Samiske læreres undervisningskunst: En kvalitativ studie om samiske læreres oppfattede undervisningspraksis

Denne masteroppgaven handler om samiske læreres undervisningspraksis i videregående opplæring. Formålet med avhandlingen er å undersøke de samiske lærernes egne tanker og refleksjoner om måten de planlegger og gjennomfører undervisning på. Ved å stille det empiriske datamaterialet opp mot teori har...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bjerke, Nils Kristian Gaup
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2021
Subjects:
Bak
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/88693
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-91309
Description
Summary:Denne masteroppgaven handler om samiske læreres undervisningspraksis i videregående opplæring. Formålet med avhandlingen er å undersøke de samiske lærernes egne tanker og refleksjoner om måten de planlegger og gjennomfører undervisning på. Ved å stille det empiriske datamaterialet opp mot teori har denne problemstillingen blitt utforsket: Hvordan velger den samiske læreren å planlegge og gjennomføre egen undervisning, og hvilke refleksjoner ligger bak disse valgene? Avhandlingen er en kvalitativ studie av totalt seks informanter, hvorav fem er lærere på en videregående skole innenfor forvaltningsområdet for samisk språk og én er lærerutdanner på Samisk høgskole. På grunn av stort frafall av lærerutdannere ble det ikke samlet inn nok informasjon til at det var forsvarlig å bruke i denne studien. Funnene som har blitt gjort i denne studien retter seg først og fremst mot den samiske læremiddelsituasjonen. På grunn av manglende læremidler ser de samiske lærerne det som nødvendig å utvikle eller tilpasse egne læremidler til undervisningen deres. Dette gjør at lærerne opplever at de må sette av veldig mye tid til planleggingen av undervisningen. Funnene viser også til at flere lærere må planlegge undervisningen i lys av et flerspråklig klasserom. Til tider kan undervisningen gå på tre språk; samisk, norsk og engelsk. Funnene som handler om gjennomføringen av undervisningen, tar sikte på arbeidsmåtene som lærerne bruker. Det var i hovedsak tre forskjellige overordnede arbeidsmåter som lærerne tok i bruk: Den første var en praktisk rettet arbeidsmåte hvor lærer og elev gjorde praktiske ting i timene. Árbevierrolaš máhttu ble også brukt som en del av denne arbeidsmåten for flere av lærerne. Den andre var mer teoretisk rettet, hvor læreren la vekt på at elevene skulle tenke og handle til en viss grad selvstendig når det kom til valg av skriftlige tekster og verker som de senere skulle diskutere i timene. Den tredje arbeidsmåten var en blanding av både den praktiske og teoretiske arbeidsmåten, samtidig som at den også gikk på tvers av fagene. Det har også blitt drøftet rundt de samiske lærernes egne refleksjoner om relasjonen mellom den samiske utdanningen og samfunnet. Man kan få en forståelse av at de samiske lærerne i denne studien er opptatt av at elevene skal få muligheten til å fungere i dagens samiske, norske og eventuelt i det internasjonale samfunnet. Samtidig som at de samiske lærerne også har til hensikt å gi elevene muligheten til å utvikle og videreutvikle fremtidens samfunn.