Semi-pelagisk kystreketråling Rapport fra tokt om bord på kystreketråleren "Gullholmen" i perioden 30. september - 10. oktober 2013 på fiskefeltene i Lyngenfjorden, Ullsfjorden, og Fugløysundet.

Denne rapporten omhandler sammenlignende forsøk med reketrål utført ombord på kystreketråleren "Gullholmen" på rekefeltene i Ullsfjorden og Lyngenfjorden i september-oktober 2013. Formålet med forsøkene var å sammenligne rekefangstene og oljeforbruket for en enkel reketrål rigget som bunnt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Grimaldo, Eduardo, Vollstad, Jørgen, Rindahl, Lasse
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: SINTEF Fiskeri og havbruk 2014
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2454979
Description
Summary:Denne rapporten omhandler sammenlignende forsøk med reketrål utført ombord på kystreketråleren "Gullholmen" på rekefeltene i Ullsfjorden og Lyngenfjorden i september-oktober 2013. Formålet med forsøkene var å sammenligne rekefangstene og oljeforbruket for en enkel reketrål rigget som bunntrål og som semi-pelagisk trål. Ved semi-pelagisk rigging ble det benyttet semi-pelagisk tråldører (Injector XF9) på 480 kg, og sveipene ble forlenget med 15 meter kjetting som også fungerte som lodd for å holde dørene nær bunnen. Håndteringen av de semi-pelagisk tråldørene var tilsvarende som for den ordinære bunntrådørene, både under skyting, hiving og tauing. Resultatene viste at en reduksjon i oljeforbruk på om lag 9 % ved semi-pelagisk rigging i forhold til bunntråling. Rekefangstene var imidlertid for små til å si noe om fangstevnen ble oppretthold ved semi-pelagisk rigging. Videre arbeid er planlagt til vår 2014. Gullholmen AS;Norges Forskningsråd;Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond;Roll-Royce Marine AS;Mørenot Fishery AS; publishedVersion