NSB, krigsfangene og andre verdenskrig

Under krigsårene ble det satt inn 12 312 sovjetiske krigsfanger for å bygge Nordlandsbanen videre fra Mo i Rana til Fauske. Norges Statsbaner (NSB) brukte selv ikke noen av de fangene til sin del av anleggsarbeidet, men tyske og østeriske entreprenører som også ble satt inn gjorde dette. Men NSB had...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Westlie, Bjørn
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Norwegian
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/96422
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-98924
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/96422
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/96422 2023-05-15T17:12:59+02:00 NSB, krigsfangene og andre verdenskrig Westlie, Bjørn 2018 http://hdl.handle.net/10852/96422 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-98924 no nor http://urn.nb.no/URN:NBN:no-98924 http://hdl.handle.net/10852/96422 URN:NBN:no-98924 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96422/1/PhD-Westlie-2018.pdf Doctoral thesis Doktoravhandling 2018 ftoslouniv 2022-09-14T22:35:25Z Under krigsårene ble det satt inn 12 312 sovjetiske krigsfanger for å bygge Nordlandsbanen videre fra Mo i Rana til Fauske. Norges Statsbaner (NSB) brukte selv ikke noen av de fangene til sin del av anleggsarbeidet, men tyske og østeriske entreprenører som også ble satt inn gjorde dette. Men NSB hadde før anleggsarbeidet fortsatte nordover fra Mo i Rana vært med å anlegge fangeleirene som ble lagt langs strekningen. NSB brukte selv sovjetiske fanger på jernbaneverksted i Trondheim. De viktigste begrunnelsene for at NSB og NSBs ingeniører deltok i anleggsarbeidet er, slik jeg forstår det, for det første at de beholdt ledelsen over arbeidet (norsk ledelse), og for det andre at de også slik har sikret kvaliteten på anlegget (en stambane). Det ble også brakt inn et tredje argument av nasjonal karakter: Det ble hevdet at arbeidet NSB var med på, kom landet til nytte. Det var en begrunnelse som pekte fremover, inn i etterkrigstiden. Sammen utgjør disse argumentene en sterk profesjonsbasert forklaring og er langt på vei også et forsvar for NSBs tilstedeværelse under arbeidet på Nordlandsbanen. NSBs deltagelse og samhandling med tyskerne i liten grad ble problematisert etter den tyske okkupasjonen var over i 1945 og i liten grad senere. I likhet med Statens Vegvesen ble heller ikke NSB nazifisert i den forstand at okkupasjonsmakten ikke fant grunn til å sette hverken eller en norsk nazist inn som ny toppsjef i disse for tyskerne viktige statsbedriftene. Begge bedrifter samarbeidet med tyske myndigheter om den sterke forbedringen av norsk infrastruktur som fant sted i perioden 1940-1945. Doctoral or Postdoctoral Thesis Mo i Rana Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Fauske ENVELOPE(15.392,15.392,67.259,67.259) Mo i Rana ENVELOPE(14.133,14.133,66.310,66.310)
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian
description Under krigsårene ble det satt inn 12 312 sovjetiske krigsfanger for å bygge Nordlandsbanen videre fra Mo i Rana til Fauske. Norges Statsbaner (NSB) brukte selv ikke noen av de fangene til sin del av anleggsarbeidet, men tyske og østeriske entreprenører som også ble satt inn gjorde dette. Men NSB hadde før anleggsarbeidet fortsatte nordover fra Mo i Rana vært med å anlegge fangeleirene som ble lagt langs strekningen. NSB brukte selv sovjetiske fanger på jernbaneverksted i Trondheim. De viktigste begrunnelsene for at NSB og NSBs ingeniører deltok i anleggsarbeidet er, slik jeg forstår det, for det første at de beholdt ledelsen over arbeidet (norsk ledelse), og for det andre at de også slik har sikret kvaliteten på anlegget (en stambane). Det ble også brakt inn et tredje argument av nasjonal karakter: Det ble hevdet at arbeidet NSB var med på, kom landet til nytte. Det var en begrunnelse som pekte fremover, inn i etterkrigstiden. Sammen utgjør disse argumentene en sterk profesjonsbasert forklaring og er langt på vei også et forsvar for NSBs tilstedeværelse under arbeidet på Nordlandsbanen. NSBs deltagelse og samhandling med tyskerne i liten grad ble problematisert etter den tyske okkupasjonen var over i 1945 og i liten grad senere. I likhet med Statens Vegvesen ble heller ikke NSB nazifisert i den forstand at okkupasjonsmakten ikke fant grunn til å sette hverken eller en norsk nazist inn som ny toppsjef i disse for tyskerne viktige statsbedriftene. Begge bedrifter samarbeidet med tyske myndigheter om den sterke forbedringen av norsk infrastruktur som fant sted i perioden 1940-1945.
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
author Westlie, Bjørn
spellingShingle Westlie, Bjørn
NSB, krigsfangene og andre verdenskrig
author_facet Westlie, Bjørn
author_sort Westlie, Bjørn
title NSB, krigsfangene og andre verdenskrig
title_short NSB, krigsfangene og andre verdenskrig
title_full NSB, krigsfangene og andre verdenskrig
title_fullStr NSB, krigsfangene og andre verdenskrig
title_full_unstemmed NSB, krigsfangene og andre verdenskrig
title_sort nsb, krigsfangene og andre verdenskrig
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/10852/96422
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-98924
long_lat ENVELOPE(15.392,15.392,67.259,67.259)
ENVELOPE(14.133,14.133,66.310,66.310)
geographic Fauske
Mo i Rana
geographic_facet Fauske
Mo i Rana
genre Mo i Rana
genre_facet Mo i Rana
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-98924
http://hdl.handle.net/10852/96422
URN:NBN:no-98924
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96422/1/PhD-Westlie-2018.pdf
_version_ 1766069885550460928