Vurdering av forvitringsegenskapene til ulike Marine Gassoljer. Kriterier for fastsettelse av drivstoff kvalitet ut fra egenskaper ved et eventuelt utslipp
I forbindelse med at det skal etableres kriterier for regulering av drivstoffkvalitet ved seiling innenfor naturreservatene på Øst-Svalbard, har Kystverket bedt SINTEF om å gjøre noen vurderinger med hensyn på forvitringsegenskaper (bl.a. levetid på sjøen) for ulike kvaliteter av drivstoff. Kystverk...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
SINTEF
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2457165 |
Summary: | I forbindelse med at det skal etableres kriterier for regulering av drivstoffkvalitet ved seiling innenfor naturreservatene på Øst-Svalbard, har Kystverket bedt SINTEF om å gjøre noen vurderinger med hensyn på forvitringsegenskaper (bl.a. levetid på sjøen) for ulike kvaliteter av drivstoff. Kystverket har bedt om faglige kriterier for å klassifisere drivstoff kvaliteten og krav/begrensninger for hvilke drivstoff som kan brukes i de nevnte områder. Det siste gjelder både drivstoff som brukes og eventuelt lagres ombord i båtene. Ut fra dagens kunnskapsnivå om forvitringsegenskapene til destillater anbefales det at klassifiseringen av oljeprodukter baseres på kvalitets spesifikasjon i hht. ISO 8217. Det anbefales type olje begrenses til at kun marine gassoljer tillates i de nevnte områder. Dette gjelder både drivstoff som brukes og eventuelt lagres ombord i båtene. Anbefalingen er basert på vurderinger rundt at vanlig marine gassoljer ikke etterlater et residue på overflata mens tyngre destillater og tungoljer/bunkersoljer gir et residue på overflata. Kystverket publishedVersion |
---|