Vurdering av forvitringsegenskapene til ulike Marine Gassoljer. Kriterier for fastsettelse av drivstoff kvalitet ut fra egenskaper ved et eventuelt utslipp

I forbindelse med at det skal etableres kriterier for regulering av drivstoffkvalitet ved seiling innenfor naturreservatene på Øst-Svalbard, har Kystverket bedt SINTEF om å gjøre noen vurderinger med hensyn på forvitringsegenskaper (bl.a. levetid på sjøen) for ulike kvaliteter av drivstoff. Kystverk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Moldestad, Merete Øverli, Daling, Per Snorre
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: SINTEF 2006
Subjects:
Oil
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2457165
Description
Summary:I forbindelse med at det skal etableres kriterier for regulering av drivstoffkvalitet ved seiling innenfor naturreservatene på Øst-Svalbard, har Kystverket bedt SINTEF om å gjøre noen vurderinger med hensyn på forvitringsegenskaper (bl.a. levetid på sjøen) for ulike kvaliteter av drivstoff. Kystverket har bedt om faglige kriterier for å klassifisere drivstoff kvaliteten og krav/begrensninger for hvilke drivstoff som kan brukes i de nevnte områder. Det siste gjelder både drivstoff som brukes og eventuelt lagres ombord i båtene. Ut fra dagens kunnskapsnivå om forvitringsegenskapene til destillater anbefales det at klassifiseringen av oljeprodukter baseres på kvalitets spesifikasjon i hht. ISO 8217. Det anbefales type olje begrenses til at kun marine gassoljer tillates i de nevnte områder. Dette gjelder både drivstoff som brukes og eventuelt lagres ombord i båtene. Anbefalingen er basert på vurderinger rundt at vanlig marine gassoljer ikke etterlater et residue på overflata mens tyngre destillater og tungoljer/bunkersoljer gir et residue på overflata. Kystverket publishedVersion