, tverrsnittsdata, armeringsmengde- og dimensjoner, bruas opplagring, med mer. Noe av dataene er forenklet av ulike årsaker. Trafikklastberegningene er gjort i henhold til Håndbok R412 – Bruklassifisering. Samvirkeberegningene er gjort i henhold til «Samverkanskonstruktioner stål – betong» av SBI – Stålbyggnadsinstitutet, samt NS-EN 1994-1-1:2004+NA:2009, Eurokode 4. Etter beregningene ble konklusjonen at det i praksis ikke kan etableres samvirke. Antallet dybler som kreves ble for stort til å overholde minimumsavstanden mellom dyblene i lengderetning. Det er også gjort et litteraturstudie om ulike samvirkemetoder for eksisterende bruer. Statens vegvesen Region nord