Ernæringsrutiner i hjemmebasert omsorg. Utvikling av rutiner for å sikre god kvalitet ved forebygging og behandling av feilernæring hos hjemmeboende i hjemmebasert omsorg i Finnmark

Rapporten presenterer erfaringer og kunnskap fra et utviklingsprosjekt med fokus på rutiner for ernæringspraksis i hjemmebasert omsorg i Sør-Varanger kommune. Sør-Varanger kommune vedtok i 2010 å se på rutiner angående ernæringspraksis i hjemmebasert omsorg, med fokus på forebygging av underernæring...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bernhardsen, Trond, Ulvang, Hild, Strønen, Katrhine P.
Format: Report
Language:Norwegian
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2445046
Description
Summary:Rapporten presenterer erfaringer og kunnskap fra et utviklingsprosjekt med fokus på rutiner for ernæringspraksis i hjemmebasert omsorg i Sør-Varanger kommune. Sør-Varanger kommune vedtok i 2010 å se på rutiner angående ernæringspraksis i hjemmebasert omsorg, med fokus på forebygging av underernæring. Tiltaket ble organisert som et eget prosjekt. I denne rapporten presenteres erfaringer og kunnskap fra prosjektperioden. Underernæring øker risiko for komplikasjoner, reduserer motstand mot infeksjoner, forverrer fysisk og mental funksjon, gir redusert livskvalitet og økt dødelighet. Blant hjemmeboende syke eldre er det anslått at ca. 10 % er underernærte, enda flere er i ernæringsmessig risiko. Sør-Varanger kommune hadde gjennom prosjektet som målsetning å øke de ansattes kompetanse på feltet, lage verktøy for identifisering av brukere i ernæringsmessig risiko og å implementere retningslinjene som finnes i Helsedirektoratets «Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring». Prosjektet resulterte i «Ernæringspermen» som inneholder følgende:  Henvisninger til lovverk og forskrifter  Rutinen «Oppfølging av ernæringsstatus i HBO»  Maler for kartleggingsskjema og ernæringsplan  Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring  Kosthåndboken. Et annet resultat som kom tydelig frem i løpet av prosjektperioden er erkjennelsen av at ny kunnskap ikke implementeres av seg selv, den må aktivt innføres. Vi lærer og oppdager stadig noe nytt og tiltakene har fremdeles mange muligheter for utvikling. Dette er temaer vi ser oss nødt til å arbeide videre med.