Resultater fra tester av Fastsandspredere og nytt strømiddel i uke 4/2-2004

En viktig del av Vinterfriksjonsprosjektet har vært å gjøre forsøk med nye sandingsmetoder, og det er grundig dokumentert at Fastsandteknikken er overlegen tradisjonell sanding med tørr sand både i forhold til den friksjonsforbedrende effekten og varigheten av tiltak. Hensikten med testene på Dombås...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vaa, Torgeir
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Statens vegvesen 2004
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/192799
Description
Summary:En viktig del av Vinterfriksjonsprosjektet har vært å gjøre forsøk med nye sandingsmetoder, og det er grundig dokumentert at Fastsandteknikken er overlegen tradisjonell sanding med tørr sand både i forhold til den friksjonsforbedrende effekten og varigheten av tiltak. Hensikten med testene på Dombås i uke 4/2004 var å prøve ut Fastsandenheter både med hensyn på funksjonalitet og driftsmessige forhold samt effekten på veg i form av friksjonstilskudd etter strøing. Tester av den typen en gjennomførte på Dombås i uke 4 er helt avgjørende for å kunne dokumentere at utviklingen går i riktig retning, og er viktig med tanke på at produsentene av sprederutstyr får objektive tilbakemeldinger om hvor utstyret fungerer. Testene av sprederutstyr/strømetoder gikk over 3 dager (20. - 22. januar 2004) og omfattet følgende utstyr og metoder: Fastsandspredere: - Stratos Lava I, bil fra Tynset (Mesta), leverandør: Schmidt Norge AS - Stratos Lava II, bil fra Luftforsvaret Bodø lufthavn, leverandør: Schmidt Norge AS - Arctic Machine, bil fra Sverige, leverandør: Tellefsdal AS - LTFV Falköping, bil fra Geilo (Mesta), leverandør: Sigurd Stave Maskin AS Øvrige strømetoder: - Miljøstrø, fabrikkframstilt strømiddel, strøbil med tallerkenspreder - Tørr sand, strøbil med tallerkenspreder (Fastsandspreder uten befuktning) En sammenligning av utstyr fra de forskjellige leverandørene viste at det var relativt lite som skilte de ulike Fastsandsprederne som ble testet i forhold til målt effekt på veg i form av friksjon når en først fikk utstyret til å fungere. Hovedinntrykket var imidlertid at med unntak av Stratos Lava I, var forberedelsene og kvalitetssikringen av utstyret for dårlig fra produsentenes/leverandørenes side. Testene som ble gjennomført avdekket også at fortsatt er det behov for forbedringer i forhold til å få stilt inn strøapparatene på riktige mengder. Også her var det bare Stratos Lava I som kan få godkjent karakter.