SNAPSHOT. Hvordan økt netthandel påvirker hele transportsystemet (2020–2022). Resultater i prosjektet.

SNAPSHOT (2020-2022) har bidratt med økt kunnskap om varemobilitet knyttet til e-handel for å forbedre beslutningsgrunnlaget til bykommuner og øvrige myndigheter. Forskningspartnere har vært SINTEF i samarbeid med Høyskolen i Molde med samarbeidspartnere Oslo kommune, Bodø kommune og Statens vegvese...

Full description

Bibliographic Details
Other Authors: Bjørgen, Astrid, Hjelkrem, Odd Andre
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: SINTEF Akademisk forlag 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3026454
Description
Summary:SNAPSHOT (2020-2022) har bidratt med økt kunnskap om varemobilitet knyttet til e-handel for å forbedre beslutningsgrunnlaget til bykommuner og øvrige myndigheter. Forskningspartnere har vært SINTEF i samarbeid med Høyskolen i Molde med samarbeidspartnere Oslo kommune, Bodø kommune og Statens vegvesen. SNAPSHOT er finansiert av Norges Forskningsråd (pnr.303094). SNAPSHOT viser at data på lokalt nivå er "gull" for å • regulere areal og infrastruktur (for personer og gods) • styre individuell adferd og stimulere til samarbeid og koordinering på tvers av og i verdikjedene • etablere incentiv for nye forretningsmodeller horisontalt og vertikalt for å skape bærekraftige løsninger • utforme lokale virkemiddelpakker Med økt kunnskap om varemobilitet knyttet til e-handel og oppmerksomhet på utviklingstrendene som påvirker våre handle -og reisevaner kan bykommunene legge til rette for nye mobilitetsløsninger i tidlig fase i arealplanlegging, som i sum kan redusere miljøbelastningen. Spørsmålet er om lokale myndigheter er beredt til å sette seg i førersetet for å koordinere arbeidet, inngå partnerskap med private aktører for å tilby forbrukervennlige løsninger og tilgjengeliggjøre areal for sambruk (som ladeinfrastruktur, bildeling og mikromobilitet istede for tradisjonelle parkeringstilbud for personbilen). Plan og bygningsloven er de lokale myndighetenes fremste verktøy for å regulere tilgang og bruk av areal. I tillegg til generell kunnskap om bylogistikk kan kunnskap fra de ulike brukstilfellene i SNAPSHOT være sentrale for å inkludere bylogistikk i areal planlegging med søkelys på å kombinere formål og funksjoner og legge til rette for fleksibel arealbruk og dynamisk regulering. publishedVersion