Flystøyberegninger for Polarsirkelen lufthavnutvikling AS

- Det er utført beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder og to alternative trafikkmengder på hver. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for beha...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Granøien, Idar Ludvig Nilsen, Haukland, Frode
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2389049
Description
Summary:- Det er utført beregninger av flystøy for alternative forslag til en ny flyplass i Mo i Rana. Beregningene er utført med to forskjellige rullebanelengder og to alternative trafikkmengder på hver. Underlag og beregningsmetode følger anbefalingene gitt i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442. Beregningsprogrammet NORTIM tar hensyn til topografi ved beregning av lydutbredelse, noe som har betydning ved den forslåtte plassering.Rapporten presenterer datagrunnlaget og resultatene i tillegg til noe bakgrunnsinformasjon knyttet til behandling av flystøy i Norge. Resultatene fra dette prosjekt vil kunne inngå som grunnlagsmateriale for en eventuell konsekvensutredning av tiltaket, men er begrenset til beregning av utendørs støynivå. Resultatene viser at for det laveste alternativ er det kun ett bolighus som kommer innenfor støysonegrensene. I det mest ekspansive scenario øker imidlertid dette tallet til 31. Retningslinje T-1442 anbefaler at det gjøres kartlegging av innendørs støynivå for de boliger som havner i støysonene og at innendørsnivået bør tilfredsstille teknisk standard NS-8175 klasse C. Støysonene berører ikke den bymessige bebyggelsen i Mo i Rana.